• Mullisen

Barn,mens ,pco

Hej!
    jag fick diagnosen pco för drygt 1½ månad sen! och har börjat äta metformin 3 gånger om dan.
     och sötsugen försvann dom 2 första veckorna o nu är de tillbax igen.. :( min motivation måste komma tillbax också!

jag har inte haft mens på 1 år, hade p piller innan sen p stav och sedan p piller igen! och slutade med de för drugt 1 ½ år sen! Men har inte fått någon mens, va hos gyn och fick tabletter som skulle göra så mensen kom.
    den kom men nästa månad inget..
    så nu va ja på huddinge och fick diagnosen pco, Och de roliga är att jag har haft mens 2 gånger sen ja lämnade huddinge sjukhus! och är verkligen överlycklig för lite blod...
    men då börjar ja samtidigt undra över kan lättare bli gravid nu? kan man planera mer? .. vet ju inte exakt när jag har ägglossning eftersom mensen precis kommit i gång!

men vi vill så gärna ha barn.. och vi känner ett hopp nu när min mens har kommit..
    är de någon annan där ute som haft samma problem? eller som vet om att man kan bli gravid även fast man har mens? jag trode att när man har pco att man inte får mens???

tacksam för svar!

• Svar på tråden Barn,mens ,pco
  • Lei

självklart kan du ha mens vid pcos men oftast är den oregelbunden samt att det är större chans att någon med pcos inte har ägglossning vid varje mens tillfälle som en utan pcos. Mitt tips är att kontakta din gyn och be att få med dig hem så du kan gå och lämna blodprov om det är 20 någonting dagar efter mens för att se om hormonnivån har stigit (dvs ägglossning) och testa det ett par gånger för att se om du har ägglossning av dig själv eller om du har det så pass sällan att du behöver hjälp med det. Ett vanligt problem med pcos kan också vara sköldkörtelnivån så fråga om de anser du behöver kolla den också

• LiselottePCOS

Ja  kvinna kan ha men fast hon  har  PCOS .   Att mensen ute blir beror för det mesta på att ägglosningen uteblivit. Vid PCOS har kvinnan ofta normal halter östrogen, kvinnligthormon som bygger upp slemhinna i livmodern.  Vid PCOS kommer det ingen sänkning  i östogehalten så att äggstocken får signal om att starta ägglossning¨. De blödningarna som kan komm då kvinna har tillräckligt med östrogen kan blir långdragna, och rikliga pågrund av avsaknad av gulkopshormon= progesteron.Vilket nomalt bildas i gulkroppen i äggstocken efter att ägglossning skett. Gulkroppshormonet  reglerar blödningens längd. Gulkoppshomon  finns i gestapuran eller
    provera.

Vet ej om du är överviktig iom du fått Metformin, övervikt  gör även det att mer östrogeliknande hormon bildas och ger p-piller effekt på kroppen.

Går en kvinna med PCOS ned några kilo i vikt kan homonbalansen bli bättre, lika så om hon tar  Metformin.

Se gärna web-tv : Menstruationscykeln

Jag var själv patient på Huddinge Sjukhus kvinnokliniken, för som det känns 100 år sedan (199-1993),  var där med i en forskningstudie om PCOS och fick kontakt med en läkare som tålmodigt svarade på alla mina frågor om PCOS. Personen i fråga idag arbetar  på förlossingen på HS.  Vilket blev min starta till mitt engeggmang i att dela med mig i det jag hört om PCOS.

• Mullisen

Jag är överviktigt. och har bara ätit metformin 1 månad drygt.. så känner att jag kanske kan vänta då någon månad innan jag går till vårdcentralen och tittar upp om jag har ägglossning.
     Tack för blogg sidan.. mkt intressant läsning.
    Eftersom jag är rätt ung 21 så känns de väldigt jobbigt o få ett besked om att man troligvis inte har så lätt att få barn! 
    ska sätta mig och läsa o titta på filmen..
     tusen tack för svar..

vill verkligen  få de här att funka så att vi kan bilda familj..

• LiselottePCOS

Bra att du fått metformin och den verkar hjälpa dig. viken dos tar du? dosen kan behöva höjas. Be din läkare ta om hormonblodprover  efter ett halvår för att se hur din  kropp svarar på behandlingen med Metformin. Läkare kan mäta SHBG, teostreon, och  seruminsulin. Jag fick själv höja dosen efter ca 6 månader.

När jag var 21 år vart jag gravid trots PCOS och mens som hade vart borta i  5-6 år .  hade PCOS och högt prolaktin.   På den tdien fanns inte internet och min läkare hade bara frågat om jag ville kunan blir gravdi, fick alrig veta att det kuden vara problem att blir gravid. Jag han aldrig ora mig , tog det som det kom. vart mest lättad över att få en förkalaring till min övervikt som då var mindre än nu ( då  ca 5 kilo över  normalt BMI), men allt satt på magen. Som ung var det värsta för mig var  att inte se ut som alla andra, vart tom mobbad för att jag såg gravid ut på högstadiet vilket satt sina spår. 

Du verkar ha fått kontakt med en kunnig läkare. Hoppas sin kropp snart ska fungera bättre så att ni får ert efertängtade barn, lycka till med allt !

• Mullisen

Jag äter metformin 3 gånger om dan!
    okej jag har en övervikt på 10-18 kg som jag måste gå ner!
    men är otroligt glad att ha fått mens nu och känna mensvärken igen.. känns ju på något sätt att kroppen börjar återhämta sig!
    men ska se till o gå till vårdcentralen om någon månad o se hur kroppen mår!

Svar på tråden Barn,mens ,pco