• LillaMandarin

Är det ett så fruktansvärt namn som många verkar tycka?

Vi sitter och letar namn till våran nyfödda son vilket inte är lätt. Storasyster heter Nelly så därför har vi fastnat för Nicko. Men när man nämner detta så märker vi att ingen i omgivningen tycker om detta. Nu är det ju vi som skall bestämma men självklart blir man påverkad.

Därför frågar jag er, är det ett så hemskt namn?

Alt tror jag just nu är viggo, malte och kevin, men själv tycker jag nicko är lätt att säga och klingar bra med Nelly.

• Svar på tråden Är det ett så fruktansvärt namn som många verkar tycka?
  • IceCream
    Kinya skrev 2010-11-16 09:28:02 följande:
    Nä, Nicko är inte fint alls tycker jag. Jag vet inte om det är en dialektgrej men här sa man ibland när man var liten "Är du helt nicko?" ="Är du dum?"

Sen gillar jag inte när man döper barn till smeknamn. Om ni gillar Nickor döp pojken till Niklas/Nicholas eller annat namn där smeknamnet kan bli Nicko. Eller skaffa en hund och kalla den för Nicko. Men döp inte ett barn till det!
    Jag förstår däremot inte poängen med att döpa barnet till ett långt namn som man senare ändå kommer kalla för ett smeknamn för det egentliga namnet är för långt?! Min ena dotter heter Bella, punkt slut. Inte Isabella eller Isabelle utan bara BELLA. och det har inte att göra med att jag inte gillar "Isabella", tvärtom, jag tycker det är ett jättevackert namn. MEN för långt och det hade ju blivit Bella ändå i slutändan...

Nico är fint, enkelt och modernt - följ ditt hjärta!
  • idiblon yes

Tycker det var helt okej faktiskt.

FL är guld.
  • LinnV

Jag tyckte det var riktigt fint! Har aldrig hört det förut..

• Tre små grodor

Jag hade nog valt Niko i så fall. Nicko får mig att tänka på Nicke-nyfiken.

• slangbella

Hmmm... jag skulle aldrig döpa mitt barn till det. Jag tänker direkt på "nicko och pulver"-sketcherna som Lasse Åberg och Klasse Möllberg gjorde nån gång på artonhundratalet. Men om du tycker om det namnet så ska du döpa honom till det! Det finns ju lika många åsikter som det finns namn.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • jensten

Jag har kompisar som döpte sin pojk till Noel.
    Han har oxå en syster som heter Nelly

• Erki

Jag har varit kär i en kille som heter just Nico och tycker att det är ett väldigt fint namn  :)
    Ta det namn ni vill ha men jag förstår att man blir påverkad av omgivningen.

• Heidi82

vadå kevin fult inte alls. kevin låter faktiskt mycket bättre än nicko, nicko låter som smeknamn egentligen. nick låter då bättre.

• elovesj

Vet en pojke som heter Nico. jag tycker det är fint =).
    Kevin gillar jag inte...  

• Heidi82

då låter niko mycket bättre att man uttalar det så. inte nicko.

• FAaNFRidA

Nelly & Nilas passar fint!

Hailie Lee♥
  • ThereseA

Finns det inte nått barnprogram eller nått som heter nicke och nilla? med wahlgren-syskonen? Väldigt likt med nelly och nicko då..

• becky J

Nicko är rätt sött tycker jag, men de första tankarna jag personligen får är att jag känner en hund med det namnet. Men kör på det om ni fastnat för det namnet, det klingar vackert tycker jag.

Svar på tråden Är det ett så fruktansvärt namn som många verkar tycka?