Lille Gris skrev 2010-11-01 21:19:10 följande:
Visst kan det vara PCO, symptomen som brukar räknas upp är bara exempel, man "måste" inte ha alla som nämns. Det viktiga är att komma ihåg att man kan ha PCO utan att det påverkar fertiliteten. Så länge du har regelbunden ägglossning så spelar det ingen roll att du har många blåsor i äggstockarna.
Men man kan också ha många äggblåsor utan att det är PCO. Det beror lite på hur de satt, hur stora de var osv. Fick du se skärmen under tiden? Såg "bollarna" ut att ligga huller om buller eller satt de på rad som ett pärlband? Har man så många som 8-10 st brukar man se det ganska tydligt, i alla fall om man vet vad man tittar efter
Blodprover du bör ta är (minst) testosteron, TSH (sköldkörtelfunktionen), FSH (äggtillväxt) och prolaktin. Dessutom bör du ta progesteronprov 2 ggr under cykeln, dag 3 och dag 21 brukar vara det normala för att konstatera att du verkligen har ägglossning så att inte äl-testerna luras. Jag hoppas att det är dessa prover du kommer att ta, men tyvärr vet jag att det slarvas på vissa håll så läs på så mycket du kan och ifrågasätt/ställ krav om du märker att läkaren utelämnar för stora delar.
www.fertilitetsguiden.nu är en bra sida för att få koll på vad som bör göras och kollas under utredningen, och för att lära sig lite av varje om olika diagnoser mm. Men viktigast är att våga fråga läkaren om vad som händer, vad de tittar efter och vad det kan innebära, och säga till om du inte förstår. Tycker du att provsvar mm dröjer för länge så ring och tjata
Lycka till!
Åh, tack för ditt svar. <3
Och jag som trodde att PCO automatiskt påverkade på något sätt, nu skäms man nästan lite över hur lite man kan. Tur att det finns kunna människor här. :)
Jo, jag fick titta på skärmen under tiden. Han rörde ju ultraljudsapparaten, men vad jag kunde se så verkade det rätt oregelbundet, jag kunde inte se något pärlband.
Testosteron, TSH, FSH och prolaktin fick jag lämna cykeldag 2, och progesteron ska tas cykeldag 23 och 24, med en månads mellanrum. Jag hoppas inte läkaren hoppar över något, men han verkar duktig (överläkare på gyn). Nu vet jag inte hur det funkar, kan man verkligen ringa och fråga om provsvaren? Det hade varit guld, så slipper man oroa sig.
Det är alltså progesteron som visar om man verkligen haft någon ägglossning?