• NoLe

Måste klacken på bilstolen plaseras utanför sätet?

Har en akta graco cosmic comfort och har alltid trott att klacken måste plaseras utanför sätet, Förmodligen för att alla bilder i instruktionerna är med klacken utanför. Men nu har jag läst på flera ställen att den inte behöver vara utanför, att man kan plasera  hela stolen i sätet. Så hur ligger det till egentligen?? Är det bara för benutrymmets skull som man plaserar den utanför, eller har det något med säkerheten att göra?

• Svar på tråden Måste klacken på bilstolen plaseras utanför sätet?
  • eec82

Alla säger olika har jag med märkt. Vi frågade ACTA säljaren då ahn var i vår butik å han sa att i de äldre modellerna ska man göra det med. De som kom innan 2009 då de inte är testade i sina tester med klacken innanför. Men vet tyvärr inte hur det påverkar säkerheten.

Alla taxibilar jag åkt har satt dem mitt på sätet, har blivit väldigt raka i ryggen då.

• cicci85

vet inte hur det är med den nyaste med fast stödben, har för mig att jag läst att den kan monteras på sätet men är inte säker... Men modellen innan måste placeras med klacken utanför efter 11 kg. Annars klarar den inte krocktesterna, det ändrades efter ett krocktest som den inte klarade med klacken på sätet... Samma med duoflexen...

• NoLe

Okej, så då har det med säkerheten att göra. Men är det inte samma på de nya med fast stödben? vi har den nyare modellen.

• tinis77

Den nya modellen som heter comfort S kan stå med klacken på sätet oavsett barnets vikt. De äldre stolarna ska ha klacken utanför när barnet väger över 11 kg.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
Svar på tråden Måste klacken på bilstolen plaseras utanför sätet?