• Anonym (trådstartaren)

Utmattningssyndrom/depression med ångest el.dyl. ska vi stötta varann?

Hej!

Jag undrar om det finns fler än jag här inne som är/varit sjukskrivna för något i stil med vad jag skrev i rubriken? I så fall kanske vi kan dela med oss av varandras historier och erfarenheter, stötta och peppa varann, eller bara skriva av oss lite.

Min historia (hittills) är i korthet:
    För ett par månader sedan skulle jag börja jobba igen efter semestern, men mådde så illa och fick sån hjärtklappning att jag inte orkade. Jag har sedan dess varit helt utmattad, trött, extremt illamående, darrig, kallsvettig, svettattacker, ibland sömnproblem, dålig mage, svimningsanfall... Har blivit väl utredd hos flera läkare som "friskförklarat" mig och skickat mig vidare för terapi. Min läkare kallar mitt tillstånd "depression" men jag känner mig inte deprimerad utan fysiskt svårt sjuk. Dödsångest är en del av min vardag numera. Jag funderar på medicinering, men vet inte om jag vågar för jag får alltid så mycket biverkningar av medicin. Efter flera månader som det nu har gått tycker jag att jag borde börja bli bättre, men känner mig snarare sämre med illamående så att jag nästan kräker och ökad matthet, orkar ingenting - ofta inte ens en liten promenad. Har precis börjat terapi och än så länge kommit fram till att jobbet nog är en huvudorsak, även om jag själv inte tycker att man borde kunna bli så här fysiskt dålig av ett kravfyllt jobb. Jag har även två små barn och två extremt jobbiga graviditeter bakom mig, som jag kanske inte haft så mycket kraft kvar efter allmänt sett.

Så, någon som vill följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-31 09:40
    Självklart är tråden även till för anhöriga!

• Svar på tråden Utmattningssyndrom/depression med ångest el.dyl. ska vi stötta varann?
  • wannaseeyoudisco
    Anonym skrev 2012-11-18 01:20:15 följande:
    Ska till doktorn på måndag. Är så rädd att hon inte tror mig!
    Lycka till! Ett tips är att skriva ner allt du vill ha sagt, kanske en lista på symtom om du har många osv. Jag gjorde så då jag ofta glömde bort mer än hälften näär jag väl var där och allt bara lät snurrigt, så till slut skrev jag ner allt och lämnade över.
  • wannaseeyoudisco
    Anonym skrev 2012-11-18 01:20:15 följande:
    Ska till doktorn på måndag. Är så rädd att hon inte tror mig!
    Lycka till! Ett tips är att skriva ner allt du vill ha sagt, kanske en lista på symtom om du har många osv. Jag gjorde så då jag ofta glömde bort mer än hälften näär jag väl var där och allt bara lät snurrigt, så till slut skrev jag ner allt och lämnade över.
  • Lina 684

Hej!
    Här har ni en till. Jag är sjukskriven för "andra ångestsymtom" sen augusti, men jag vet ju att det är utmattning. Går till en bra psykolog en gång i veckan och har insett att det är svåra livshändelser, en "duktig" personlighet och en oförmåga att visa mig svag som fört mig hit. Har så mycket jag kunde skriva här om mina tankar kring utmattning, men just nu är jag för trött för att samla mina tankar. Men jag är glad att jag hittade tråden och kommer kanske att titta in då och då. 

• Anonym (m)

här kommer då en till.
    har sedan i våras känt mig nere och svårt att sova, och sömnen blev bara sämre och sämre, till slut nu i höstas så sov jag bara ungefär en timme per natt. mådde sämre och sämre och blev mer och mer känslig och "ostabil". det kändes som om minsta lilla fick mig att gråta, tillslut bröt jag i hopp på jobbet och dagen efter gick jag till läkaren som ställde diagnosen depression.

hen rekomenderade samtal med psykolog samt medecin även om hen i mitt fall inte trodde att medecinen skulle hjälpa. utan att samtal skulle vara mer till hjälp. när jag sedan läste på om medecinen så vågade jag inte ta den för biverkningarna.

jag var i alla fall 100% sjukskriven i fem veckor och under den tiden så blev sömnen bättre och bättre och jag började även må bättre. jag kom till psykologen som tyckte att det var ett klassikt fall av utmattningsdepression. och efter att ha läst lite om det är jag nog böjd att hålla med psykologen. hen föreslog i alla fall kbt behandling som jag börjar med nästa vecka.

men nu till den delen där jag nästan skulle behöva lite råd.

som sagt sista veckan av heltids sjukskrivningen så sov jag bra, jag somnade på en gång, vaknade inte mitt i natten, och vaknade inte flera timmar innan veckar klockan. det var helt underbart.

sen nu i måndags så började jag jobba lite igen (är fortfarande sjukskriven 50%) det känns gätte bra när jag är på jobbet men sömnen började krångla på en gång i går vaknade jag vid fyra och kunde inte somna om, och i dag vaknade jag vid två. i dag mår jag riktigt kasst, känns som om jag ska börja gråta när som helst och jag vet inte varför  

hur hade ni gjort om ni vore som mig? hade ni kämpat på dom två dagar som är kvar den här veckan ( är ledig lö till ons) och sedan pratat med psykologen när ni är där eller hade ni kontaktat läkaren?

• Yosh1
    Anonym (m) skrev 2012-11-21 10:23:40 följande:
    här kommer då en till.
    har sedan i våras känt mig nere och svårt att sova, och sömnen blev bara sämre och sämre, till slut nu i höstas så sov jag bara ungefär en timme per natt. mådde sämre och sämre och blev mer och mer känslig och "ostabil". det kändes som om minsta lilla fick mig att gråta, tillslut bröt jag i hopp på jobbet och dagen efter gick jag till läkaren som ställde diagnosen depression.

hen rekomenderade samtal med psykolog samt medecin även om hen i mitt fall inte trodde att medecinen skulle hjälpa. utan att samtal skulle vara mer till hjälp. när jag sedan läste på om medecinen så vågade jag inte ta den för biverkningarna.

jag var i alla fall 100% sjukskriven i fem veckor och under den tiden så blev sömnen bättre och bättre och jag började även må bättre. jag kom till psykologen som tyckte att det var ett klassikt fall av utmattningsdepression. och efter att ha läst lite om det är jag nog böjd att hålla med psykologen. hen föreslog i alla fall kbt behandling som jag börjar med nästa vecka.

men nu till den delen där jag nästan skulle behöva lite råd.

som sagt sista veckan av heltids sjukskrivningen så sov jag bra, jag somnade på en gång, vaknade inte mitt i natten, och vaknade inte flera timmar innan veckar klockan. det var helt underbart.

sen nu i måndags så började jag jobba lite igen (är fortfarande sjukskriven 50%) det känns gätte bra när jag är på jobbet men sömnen började krångla på en gång i går vaknade jag vid fyra och kunde inte somna om, och i dag vaknade jag vid två. i dag mår jag riktigt kasst, känns som om jag ska börja gråta när som helst och jag vet inte varför  

hur hade ni gjort om ni vore som mig? hade ni kämpat på dom två dagar som är kvar den här veckan ( är ledig lö till ons) och sedan pratat med psykologen när ni är där eller hade ni kontaktat läkaren?
    För mig personligen har psykolog inte hjälpt det minsta med sömnproblemen vid utbrändhet. Inte heller sömntabletter har varit någon hjälp. Det enda som verkar hjälpa mig är att undvika stress i så stor utsträckning som möjligt samt att äta mycket och med jämna mellanrum under dagen. Utbrända har ofta problem med sömnen, delvis pga att kortisolregleringen av blodsockret inte fungerar som den ska
  • Anonym (jj)

Hej!
    Förstår dig fulständigt, jag vill också dela min histori som hoppas att någon förstår.

Har varit sjukskriven i två månader 12/2011-01/2012. läkaren gett dianos depesstion och skickat remiss till psykolog. Jag väntar nästa en månad för psykologi till slut ringde jag henne istället skulle hon vill träffa mig fårga hon mig om jag behöver träffa henne.. Jag sade det vet jag inte, du har fått remiss så det är du som ska ta kontakt med mig. så hon skickde mid till samtal ssk. Har varit hos samtal ssk i några månader och börjat jag jobba heltid.
    Jag jobbar som USK på dement boende under tiden hålla jag på söka annat jobb till slut börjat 2012 bytta jag till annat med inom vård. Det var nytt så mådde mycket bättre efter bytte jobb. men det är så stressig och oorganisera på jobbet så håller jag på må dåligt igen. Jag fick symtom några gånger tryck i bröstet och vaknat på natten, svårt att sova, kontakt VC så fick jag prova med Omeprazon.
    I oktober 2012 fick jag veta om dåligheter från min mamma i mitt land, det slog mig igen. men jag gick till jobbet den dag och nästa gråta framför de gamla. Kämpar på jobba några dag, veckan efter mådde jag illa och kräk varje dag.  Jag fick så tryck i bröstet hela tiden fast jag känner inte oro, vågade inte ringa 1117 för vet att de kommer säga bara magkatarr. Jag mår illa, dåligt magen och tryck i bröstet  och det är jag fortfarande idag. Läkaren gav mig medicin mot ånget och magen.och sjukskriva mig 2 veckor. Jag är hemma totalt 3 veckor nu. Jag vet inte om jag orka jobba men jag vill inte gnälla, får ser om jag orka jobba annart söka jag hjälp igen . Jag mår skit dåligt att vara sjuk som inget ser och vill man inte berätta till någon. Jag tycker hela tiden att alla omkrig mig är nog tröttna på mig, känner som inget förstå. Jag har inget kompis, jag är bara hemma och hemma. Alla mina kamrat vill jag inte heller ta kontakt. Mina kompis från samma land är också tappa kontakt.
    Jag försöker säga till mig hela tiden att jag mår bra, jag måste vara stark,

Jag vet inte hur ska jag hitta lugn och ro i mig.

• Anonym

Min samtalskontakt sa att jag kunde ha utmattningsdepression men det enda alternativet jag fick var att börja på medicin, antidepressiva. Jag fick också börja i en mindfulness-grupp. Mer kunde de inte riktigt göra. Varken sjukskrivning eller privat samtalshjälp. Vad har ni andra fått för hjälp? Och vilken hjälp kan man förvänta sig eller har man rätt till? Vilken hjälp är bra när det kommer till utmattningsdepression?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-11 16:25:05 följande:
    Min samtalskontakt sa att jag kunde ha utmattningsdepression men det enda alternativet jag fick var att börja på medicin, antidepressiva. Jag fick också börja i en mindfulness-grupp. Mer kunde de inte riktigt göra. Varken sjukskrivning eller privat samtalshjälp. Vad har ni andra fått för hjälp? Och vilken hjälp kan man förvänta sig eller har man rätt till? Vilken hjälp är bra när det kommer till utmattningsdepression?
    Mitt problem har väl varit att jag dels blivit fysisk utbränd men det har senare utvecklats till psykisk där jag inte klarat av press eller stress alls. Men jag har vart okapabel till att förändra det själv. 
  • Anonym (Mammatill3)

Hjälper anti depp mot utmattnibgsreaktion...... ?...jag har iallafall ingen depression... Känns konstigt att de skulle hjälpa... Har utmattning pga neurologisk skada...

• Anonym (Fjärilen)

Hej såg denna tråd och fasnade till snabbt.
    Jag har varit sjukskriven sen 2012 1 april efter mitt MF och ryggsmärta.
    Jag har varit otroligt deprimerad  i många år och har panik av många människor omkring mig och klarar inte ta mig till Macdonals eller föräldrar möten osv då jag börjar kallsvettas och får panik och börjar att gråta.
    Jag har varit sjukskriven längre tid och är fortfarande sjukskriven och har en psykolog jag går till 14 dagar i vecka som jag pratar med om allt.
    Har så mkt bakom min uppväxt att jag klarar inte av att ha allt inom mig.
    Massa stress som ledde till att mitt HB gick väldigt mkt ner till 3,0 och har fått äta jerntabletter som hjälp att det gick upp igen till 7,5
    HB är så pass allvarligt då jag var så trött blek i ansiktet och orkelös totalt.
    Så dom här i danmark hjälpte mig massor och misstänkte magsår men ingen magsår tack o lov.
    Jag ska till sjukhuset den 7/1 då jag kommer att få medicin ÄNTLIGEN.
    Min läkare jag hade vägrade ge mig och tyckte att jag bara skulle ta mig ut och söka efter jobb osv.
    Och att jag var ung att jag inte skulle ta tabletter.        

• Tima

Hej!
    Söker stöd och förståelse hos någon som känner samma som mej. 
    Här är min historia:

Jag är en tjej på 32 år som jobbar i kassan på Kvantum. Jobbar som timanställd och har i snitt 23 timmar i veckan som är fördelade på alldeles för många dagar i veckan och måste jobba extra för att få ihop en dräglig lön.

Jag började känna mej väldigt trött i slutet av mars men tänkte att det är säkert allergin som spökar så jag körde på som vanligt på jobbet och tillslut så orkade jag i stort sett bara att jobba och sen inget mer dom sista veckorna innan jag totalt krashade på jobbet. Fick springa ifrån kassan och om inte en arbetskamrat hade fångat upp mej i matsalen och sagt att jag skulle sätta mej ner med huvudet mellan benen så hade jag tuppat av helt och hållet. Var hemma några dagar där och jobbade sen en dag blev dålig igen med feber var hemma några dagar igen, gick till jobbet igen men fick samma svimningskänsla efter två timmar och  mannen körde mej till akuten, detta var Lördag 3 maj och sen dess har jag varit 100 % sjukskriven. De första veckorna var jag totalt utmattad, konstant yr, extremt ljud och ljuskänslig, hade konstiga domningar i hela vänster kroppshalva, ont i ögonhålorna, tryck i tinningarna. Klarade knappt av att duscha för att ljudet av vattenstrålarna kändes outhärdligt högt. Hade en otrevlig frånvarande känsla i hjärnan, som att den känns lite avdomnad, som en blandning av myrornas krig och kolsyra. Sjukt skrämmande, trodde aldrig att jag skulle känna någon förbättring och var helt säker på att jag hade åkt på nån livsfarlig sjukdom. Men efter MASSOR av prover, ekg och hjärnröntgen som visade normala värden så sa läkarna att det är utmattningssyndrom/utbrändhet.

Var hos läkaren sist i onsdags förra veckan och hade då haft tre dagar då jag i stort sett känt mej som 100% Tima, lite trött bara. Läkaren tyckte att jag skulle fortsätta att vara 100% sjukskriven men jag envisades med att jag ville börja jobba halva mina pass idag måndag. Trodde ju att nu när jag känt mej bra några dagar så borde jag vara på väg tillbaka och inte känna mej så dålig igen....men började känna av det lite redan dagen efter igen och nu i helgen har jag varit rätt så kass, även om det verkligen inte varit så dåligt som när det var som allra värst, så har jag mått väldigt långt ifrån bra och fått tillbaka massor av symtom som jag kände innan. Så jag har ringt jobbet och sagt att jag inte kan börja jobba ännu och ska träffa läkaren imorgon igen. Tänker verkligen försöka undvika att bli så dålig som när jag mådde som värst. Jag får vara glad för det man kan göra, promenera, ta en fika med kompisar och lite mysiga små saker istället för att känna mej besviken på att inte kunna vara tillbaka på jobbet ännu...

Är det nån annan som har amma symtom som mej? Känner mej även väldigt slutkörd i kroppen. Musklerna i ben o armar känns lika trötta som efter ett hårt gympass.

När mår man bra och kan komma tillbaka till arbetet igen? Kan man bli frisk utan lyckopiller? Vill verkligen undvika dem....

• frisk02us

Hej! Blev sjukskriven för detsamma jan. -14. Var helt hemma till mitten av maj då jag började jobba 25 procent. Jobbar nu halvtid. Framtiden får utvisa om o när det blir mer tid. Jag har äntligen accepterat min situation o lyssnar till min kropp o på läkaren.

Jag äter medicin o tack vare den blev deppretionen bättre, tack o lov. Jag var deppad, grät jättemycket för allt, extremt trött, kunde inte läsa böcker o koncentrera mej, orolig för allt, glömsk, ingenting kändes roligt, ville bara vara hemma, domningar o krypningar i kroppen., sov mycket men vaknade ofta med obehagliga kvardröjande drömmar, svårt att komma igång åå morgonen dock har jag tränat styrketräning hela tiden(min man peppar mej).

Att jobba halvtid räcker nu. Tröttheten är bedrövlig men man får anpassa sej till en lägre aktivitetsnivå. Livet börjar kännas roligt igen! Fortfarande krånglar hjärnan, glömmer, tappar ord, hänger inte med i diskussioner, ljudkänslig, stresskänslig o tröööött. Det går åt rätt håll men tar tid. Jag har slängt mitt dåliga samvete för jobbet o försöker må bra sen får det ta tid. Så är det för mej. Kram

• Tjoko

Även att utmattning är rent ut sagt fruktansvärt så är det på ett sätt skönt att veta att man inte är ensam, det hjälper en del.

Här är min historia:

Jag blev sjukskriven heltid i mitten av december -14. Jag hade då varit konstant trött, yr, deppig, ångest, levt i en bubbla osv. sedan ungefär mars -14 efter ett psykiskt trauma där jag även fick mycket fysiska symptom. Det visade sig även att en del saker som hänt i mitt liv samt att jag alltid ska "vara duktig" och göra allt på en gång har lett till utmattningen.

Efter att sedan oktober -14 mått väldigt konstigt, jag kände inte igen min kropp längre, blev ännu mer trött och matt i hela kroppen, väldigt mycket ångest, ännu mer yrsel att jag fick gå hem från jobbet ibland, kunde inte för mitt liv koncentrera mig, fick läsa om ett mail ung 10 ggr för att ens förstå vad som stod där, köra bil var ju inte ens att tänka på då jag kände mig som en trafikfara, fick gå och lägga mig direkt efter jobbet för att kroppen var helt slut, kändes varje dag som att jag sprungit ett maraton och samtidigt träna styrketräning för 7 personer då musklerna var helt slut. Detta är bara en del av hur jag mådde.

så kom smällen, jag vaknade en natt av att hela min kropp var spänd, alla muskler var så spända att jag bara låg och skakade. Ångesten var skyhög och jag kände att nu räcker det. Jag mår ju inte bra. Jag låg sen och sov i nästan 2 dagar, att gå upp på toa eller dricka vatten var ett helt projekt. För mig är december en väldigt luddig tid, kommer inte ihåg jättemycket mer än att jag sov mycket, jag hade konstant ångest och kroppen var spänd och trött.

Fick ordinerat ssri i större dos än vad jag redan åt och 1 timmes promenad om dagen. Den där promenaden har fått bli av när jag orkat helt enkelt, vissa dagar går det bara vara ute 10 min sen räcker det..

Nu har jag 3 veckor kvar utav min sjukskrivning på heltid, och under dessa 2,5månaderna har det hänt så otroligt mycket med mig. Från att dagarna gick upp och ner hela tiden så börjar måendet bli stabilare och lite jämnare, det går fortfarande upp och ner i måendet men det är enklare att hantera och är lite från dag till dag istället för timme för timme. Jag har ff problem psykiskt med att hantera sviter av panikångest såsom att stå i kö, vara ute och gå, träna osv som jag jobbar med.

Jag går till en KBT-terapeut 1 ggn i veckan och även gått på mindfullness-meditation några ggr. Mindfullness har hjälpt mig otroligt mycket, det där med att slappna av trodde jag inte gick, men det gör det tydligen :) ett bra tips som kan hjälpa många vad jag tror!

Jag känner mig gladare, ser äntligen fram emot saker och ting! Det är en fantastisk känsla som jag annars tagit för givet, nu är det en välsignelse. Det är såklart vissa dagar då jag vill lägga mig ner och försvinna men det går lite uppåt hela tiden,det går sakta och jag kommer få räkna med dippar. Men det känns som att det kommer bli bättre, när jag nu ändå stundtals mår bättre än jag gjorde för ett år sen så inser jag att jag mådde nog ganska dåligt utan att inse detta!

Det där med att lyssna på kroppen är numera ett måste. Säga nej till saker man egentligen vill göra är skittråkig och jag blir ledsen varje gång, men det bara är så nu! Jag har även de senaste dagarna börjat förstå vad som är ångest i kroppen och vad som är utmattning. Ett stort steg då det har varit en ända dimma.

Sen har vi det där med folks kommentarer om att man ska ut och röra på sig, hitta på saker bla bla bla, ibland orkar man bara inte! dem som vet bättre och inte förstår hur man kan bli sjukskriven för detta. Frustrerande.

Jag kan skriva hur mycket som helst känns det som och det kanske är lite luddigt men koncentrationen och att se sammanhang är ju lite sådär ff. ;)

Kram på er alla, krya på er????

• Sandravanilj

hej! Jag har sedan novmeber haft ångestattackar och från januari medel depression...

började i november med att vi åkte till Turkiet på en bluffresa och där på hotellrummet fick jag min första och värsta ångestattack med yrsel, svår hjärtklappning, känslan av att dö och svårt att andas... sedan vi kom hem så har det fortsatt...

har varit jobbigt på jobbet ett bra tag nu och jag kan sedan v 6 inte jobba... och vi har i 14 månader försökt bli gravida utan att ens vara i närheten av att lyckas så nu väntar en utredning!

gråter för minsta lilla, otroligt svårt att sova, ständig trötthet, ensamhet, yrsel, huvudvärk, illamående mm...

Var hos läkaren förra veckan och fick citalopram teva utskrivet men dom kan jag inte ta eftersom jag är laktosintollerant... ska ringa till läkaren för att få förlängd sjukskrivning idag!!!

• Anonym (Mimmi)
    Sandravanilj skrev 2015-02-23 07:07:29 följande:

hej! Jag har sedan novmeber haft ångestattackar och från januari medel depression...

började i november med att vi åkte till Turkiet på en bluffresa och där på hotellrummet fick jag min första och värsta ångestattack med yrsel, svår hjärtklappning, känslan av att dö och svårt att andas... sedan vi kom hem så har det fortsatt...

har varit jobbigt på jobbet ett bra tag nu och jag kan sedan v 6 inte jobba... och vi har i 14 månader försökt bli gravida utan att ens vara i närheten av att lyckas så nu väntar en utredning!

gråter för minsta lilla, otroligt svårt att sova, ständig trötthet, ensamhet, yrsel, huvudvärk, illamående mm...

Var hos läkaren förra veckan och fick citalopram teva utskrivet men dom kan jag inte ta eftersom jag är laktosintollerant... ska ringa till läkaren för att få förlängd sjukskrivning idag!!!

Hej,

Det låter som vi går igenom liknande saker.

Har precis fått EsCitalopram för ångest och depression. Ångest för jobbet och depression ett längre tag.

Och vi står i kö för IVF och har en ofrivillig barnlöshet-utredning bakom oss.
  • Sandravanilj
    Anonym (Mimmi) skrev 2015-02-25 13:35:02 följande:

Hej,

Det låter som vi går igenom liknande saker.

Har precis fått EsCitalopram för ångest och depression. Ångest för jobbet och depression ett längre tag.

Och vi står i kö för IVF och har en ofrivillig barnlöshet-utredning bakom oss.

Vi har fått tid för utredning om ca 1 månad...

Är sjukskriven till 30 mars till att börja med! Tog första tabletten i måndags...
  • Spelarvälingenroll

Hej på er alla och styrkekramar!

Har en snabb fråga som jag hoppas att någon kan svaret på.

Varit sjuk i 2 år och nu tycker F kassan och AF att det är dags att jobba.

Mina piller har gjort mig kemiskt kastrerad och orkes / viljelös och jag vet inte om det kanske finns andra att testa. Anledningen till det är att jag bytt läkare fyra gånger och dom skiter med andra ord i vilket. Att träffa en fjärde läkare känns inget vidare eftersom det kan bli nummer fem om en månad igen.

Byta vårdcentral ser jag som enda möjligheten men hur tar man reda på vilken vårdcentral man ska välja som kanske till och med har en läkare som kan ämnet och bryr sig?

• Anonym (panicky)

Jättesnällt om någon vill läsa vad jag skriver och gärna kommentera. Jag har de senaste månaderna och särskilt de senaste veckorna varit väldigt stressad (deadline på deadline av saker som jag upplevt varit väldigt viktiga). Diverse stressymptom, men inget akut förrän jag liksom fick någon sorts attack. Jag har i vanliga fall flygfobi, men inga andra psykiska besvär av allvarlig sort, men nu kändes det precis som när jag sitter i ett flygplan och har närmast panik med stickningar i kroppen, hög puls och tänker att bara vi landar nu så ska jag nog överleva, med det enda problemet att jag i det här fallet satt på en vanlig stol och inte i något flygplan, och vi skulle alltså inte landa.

Det hände ett par gånger och efter det har jag varit hyperkänslig för hot som min hjärna överdriver. Jag kan inte titta på nyheter i någon form och flyger ett flygplan över mig så måste jag försäkra mig om att det inte är ryska bombplan eller nåt åt det hållet i alla fall, den typen av plötslig reaktion på sådant som jag i vanliga fall inte upplever som hot. Skulle jag råka se någon länk till "hotfulla" nyheter på facebook t.ex. så återkommer stickningar i hela kroppen och en känsla av att jag inte är närvarande. Riktigt otäckt och det börjar begränsa mig alldeles för mycket (kan ju knappt ens gå ut på nätet eller för den skull ut i verkligheten).

Det har gått rätt snabbt, som om min hjärna liksom tippade över kanten när den fått nog av stress, och nu faller jag lite fritt. Orkar inte riktigt annat än att köra säkerhetsbeteende, undvika det mesta och helt enkelt lägga mig ner när kroppen är för mycket i uppror.

Det här är helt ohållbart. Jag har småbarn hemma också (ingen fara med dem, vi är två föräldrar) och orkar inte på något sätt ta alla de små konflikter och höga ljud som det ju blir emellanåt. Kommentera gärna om ni upplevt något liknande eller har någon kommentar ändå.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (trådstartaren) skrev 2010-12-22 20:09:26 följande:
    Nej, ingen i min närhet har sagt att jag är en belastning, men jag märker att flera mår dåligt, blir deppiga, av att jag mår dåligt. Och de blir glada när jag verkar mer uppåt. De känner sig nog maktlösa eftersom de inte kan trösta, för jag vill ju bara må bra NU! Jag uppmuntrar också min man till att ha ett "eget liv" men han hinner tyvärr inte för vi har två småbarn (2 och 4 år) som han måste ta hand om - helt själv när jag är så dålig att jag inte orkar. Därav min känsla av belastning - att jag inte kan fixa det jag "ska" hemma och därmed belastar andra. Jag har väldigt svårt att acceptera min situation - jag är bara drygt 30, har precis påbörjat en karriär och har två småbarn. Har dessutom alltid varit en entusiastisk person med många drömmar, mycket jag vill hinna göra i livet. Min kropp (eller själ) håller tydligen inte med

Du har så många kloka ord i dina inlägg, du skulle kunna skriva en bok om utmattningssyndrom, dina och andras erfarenheter! Kanske något att göra i framtiden, när du är mindre utmattad
    Hur gick det för dig med utmattningen ?
Svar på tråden Utmattningssyndrom/depression med ångest el.dyl. ska vi stötta varann?