• NataliePettersson

Ångest över namnet, försent att byta?

Hej!
    Jag har velat om namnet till våran son länge. Till slut när papperna var tvugna att skickas in så bestämde min kille till slut att han skulle heta Devin. Jag gav med mig och tyckte det lät coolt. Vi ville ha ett ovanligt namn.

Men nu vet jag inte längre! Ingen i min familj gillar det, och man ser hur folk rynkar på näsan när dom hör det.  Alla tycker det låter som Devil. Och många råkar ofta säga Kevin oxå. Tycker det e skit jobbigt! Vill inte heller att han när han växer upp ska behöva  o höra sånt hela tiden heller. jobbigt att behöva upprepa sig 3 gånger varje gång.

Är det försent o byta nu? Våran son är 5 månader nu och ska döpas den 7 nov. Har verkligen ångest över detta då namnet är väldigt viktigt för mig. Oliver funderar jag starkt på nu. Men jobbigt och bara ändra namn både för mig och omgivningen. Men om det ska ske så är det ju nu. Men är det värt att....??

• Svar på tråden Ångest över namnet, försent att byta?
  • fyrvaktaren

Devin är ju ett jättefint namn! Om du inte är nöjd med det själv tycker jag att du ska byta, men annars..behåll! Betyder ju "bard/poet" på Gaeliska och på Hindi betyder det "som en gud, gudalik". Tycker det låter bra i mina öron.  Glad

• monkeyfresh

Vi döpte vår son till Ryder - det tog ett år för min mamma att sluta kalla honom Reidar, och mormor tjatade i över ett år om att vi skulle döpa honom till Måns!

Det är irriterande när folk rynkar på näsan och inte respekterar ens namnval . Tänk att det är deras problem att de är så trångsynta. Om du i grund och botten gillar namnet - stå på dig och var stolt över ditt val! Om du inte tycker om namnet ska du byta, men inte för att andra inte gillar det!
    Devin är ett vackert namn!
    =)

• morochmer

man kan ändra namn när som helst.
    Jag tycker namnet är fint.

• Lexis
    NataliePettersson skrev 2010-10-29 13:51:26 följande:
    Tack ska ni ha för svaren!

Jag kommer nog behålla Devin.Jag hoppas att Devin blir lite, baaara lite vanligare så folk slutar rynka på näsan. Det e ju faktiskt lite tråkigt och det är nog det som gör mig osäker.

Det skulle nog krävas mycke tid o vänja sig o kalla sin son ngt annat helt plötsligt, så då finns de säkert risk att jag ångrar mig ännu en gång haha. Gud namn asså, jag hoppas det blir tjej nästa gång så jag slipper detta problem igen. Mycket lättare tycker jag.

Men vad tycker ni om namnet Devin? tycker ni verkligen det låter som kevin? el Devil?
    Jag tycker namnet är supersnyggt! Hade jag inte redan valt Emir till min son hade Devin absolut varit ett namn på listan!
  • ejja81
    Alexis mamma skrev 2010-11-29 23:25:27 följande:
    Har oxå haft lite ångest över sista barnets namn, Neo, som även storebror heter i andranamn. Var inte min favorit bland förslagen men de andra var lixom upptagna eller gillades inte av min man...men är jättenöjd med alla hans namn tillsammans, det enda som är lite jobbigt är när jag träffar mina invandrarelever och de frågar vad han heter, ALLA får det till Nio....som siffran alltså...jättesvårt att uttala på svenska om man bryter har jag insett, tycker att namnet är coolare på engelska, men det var helt enkelt en Neo...vi provade i några dagar med hans andranamn, men hans syskon tittade bara på oss frågande o sa : Neo, menar du??
    Så nu e jag rätt så nöjd med namnet och döpt är han...är glad att vi slapp vela så länge, velade en vecka och tyckte det var jättejobbigt att han inte hade ngt namn samma dag som han föddes...
    min son heter Neo  å är så himmla nöjd,,,,aingn som hört någon heta det innan som ajg känner,,folk kolla å undra om han verkligen skall heta så,,men ja han heter neo å vi gilalr det...en bara några månadersenare så se man en å annan som får jusst namnet Neo! 

är ovanlgit men verkar bli mer vanlgit bara för man villeha et eget namn ,,,...super sött å fint
  • ejja81

devin ville jag ha  me iten kllen  men de var ingen devin utan en Neo....

man skall göra som ma känner folk vänjer sig vid alla namn å devin är iten ovanligt,,kommer mer å mer som heter så å folk vet numera att det rä ett namn

• mangelica

Min dotter heter Milja.. Alla tror hela tiden att vi säger Vilja, och vi får upprepa gång på gång :).. "nej med ett M, inte V".. tokigt, men hon är värklgen en liten Milja. Det låter så mjukt och lent, och det är precis vad hon är :).. Mammas docka<3 Hon är nu lite över 9 månader och vi har inte ångrat oss en sekund :)

• ejja81
    mangelica skrev 2011-02-14 14:44:43 följande:
    Min dotter heter Milja.. Alla tror hela tiden att vi säger Vilja, och vi får upprepa gång på gång :).. "nej med ett M, inte V".. tokigt, men hon är värklgen en liten Milja. Det låter så mjukt och lent, och det är precis vad hon är :).. Mammas docka<3 Hon är nu lite över 9 månader och vi har inte ångrat oss en sekund :)
    =9 man skall gå på känslan åv ad man gillar åv ad dem liknar..folk har alltdi invändningar om allt=)
  • Mary Jo
    mangelica skrev 2011-02-14 14:44:43 följande:
    haha. min dotter heter Vilja och när jag säger hennes namn låter det oftast såhär:Vilma?Vilda,Hilja?
  • Niiskuneiti

Inget fel på namnet, men om du har ångest så tycker jag absolut ni ska byta! Klart det blir lite krångligt, men inte ska du må dåligt!

• Stora Havet

Om DU ångrar dig eller inte tycker om namnet längre - BYT namn.

Jag tycker man ska respektera föräldrars namnval på sina barn, även om jag inte skulle ha valt just ett visst namn, men om föräldrarna tycker det är fint/coolt så är det deras beslut. Alla är ju så olika i tycke och smak. Och alla har ju en åsikt.

Jag kan hålla med om att Devin (som är ett fint namn) kan vara lätt att förväxla med Devil - vilket inte är så kul. Barnet kan ju också bli retat i skolan för detta namn (även om barn är påhittiga och kan retas med allt).

Det viktiga är ju vad ni som föräldrar tycker och hur namnet kommer att funka för barnet i framtiden.

Lycka till!

• Cranium

Devin är sååå fint!!!

Min vän har två söner som heter Devin och Delroi Skrattande

• RegnbågsMimmi

Devin är ju ett underbart namn! Behåll det!

23/3-11 <3 4/8-09<3
Svar på tråden Ångest över namnet, försent att byta?