• lokisse

Det där med risker!

Folk tycks inte ha nagon koll pa hur stora dom faktiska riskerna är med saker är.
    Tex tycks folk tro att om du ställer din vagn med ett sovande barn pa en lugn plats utanför fönstret är risken större att det blir stulet eller utvält än att barnet far svara bränskador av att nagon spiller kaffe över barnet.
    Hur kommer det sig att folk inte klarar av att se dom riktiga farorna (man ser dagligen hur mammor balanserar ett barn i knät med en hand och dricker hett kaffe över huvet pa dom med andra handen) utan hittar pa faror som är i stort sett obefintliga allt ifran att fullgubbar ska välta vagnen till att den ska bli stulen.

• Svar på tråden Det där med risker!
  • Mish
    lokisse skrev 2010-10-28 11:06:01 följande:
    att  blir skållad är en av dom vanligaste dödsorsakerna i sverige bland smabarn.
    Jag menade detta påstående?
  • Mish

Vadå "en av de vanligste"?
    Tror det är EXTREMT sällsynt att barn, i Sverige, DÖR av brännskador efter ha blivit skållade?
    Var har du fått den uppfattningen ifrån?

lokisse skrev 2010-10-28 11:43:42 följande:
    en av dom vanligaste.
    sjukdom är den vanligaste dödsorsaken.

• lokisse
    Mish skrev 2010-10-28 11:48:14 följande:

Vadå "en av de vanligste"?
    Tror det är EXTREMT sällsynt att barn, i Sverige, DÖR av brännskador efter ha blivit skållade?
    Var har du fått den uppfattningen ifrån?

trakigt nog handlar det om att sma barn far sa stora bänskador av lite vätska och att man har svart att rädda sma barn med stora bränskador. dom torkar ut för fort helt enkelt
    men om ni säger att det är extremt ovanligt att dom dör av det ligger jag säkert fel och det tycker jag är jätte bra.
  • Pickeli
    astro skrev 2010-10-28 11:58:00 följande:
    Nej, tro det eller ej, t o m i gruppen 0-6 år är drunkning vanligare. Vanligast, faktiskt. 
    Inte vanligare än sjukdom väl?
    Google it!
  • lokisse
    astro skrev 2010-10-28 11:58:00 följande:
    Nej, tro det eller ej, t o m i gruppen 0-6 år är drunkning vanligare. Vanligast, faktiskt. 
    ja jag hävdar inte heller att det är DEN vanligaste utan en av dom vanligaste.
    jag vet att det är den vanligaste bränskadan bland sma barn. och antog att det även borde vara en av dom vanligaste dödsorsakerna efter som stor bränskador är väldigt svara att fa bukt med.
  • Mish

Jag kan inte minnas att jag ens hört om något sådant fall (även om det säkert förekommer) men jag menar: sjukdom (allt från hjärtproblem till cancer), PSD, drunkning, bilolyckor etc etc. måste vara bra mycket vanligare än brännskador som leder till döden..

• lokisse
    Mish skrev 2010-10-28 12:05:07 följande:
    Jag kan inte minnas att jag ens hört om något sådant fall (även om det säkert förekommer) men jag menar: sjukdom (allt från hjärtproblem till cancer), PSD, drunkning, bilolyckor etc etc. måste vara bra mycket vanligare än brännskador som leder till döden..
    bilolyckor hos barn 0-3 är nästan 0 otroligt nog och självklar jätte bra!
  • Dr Mupp
    lokisse skrev 2010-10-28 11:21:09 följande:
    det som stör mig är absolut inte att folk är rädda för skumma saker och jag vill inte heller att folk ska vara rädda för sin egen skugga och hellt aldagliga situationer.
    men att tänka till skadar ingen och dessutom blir det sa fel när folk är helt övertygade om att andra gör fel,
    vet inte hur ofta man ser att folk flipppar ut över att nagon ställt sin vagn utanför fönstret da är man en dalig mamma och tar inte ansvar för sitt barn som kommer att bli kidnappat vilken minut som helst.
    Jag flippar ur eftersopm jag gång på gång ser gråtande ensamma bebisar i bilar, utanför fik, utanför dagis mm och det inte finns nån förälder som ens upptäckt att bebisen är ledsen.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dr Mupp
    lokisse skrev 2010-10-28 12:11:44 följande:
    bilolyckor hos barn 0-3 är nästan 0 otroligt nog och självklar jätte bra!
    Och att det går upp vid 3-5 beror på att folk vänder barnen då.
  • Dr Mupp
    lokisse skrev 2010-10-28 12:20:44 följande:
    nja till viss del men även för att barnen är ute "själva" i trafiken.
    Vem släpper ut sin 3-5 åring ensam i trafiken?
  • lokisse
    Dr Mupp skrev 2010-10-28 12:21:54 följande:
    det tror inte att nagon gör men därimot far en femaring oftast ga vid trafikerade vägar utan att halla handen och leka i lekparken utan att man star brevid pa samma sätt och da kan det räcka med ett oplanerat rus at sidan för att olyckan ska vara frame...
  • M C
    Dr Mupp skrev 2010-10-28 12:21:54 följande:
    Mina ytterst korkade grannar.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Problemet ligger i att folk tror att barn dör av att gråta när de vaknar.
    Dessutom tror folk att barnen dör av lite kyla (så de klär på dem för 20 minus och är inne i en galleria i timmar) och att kalla fötter kommer rendera i lunginflammation. Sen är det dödsfarligt att äta socker (inte bra är inte samma sak som dödligt) och att ens tänka tanken att låta dem ligga på golvet när de tar en dusch.Drömmer

Distans är en bristvara, liksom kunskap.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Det där med risker!