• Anzile

Ju varmare, desto mörkare???

dag var vi och hälsade på på en förskola. Det är inte förrän i augusti nästa år som det är aktuellt att vår son ska börja, men det börjar bli dags att kolla in lite olika förskolor nu så man vet lite... 

Ibland så får man ju lite frågor som adoptivförälder. Idag fick jag ta del av lite reflektioner jag aldrig fått förut. Det var pedagogen som tog emot oss som var lite nyfiken... "Vi stötte på två mörka pojkar när vi var ute en dag. De var verkligen jättesvarta, så de måste komma långt ner ifrån Afrika. För det är väl varmare ju längre ner man kommer?" "Hur menar du då?", undrade jag nyfiket. "Ja, alltså man är ju mörkare ju varmare det är...". Hon verkade alldeles säker på sin sak och trodde Celvin kom från norra Afrika eftersom han är lite ljusare i hyn. För i norra Afrika måste det ju vara kallare...? Eller? Och därför är man ljusare i hyn? Eller?

Det var lite tankar från en pedagog det..... 
  • Svar på tråden Ju varmare, desto mörkare???
  • inoka

Hahahaha det va det roligaste jag hört :)) Kanske kan ta den förklaringen varför jag är ljusare som är född i srilanka än grannens barn som är födda i sydafrika när min dotter frågat om varför ngn är mörkare än den andra.

Lite kul att höra hur den där pedagogen förklarar för dagisbarnen om varför barn vissa barn ser annorlunda ut än andra "svenskfödda" barn... :))

• inoka
    VNmamma skrev 2010-10-29 11:30:23 följande:
    Fjant! Ditt inlägg är anmält.
    Det där som han skrev... tyvärr är det fruktansvärt vanligt att man som mörkhyad får höra det av män.
    Det är både kränkande att höra och tröttande att höra hur "het" man är och hur "exotisk" man är.
    Till och med förr när jag va yngre och ute på stan kunde de komma fram och säga att de hört att vi va såå heta i sängen... :( Så det den där kommentaren är allt för vanlig tyvärr...
  • Thi 08
    VNmamma skrev 2010-10-29 19:26:21 följande:
    Åter, det har inte med värme, det har med solstrålning att göra.
    Från början var alla människor mörka. De första människoliknande varelserna fanns i Afrika i höjd med ekvatorn. Därifrån spred de sig över Afrika och vidare ut över kontinenterna. Människor som kom att bo i solfattiga områden fick ljusare hy, en anpassning för att de bättre skulle tillgodogöra sig D-vitaminer.

Med tiden kom människor att bo på andra ställen än där deras förfäder utvecklades. Det är därför man i dag hittar både ljusa och mörka folk inom samma land/geografiska område.
    Jag tror faktiskt inte alla har detta riktigt klart för sig. Det finns också andra hypoteser och det kommer nya. Vilket bidrar till förvirringen.
    Värme och solstrålning hör väl ihop?
  • Ethi
    VNmamma skrev 2010-10-29 19:26:21 följande:
    De första människoliknande varelserna fanns i Afrika i höjd med ekvatorn.
    Japp, strax norr om den - Etiopien för att vara exakt
  • VNmamma
    Thi 08 skrev 2010-10-30 18:22:13 följande:
    Jo, som jag skrev hänger oftast (men inte alltid) värme ihop med stark sol.

Men det är solen, den ultravioletta strålningen, som gjort våra förfäder ljusa eller mörka. Ljus hud är en anpassning till solbrist. 

Jag förstår fortfarande inte vad som är roligt eller upprörande med pedagogens sätt att prata om hudfärg... 
  • Thi 08
    VNmamma skrev 2010-10-30 21:04:02 följande:
    Jo, som jag skrev hänger oftast (men inte alltid) värme ihop med stark sol.

Men det är solen, den ultravioletta strålningen, som gjort våra förfäder ljusa eller mörka. Ljus hud är en anpassning till solbrist. 

Jag förstår fortfarande inte vad som är roligt eller upprörande med pedagogens sätt att prata om hudfärg... 
    Jag kan ju bara tala för hur jag ser på det. Om man nödvändigtvis måste klassa in människors ursprung i utseende, dvs vilket utseende som hör ihop med vilken del av afrika/världen, är man väl i dagens läge lite ute och "cyklar"? Min lilla asiat bor ju i Sverige och är svensk Om hon då åker utomlands så får hon frågan vart i asien hon kommer ifrån, vilket ju inte stämmer överens med den tid vi lever i. Människor har precis som påpekats flyttat och runtflyttande folk har ju alltid funnits. Det är i mina ögon fel att sätta etikett på människor genom utseende och jag tror det kanske är lite utav vad TS kände. Det är så generaliserat att säga att ju längre ner i afrika man bor, desto mörkare är man, för det stämmer ju inte!
  • VNmamma
    Thi 08 skrev 2010-10-30 21:28:05 följande:
    Jag kan ju bara tala för hur jag ser på det. Om man nödvändigtvis måste klassa in människors ursprung i utseende, dvs vilket utseende som hör ihop med vilken del av afrika/världen, är man väl i dagens läge lite ute och "cyklar"? Min lilla asiat bor ju i Sverige och är svensk Om hon då åker utomlands så får hon frågan vart i asien hon kommer ifrån, vilket ju inte stämmer överens med den tid vi lever i. Människor har precis som påpekats flyttat och runtflyttande folk har ju alltid funnits. Det är i mina ögon fel att sätta etikett på människor genom utseende och jag tror det kanske är lite utav vad TS kände. Det är så generaliserat att säga att ju längre ner i afrika man bor, desto mörkare är man, för det stämmer ju inte!
    Det låter så negativt när du skriver "klassa in människor". Ofta tror jag det ligger genuin nyfikenhet bakom frågor om ursprung. Jag är likadan själv, hör jag en dialekt, en brytning jag inte kan identifiera vill jag gärna veta varifrån personen kommer. Samma om jag ser någon med utseende som skiljer sig från normalsvensken, det väcker också min nyfikenhet.

Du skriver
    "Min lilla asiat bor ju i Sverige och är svensk  Om hon då åker utomlands så får hon frågan vart i asien hon kommer ifrån"

Den frågan får hon väl få även i Sverige?
    Många undrar t ex om min dotter är adopterad från Kina. Antagligen för att kinaadoptioner är så vanliga men också för att de som frågar tycker att hon ser "kinesisk" ut. När jag talar om att hon är från Vietnam och att det i där, liksom i Kina, finns många olika folkslag och utseenden i blir folk överraskade och ser lite nöjda ut över att ha lärt sig något nytt!

• VNmamma
    inoka skrev 2010-10-30 17:50:32 följande:
    Det där som han skrev... tyvärr är det fruktansvärt vanligt att man som mörkhyad får höra det av män.
    Det är både kränkande att höra och tröttande att höra hur "het" man är och hur "exotisk" man är.
    Till och med förr när jag va yngre och ute på stan kunde de komma fram och säga att de hört att vi va såå heta i sängen... :( Så det den där kommentaren är allt för vanlig tyvärr...
    Ja, det är en både rasistisk och sexistisk föreställning,  liksom den som drabbar kvinnor från Sydoastasien och Ostasien.
  • Thi 08

Vnmamma. Självklart får man de frågan även i Sverige! Och vill man inte ha den frågan (just pga att man som adopterad känner sig svensk, för vi vet ju inte hur våra barn kommer känna ännu) kan jag tänka mig att det inte bara är "roligt" för barnet att hela tiden få frågan av sund nyfikenhet. Kanske mest jobbigt.

• thomas59
    Thi 08 skrev 2010-10-30 18:22:13 följande:
    Ja men skriver en man det så blir han avstängd i 48 timmar pga rasism och sexism

Ett stort tack till VNmamma och inoka
  • VNmamma
    Thi 08 skrev 2010-10-31 12:52:16 följande:
    Vnmamma. Självklart får man de frågan även i Sverige! Och vill man inte ha den frågan (just pga att man som adopterad känner sig svensk, för vi vet ju inte hur våra barn kommer känna ännu) kan jag tänka mig att det inte bara är "roligt" för barnet att hela tiden få frågan av sund nyfikenhet. Kanske mest jobbigt.
    Jag vet att det är tjatigt och även jobbigt för många adopterade.

Desto viktigare att vi som föräldrar svarar när frågan ställs till oss. Då blir det förhoppningsvis lite färre frågor i framtiden för våra barn att besvara.
  • VNmamma
    thomas59 skrev 2010-10-31 13:13:37 följande:
    Ja men skriver en man det så blir han avstängd i 48 timmar pga rasism och sexism

Och nu är du tillbaks - och kan visa prov på än mer dumhet. Det förstår du väl att det inte var påståendet om värme och solstrålning som gjorde att du stängdes av?!
  • thomas59

OK !  Solbränd och varm var väl närmre ?

• Thi 08
    thomas59 skrev 2010-10-31 13:13:37 följande:

Jaså? Vem är du, måste ha missat dig i tråden?
  • swisch

Fast denna diskussion hör väl till en tid innan folkvandringarna startade, typ långt innan islams grundande,innan Columbus och så.  Nu är det  irrelevant.  Andra folkslag har vandrat även innan dess. Tex vikingarna.

Svar på tråden Ju varmare, desto mörkare???