• Leija

Vikarie jobb, räknas det?

Jag har en fast tjänst på 80% som personlig assistent, men jag jobbar ungefär 40 timmar i månaden på ett äldreboende också fast bara som vikarie. Räknas det in i min FP uträkning sen?

• Svar på tråden Vikarie jobb, räknas det?
  • Carisma95

All regelbunden arbetstid som pågår under en lite längre tid räknas. Under förutsättning att du kan styrka det med ett arb.givarintyg och det är inga problem antar jag?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Drömmen om Elin

Hur tidigt kan man ansöka om föräldrapenning?

• Carisma95
    Drömmen om Elin skrev 2010-10-29 18:51:35 följande:
    Hur tidigt kan man ansöka om föräldrapenning?
    Så fort FK har registrerat ditt moderskapsintyg (som du får av MVC) och du har skickat in papper för att fastställa din SGI /FP.
  • Leija

Ja jag fick ett intyg när jag började där, där det står min lön osv.
    Men hur gör man får att FK ska få veta hur mycket jag tjänar där?
    Lämnar man löne spec eller liknande? Jag skulle gissa att jag tjänar ca 80-90.000 där på ett år.

• Carisma95
    Leija skrev 2010-10-29 18:53:09 följande:

Ja jag fick ett intyg när jag började där, där det står min lön osv.
    Men hur gör man får att FK ska få veta hur mycket jag tjänar där?
    Lämnar man löne spec eller liknande? Jag skulle gissa att jag tjänar ca 80-90.000 där på ett år.

Jag menar inte anställningsbeviset. När du ansöker om FP sen kommer du få arbetsgivarintyg från FK som din arb.givare ska fylla i vad gäller arbetad tid, lön osv. Du får då skicka två stycken, ett till varje ställe.
  • vi3

ledsen om jag lånar din tråd men om man som i mitt ställe har en tjänst som vikarie from sept-dec men bara jobbat en vecka i september för att jag sen fick reda på mitt hjärtfel hur gör jag då när man ska be sin arbetsgivare skriva på papprena? innan jag jobbade där har jag sommarjobbat på en hemtjänst och innan dess var jag 2,5 år på en föskola.. 
    Så krångligt de där..  

• Carisma95
    vi3 skrev 2010-10-29 19:19:13 följande:
    ledsen om jag lånar din tråd men om man som i mitt ställe har en tjänst som vikarie from sept-dec men bara jobbat en vecka i september för att jag sen fick reda på mitt hjärtfel hur gör jag då när man ska be sin arbetsgivare skriva på papprena? innan jag jobbade där har jag sommarjobbat på en hemtjänst och innan dess var jag 2,5 år på en föskola.. 
    Så krångligt de där..  
    Den nya tjänsten kommer förmodligen inte räknas in alls. Däremot är det i ditt fall viktigt att du inte haft några glapp mellan dina anställningar. I så fall kan det jobbet som varat i över 8 mån (i ditt fall förskolejobbet) ligga till grund vid uträkning av din SGI.
  • vi3

har inte haft nått glapp mellan mina anställningar utan börjat dagen efter jag slutat på föregående jobb.. Så när mina papper kommer skickar jag alltså dem endast till förskolan jag jobbade på?

• Mizzz

Ja, det räknas. Jag är dock tveksam till om du kommer över garantibeloppet när du "bara" jobbar ca 40h/månaden. Jag gör det inte iaf på mitt extra jobb på 25% (dvs ca 40h/månaden)

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • Mizzz

Ahh, du märkte jag att du jobba 80%+25%. Det är ju en annan sak

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • Carisma95
    vi3 skrev 2010-10-29 19:40:22 följande:
    har inte haft nått glapp mellan mina anställningar utan börjat dagen efter jag slutat på föregående jobb.. Så när mina papper kommer skickar jag alltså dem endast till förskolan jag jobbade på?
    Nej, försäkringskassan kommer vilja veta vilken sysselsättning du har haft även efter förskolejobbet, för att se att du har skyddat din inarbetade SGI.  Men det är den inkomsten som förmodligen kommer ligga till grund för din SGI, eftersom de efterkommande bara har varit kortare anställningar.
  • Leija
    Mizzz skrev 2010-10-29 19:43:10 följande:
    Ja, det räknas. Jag är dock tveksam till om du kommer över garantibeloppet när du "bara" jobbar ca 40h/månaden. Jag gör det inte iaf på mitt extra jobb på 25% (dvs ca 40h/månaden)
    Ja, precis, som du skrev så jobbar jag ju 80%+ ca 25% så då räknas väl allt ihop?
  • Leija
    Carisma95 skrev 2010-10-29 19:11:49 följande:
    Jag menar inte anställningsbeviset. När du ansöker om FP sen kommer du få arbetsgivarintyg från FK som din arb.givare ska fylla i vad gäller arbetad tid, lön osv. Du får då skicka två stycken, ett till varje ställe.
    ahopp. Tack för dina bra svar. är ju inte jätte längesen jag var FL men just FP frågor är ju något man raderar ut ur alla delar i hjärnan i och med att man börjar jobba igen.
Svar på tråden Vikarie jobb, räknas det?