• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden För eller emot ROT och RUT?
  • Atamon

För mig känns det självklart att vara för både ROT och RUT

• Pia och Elna
    Selfish Geene skrev 2010-10-27 22:19:02 följande:
    det bäddar för en del orättvisor.
    Att vårt nuvarande system är så "krångligt" är för att det ska vara så  rättvist som möjligt. 

Dessutom är det inte krångligare än att man faktiskt kan sätta sig in i det om man skulle ha lust (iaf de flesta)
    och har man inte lust (eller möjlighet) så finns det kompetenta revisorer att anlita. 
    Vad för orättvisor då?
  • Selfish Geene
    Pia och Elna skrev 2010-10-27 22:37:31 följande:
    Vad för orättvisor då?
    Den som har mycket utgifter får göra många avdrag, med ett mindre antal olika avdrag gynnas det den som har få omkostnader i anslutning till sin verksamhet men missgynnar den som har stora omkostnader.

Att "bara göra allting mindre krångligt" är inte så lätt som det låter. 
  • Selfish Geene
    Pia och Elna skrev 2010-10-27 22:06:43 följande:
    Så enkelt som möjligt med en låg platt skatt utan massa krångel.
    Varför vill du ha platt skatt föresten?
  • Pia och Elna
    Selfish Geene skrev 2010-10-27 22:46:55 följande:
    Den som har mycket utgifter får göra många avdrag, med ett mindre antal olika avdrag gynnas det den som har få omkostnader i anslutning till sin verksamhet men missgynnar den som har stora omkostnader.

Att "bara göra allting mindre krångligt" är inte så lätt som det låter. 
    Jag är väldigt dåligt insatt i hur det faktiskt funkar för företag jag måste någ läsa på mer. Men varför inte bara beskatta vinsten?

Platt skatt vill jag ha för det är det jag tycker är rättvisast.
  • Selfish Geene
    Pia och Elna skrev 2010-10-28 07:14:45 följande:
    Jag är väldigt dåligt insatt i hur det faktiskt funkar för företag jag måste någ läsa på mer. Men varför inte bara beskatta vinsten?

Platt skatt vill jag ha för det är det jag tycker är rättvisast.
    Det är ju det man gör! Men först måste alla utgifter konteras och den överskjutande vinsten ska placeras så att verksamheten blir lönsam på lång sikt.

Ett
    år kan genererar stor vinst medan nästföljande år genererar liten eller ingen vinst, då måste man kunna placera pengarna från de vinstgivande året så att den täcker förlustenrna från de dåliga året, annars går man i konkurs.
    Om man omedelbart betalar skatt för vinsten går det inte att göra en flerårig ekonomisk planering och omöjliggör praktiskt taget långsiktiga investeringar (då är det enda alternativet att smussla undan pengarna så att det finns en buffert att ta ifrån under de dåliga åren, det är så många gör idag)

Om vi skulle införa en "platt låg skatt" skulle det innebära minskade skatteintäkter, vad ska vi avstå ifrån för att bekosta de redan rika människornas minskade skatt? 
  • Pia och Elna
    Selfish Geene skrev 2010-10-28 07:30:46 följande:
    Det är ju det man gör! Men först måste alla utgifter konteras och den överskjutande vinsten ska placeras så att verksamheten blir lönsam på lång sikt.

Ett år kan genererar stor vinst medan nästföljande år genererar liten eller ingen vinst, då måste man kunna placera pengarna från de vinstgivande året så att den täcker förlustenrna från de dåliga året, annars går man i konkurs.
    Om man omedelbart betalar skatt för vinsten går det inte att göra en flerårig ekonomisk planering och omöjliggör praktiskt taget långsiktiga investeringar (då är det enda alternativet att smussla undan pengarna så att det finns en buffert att ta ifrån under de dåliga åren, det är så många gör idag)

Om vi skulle införa en "platt låg skatt" skulle det innebära minskade skatteintäkter, vad ska vi avstå ifrån för att bekosta de redan rika människornas minskade skatt? 
    Men det är ju då bara att beskatta vinsten då den tas ut?

Det är inte alls säkert att en lägra skatt skulle innebära lägre skatteintäkter. Eftersom företagen skulle få mer pengar över så skulle de kunna anställa mer och öka sin omsättning och vinst och på så sätt generera mer pengar även till staten.
  • Selfish Geene
    Pia och Elna skrev 2010-10-28 11:18:43 följande:

Det är inte alls säkert att en lägra skatt skulle innebära lägre skatteintäkter. Eftersom företagen skulle få mer pengar över så skulle de kunna anställa mer och öka sin omsättning och vinst och på så sätt generera mer pengar även till staten.
    Ja, det är ungefär så det fungerar. 
    Jag kan inte se hur det kan göras "mindre krångligt"? (men jag är inte precis någon stjärna på området, jag är en av dom vars talang är att omge mig med talangfulla människor;))

Det är möjligt att platt skatt skulle vara gynsam för hela befolkningen, men jag har ganska stor tilltro till våra folkvalda (på gott och ont).
    Jag hoppas och tror att deras målsättning är att fatta välgrundade beslut med sina väljares bästa för ögonen.  
  • Pia och Elna
    Selfish Geene skrev 2010-10-28 15:25:34 följande:
    Ja, det är ungefär så det fungerar. 
    Jag kan inte se hur det kan göras "mindre krångligt"? (men jag är inte precis någon stjärna på området, jag är en av dom vars talang är att omge mig med talangfulla människor;))
    Selfish Geene skrev 2010-10-28 15:25:34 följande:

Det är möjligt att platt skatt skulle vara gynsam för hela befolkningen, men jag har ganska stor tilltro till våra folkvalda (på gott och ont).
    Jag hoppas och tror att deras målsättning är att fatta välgrundade beslut med sina väljares bästa för ögonen.  
    Jag tycker inte att det ska behövas att man omger sig med massa talagnfulla människor för att kunna driva ett litet företag.

Jag tror också att våra politiker har som målsättning att det ska bli bra. Dessvärre tror jag att för många av dem inte har varit ute i verkligeheten och faktiskt vet hur det är att tex driva företag.
  • Selfish Geene
    Pia och Elna skrev 2010-10-28 17:31:18 följande:
    Jag tycker inte att det ska behövas att man omger sig med massa talagnfulla människor för att kunna driva ett litet företag.

Jag tror också att våra politiker har som målsättning att det ska bli bra. Dessvärre tror jag att för många av dem inte har varit ute i verkligeheten och faktiskt vet hur det är att tex driva företag.
    Det behöver man inte heller (om man inte vill) 
    Alla normalbegåvade människor klarar av att själv sköta bokföringen i en liten enskild firma ( himla krångligt är det faktiskt inte) 
  • Pia och Elna
    Selfish Geene skrev 2010-10-28 18:01:44 följande:
    Det behöver man inte heller (om man inte vill) 
    Alla normalbegåvade människor klarar av att själv sköta bokföringen i en liten enskild firma (så himla krångligt är det faktiskt inte) 
    Klarar och klarar jag känner flera som har varit höga chefer inom större organisationer med stort ansvar och bra utbildningar i grunden som tycker det är väldigt krångligt och tar på tok för mycket tid att driva sin egen firma.
  • Selfish Geene
    Pia och Elna skrev 2010-10-28 18:16:29 följande:
    Klarar och klarar jag känner flera som har varit höga chefer inom större organisationer med stort ansvar och bra utbildningar i grunden som tycker det är väldigt krångligt och tar på tok för mycket tid att driva sin egen firma.
    Då är dom dumma som inte lejer bort bokföringen (smarta människor satsar på det dom är bra på och låter andra sköta det som dom inte är bra på)

Om företaget är så olönsamt att det inte finns utrymme för en revisor (det behöver inte vara en auktoriserad sådan) bör verksamheten läggas ner.

• Pia och Elna
    Selfish Geene skrev 2010-10-28 18:21:21 följande:
    Då är dom dumma som inte lejer bort bokföringen (smarta människor satsar på det dom är bra på och låter andra sköta det som dom inte är bra på)

Om företaget är så olönsamt att det inte finns utrymme för en revisor (det behöver inte vara en auktoriserad sådan) bör verksamheten läggas ner.

Svårt att leja bort bokföringen tex första året då man ännu inte har dragit in massa pengar smarta människor spenderar inte pengar innan man har lönsamhet. Varför skulle verksamheten läggas ner för att den inte är lönsam det är få företag som går med vinst dag ett. Alla företag drivs inte heller med stora vinstintressen det kan vara lite av en hobby eller sidosyssla. Sådant sätter systemet käppar i hjulen för.

Varför skulle heller inte personer som kanske inte är de bästa få lov att driva företag varför måste det vara så krångligt att man måste anlita någon?
  • Selfish Geene
    Pia och Elna skrev 2010-10-28 19:18:27 följande:
    Svårt att leja bort bokföringen tex första året då man ännu inte har dragit in massa pengar smarta människor spenderar inte pengar innan man har lönsamhet. Varför skulle verksamheten läggas ner för att den inte är lönsam det är få företag som går med vinst dag ett. Alla företag drivs inte heller med stora vinstintressen det kan vara lite av en hobby eller sidosyssla. Sådant sätter systemet käppar i hjulen för.

Varför skulle heller inte personer som kanske inte är de bästa få lov att driva företag varför måste det vara så krångligt att man måste anlita någon?
    Det är inte så krångligt att man måste anlita någon, men det är smart att göra det om man tycker att bokföringen är tidskrävande och tråkig.

Vad är det som känns för krångligt med företagande? 
  • Butterscotch

Den här tråden är inspirerande. Jag känner att jag vill dra mitt strå till stacken vad gäller att öka företagandet och skapa fler vita jobb, så jag berättade precis för maken att vi kommer skaffa städhjälp varannan vecka framöver. Imorgon är det jag som ringer och beställer!

Fasen vad skönt.

• Pia och Elna
    Selfish Geene skrev 2010-10-28 19:24:14 följande:
    Det är inte så krångligt att man måste anlita någon, men det är smart att göra det om man tycker att bokföringen är tidskrävande och tråkig.

Vad är det som känns för krångligt med företagande? 
    Eftersom jag inte driver företag själv vet jag inte vad det är som är så tidskrävande och krångligt exakt. Men du måste uppskatta dina kommande inkomster och sen skatta efter den uppskattningen har jag för mig. Får du inte sen de inkomsterna måste du göra om allt. Har jag fått höra. Min man kan detta och hjälper ständigt våra vänner med grejer till deras företag.
  • Selfish Geene
    Pia och Elna skrev 2010-10-28 20:15:59 följande:
    Eftersom jag inte driver företag själv vet jag inte vad det är som är så tidskrävande och krångligt exakt. Men du måste uppskatta dina kommande inkomster och sen skatta efter den uppskattningen har jag för mig. Får du inte sen de inkomsterna måste du göra om allt. Har jag fått höra. Min man kan detta och hjälper ständigt våra vänner med grejer till deras företag.
    Man kan välja att inte betala någon skatt alls innan man vet hur mycket man kommer att tjäna, men de flesta vill betala varje eller var tredje månad istället, för att slippa betala en stor klumpsumma efter ett par år.

Svar på tråden För eller emot ROT och RUT?