Thi 08 skrev 2010-10-30 21:28:05 följande:
Jag kan ju bara tala för hur jag ser på det. Om man nödvändigtvis måste klassa in människors ursprung i utseende, dvs vilket utseende som hör ihop med vilken del av afrika/världen, är man väl i dagens läge lite ute och "cyklar"? Min lilla asiat bor ju i Sverige och är svensk

Om hon då åker utomlands så får hon frågan vart i asien hon kommer ifrån, vilket ju inte stämmer överens med den tid vi lever i. Människor har precis som påpekats flyttat och runtflyttande folk har ju alltid funnits. Det är i mina ögon fel att sätta etikett på människor genom utseende och jag tror det kanske är lite utav vad TS kände. Det är så generaliserat att säga att ju längre ner i afrika man bor, desto mörkare är man, för det stämmer ju inte!
Det låter så negativt när du skriver "klassa in människor". Ofta tror jag det ligger genuin nyfikenhet bakom frågor om ursprung. Jag är likadan själv, hör jag en dialekt, en brytning jag inte kan identifiera vill jag gärna veta varifrån personen kommer. Samma om jag ser någon med utseende som skiljer sig från normalsvensken, det väcker också min nyfikenhet.
Du skriver
"Min lilla asiat bor ju i Sverige och är svensk

Om hon då åker utomlands så får hon frågan vart i asien hon kommer ifrån"
Den frågan får hon väl få även i Sverige?
Många undrar t ex om min dotter är adopterad från Kina. Antagligen för att kinaadoptioner är så vanliga men också för att de som frågar tycker att hon ser "kinesisk" ut. När jag talar om att hon är från Vietnam och att det i där, liksom i Kina, finns många olika folkslag och utseenden i blir folk överraskade och ser lite nöjda ut över att ha lärt sig något nytt!