Vilket personbevis inför närstående adoption?
Nu vare det äntligen dax att ansöka om adoption. De vill ha personbevis på mig och min fru och vår pojk, men vilket? Det finns så många på skatteverket...
Någon som vet?
Nu vare det äntligen dax att ansöka om adoption. De vill ha personbevis på mig och min fru och vår pojk, men vilket? Det finns så många på skatteverket...
Någon som vet?
Det finns ett särskilt för adoptant på skatteverkets hemsida:
www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/bestallningstjanst/personbevis.4.5098f9104ec1b57328000231.html
du kan välja olika som ändå innehåller ungefär samma information.
tex. "familjerelationen" kan vara bra. Den innehåller nog all information du behöver.
Kommer inte ihåg om man skulle välja familjerelation till dig eller barnet (tror det var för barnet, för det nämner vem som är förälder/vårdnadshavare).
Du kan välja några stycken (de skicas sedan nästa dag till din bostadsadress), och kolla sedan hemma vilken information som finns på beviset.
tack för snabbt svar, men vad menas med adoptant resp. adoptivbarn?
vilket ska vi ta? alla?
åh tack! lite trög...
Nej, den som ska adoptera barnet är adoptant. Den föräldern som redan är juridisk förälder är inte adoptant utan just "förälder" eller "vårdnadshavare".
Om du är osäker på vilket personbevis som krävs - ring Skatteverket och fråga. Tiden du förlorar i telefonkö är minimal jämfört med tiden du förlorar om du skickar in fel personbevis...
Eftersom jag skickade in fel personbevis från början så vet jag nu vilket som är rätt: "adoptant." På den finns precis det de vill ha, nämligen att man är gift/registrerad partner och namnet på den personen.
För sonen och biomamman är det inte fullt lika viktigt, där räcker det med de vanliga personuppgifterna.
Bra trådar som man får bra inforation ifrån. bra att veta den dagen man själv sa skicka in papper ..
Sissi
www.varadoption.bloggplatsen.se