• Camilla J

Hur lång tid tog min förlossning? Hur skall man räkna?

Hej hej!

Födde min son för 2 månader sedan (första barnet) och många frågar mig hur lång förlossning jag hade. Vet inte riktigt hur man skall räkna =)

ca 02.00 värkarna startade (regelbundet direkt)
         06.00 vattnet gick
         08.53 är min älskling född

Har jag då haft en förlossning på 6 h och 53 min??

Hur lång förlossning hade ni andra? Har fått för mig att min gick rätt fort :=)

Kram

• Svar på tråden Hur lång tid tog min förlossning? Hur skall man räkna?
  • Tre små grodor

Ska man räkna från första värken så tog det 50 timmar. Från att jag var öppen 4 cm vet jag inte riktigt. Tror 20 timmar. Om man säger att förlossningen startar när värkarna är regelbundna så har jag inte haft någon förlossning alls eftersom jag aldrig får regelbundna värkar. Inte en krystvärkarna är det.

• mysgravid

min första räknar jag tog 6-7 timmar, fick värkar med 2 min mellan direkt.
    kom in på förlossningen efter 4 av de timmarna, fick försöka stoppa och lugna ner
    förloppet då de inte hade plats för mig egentligen....
    allt lugnade sig, drog igång igen när jag fick sätta mig upp- sen 40 min tills min fflicka var född :)

min andra startade även den med värkan med 2 min mellan, dock fick ajg stormvärkar efter bara 30-40 min...
    ringde på ambulans som kom efter en liten stund, de lyckades hålla sonen inne manuellt och genom att få mig att föröak skrika bort värkarna istället.
    sonen föddes på ambulansbåren undertiden som de försökte köra in mig till förlossningrummet...
    dvs springandes i korridoren i hallen.....
    en spänannde dag, han kom ut, trots alla åtgärder knappt 2 timmar efter den första värken..

har blivit förbredd på att om vi ska ha fler barn så ska vi ha förbrett så barnet föds hemma, förhoppningsvis med amublansperonal och helt enkelt åka in i efterhand ;)

därav känner ajg att mina förlossningar har jag räknat från första värk!
    eftersom de startat så starkt direkt.
    hade varit annorlunda om vattnet gått eller de startat med 20 min mellan och sedan minskat tex.
    är ju itne helt rätt att räkna från man kommit in till sjukhuset tex, i såfall hade ajg ingen förlossning med sonen :P

• Camilla J

hehehe "Mysgravid", din första förlossning låter exakt som min första! blir lite orolig att andra barnet kommer komma lika fort som det gjorde för dig :=) !

Jag är i alla fall helt säker på att till nästa bebis skall jag åka in direkt och inte vänta hemma som jag gjode denna gången!

• Taryn

Hoppar in har o fragar samma sak angaende min forlossing da jag inte vet hur jag ska rakna.

Vaknar 02 pa natten av att vatten har gatt, inte mycket men en del. Det kommer lite varkar till o fran men jag vet inte vad som ar kraftiga varkar eller vad som ar milda varkar for de verkar sa oregbundna och avtar o kommer tillbaks, kanns inte som att jag ska foda alls, radd for att det kommer gora jatteont sa ber jag om nagot att halla smartan borta med innan den kommer, klockan 09 far jag epidural, 11 pa morgon fods hon.

Ar min forlossning 9 timmar?

• fru Elle

Brukar räkna från första värken, dels för att jag inte har en aning om när jag var öppen 3-4 cm. Mina tog ungefär lika lång tid som Mysgravid, första tog ca 7 timmar och andra tog under två timmar. När jag kom in till förlossningen första gången så var jag bara öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen, två timmar senare så var jag fullt öppen och barnet hade roterat klart och på väg ut. Så öppningsskedet gick ganska fort när det startade. Stod i min journat att jag hade en snabb förlossning första gången och min BM tyckte jag skulle åka in så fort värkarna hade kommit igång. När mitt andra barn föddes så vaknade jag av att värkarna hade startat vid 04.00, hade några värkar hemma och åkte ganska omgående in till förlossningen, kommer in 05.15 och sonen föddes 05.42.

Molly 080302 och Harry 100702
  • MatildaAn

Första värken 36timmar.

Öppen 3cm tog det 22 timmar.

Allt slutade i ett akut kejsarsnitt

• galnevale

första barnet gick vattnet 00.50. värkar ca 1.30. hon är född 11.45.

Andra barnet, vattnet gick 13, värkar efter ca 13.30 och hon föddes i ambulans på väg till sjukhuset kl 15.05

har inte så bra koll på tiderna med andra barnet då det gick så fort allt och jag hade min första dotter att ha hand om hemma med innan vi kom iväg.

• Kallebus

Drygt sex timmar från första värken.
    Ca fyra timmar från det att jag var fyra cm öppen.
    Hyfsat fort med andra ord.
    Ska bli spännande att se hur fort nästa lille buse ska komma till världen?!

• Vaniljkex

Forsta barnet 8h35min, fran tablett under tungan for att fa igang varkar. Var da 3 cm. 26h35 min om man raknar fran vattenavgangen, men det ar inte den tiden star i journalen alltsa.

Andra barnet blev igangsatt, fast da var jag redan 4 cm. Det tog ca 3h30min fran det min doktor tog hinnorna.

• Jenni78

Det där har jag också funderat på...

Från att ha inga känningar alls fick jag värkar på onsdagen vid läggdags. Värkarna kom med mellan 10 och 20 minuters intervall. Kraftiga värkar. Dessa värkar avtog på dagen och kom tillbaka på samma sätt på torsdagskvällen då med kortare mellanrum. På morgonen fortsatte värkarna och kom tätare och blev kraftigare. Vattnet och slemproppen gick vid lunchtid hemma. Åkte in till förlossningen, blev inskriven 13.45, där det visade sig att jag var öppen 7 cm och 15.19 föddes vår dotter. 

• Mama Jessie

Vet inte heller riktigt hur jag ska räkna

Från att vattnet gick, utan känningar innan, tog det 9 timmar
    Från värkstart ca 8 timmar
    Från 4-5 cm tog det 3 timmar

Hyfsat smidigt och snabbt gick det iaf Glad

Anton 101201
  • jinxy

Ingen aning om när jag var öppen 3 cm. Var fullt öppen när jag kom in. Men jag räknar 14 timmar från första värk.

• Babiedoll

Jag räknar nog ifrån när det började göra ont, eller ja då jag fattade att det var på gång. Första gången tog det sju och en halv timme och andra gången tog det tre timmar. 

• fridalex

Jag räknar från när vattnet gick, då började även värkarna på en gång.. det var klockan 01. Var redan på BB för en "sovdos" så de kollade läget & då hade jag öppnat mig 5cm. 4 timmar senare (05.09) föddes min lilla tjej, himla tur att jag redan var där annars hade jag nog fött hemma eller i bilen haha..

Svar på tråden Hur lång tid tog min förlossning? Hur skall man räkna?