• Petra b

Kan jag ha PCO?

Har påbörjat fertilitetsutredning, och gjorde i samband med detta ett vaginalt ultraljud.

Det visade 8 äggblåsor i ena äggstocken, och 10 i andra, vilket är borderline.
    Jag har dessutom akne och övervikt, vilket jag förstått kan vara symptom på PCO.

Något jag däremot inte har är "manlig" kroppsbehåring eller oregelbunden/gles menstruation. Den kommer regelbundet (30-dagarscykel), och ägglossningsstickorna ger bara utslag runt ÄL, inte annars. 

Jag kommer troligtvis inte få resultatet från mina prover förrän efter årsskiftet, när vi har tid igen hos gyn, och jag håller på att grubbla ihjäl mig.

Någon som känner igen sig i ovanstående och blivit diagnostiserad med PCO? 

• Svar på tråden Kan jag ha PCO?
  • Yrja M

Jobbigt att vänta så länge! Jag fick besked direkt när jag gjorde VUL. Sa den som utförde det ingenting om vad bilden vsade?

Kommer du föresten ihåg om blåsorna var lika stora? PCO äggstockar ju många blåsor i samma storlek medans normaläggstocken har ägg i varierande storlek.

• Petra b
    Yrja M skrev 2010-11-01 19:12:53 följande:
    Jobbigt att vänta så länge! Jag fick besked direkt när jag gjorde VUL. Sa den som utförde det ingenting om vad bilden vsade?

Kommer du föresten ihåg om blåsorna var lika stora? PCO äggstockar ju många blåsor i samma storlek medans normaläggstocken har ägg i varierande storlek.
    Jo, jag vet...:/
    Men maken ska lämna sina prover den 27, och vi får inte en tid förrän de är analyserade, vilket kan ta några veckor. 

Det enda han sa var att för att veta säkert ska det vara 12 äggblåsor i varje, men att jag ändå skulle ta prover (testosteron tror jag det var).

Jag vet faktiskt inte om de var lika stora, han räknade dem bara lite snabbt och sen vidare, jag hade fullt upp att ens försöka uttyda vad som tittades på.  

Så man kan ha många äggblåsor utan att det behöver betyda att det är PCO? Det låter ju rätt hoppfullt. :)

Tack snälla för att du svarade, känns bättre bara att få skriva av sig. 
  • Lille Gris

Visst kan det vara PCO, symptomen som brukar räknas upp är bara exempel, man "måste" inte ha alla som nämns. Det viktiga är att komma ihåg att man kan ha PCO utan att det påverkar fertiliteten. Så länge du har regelbunden ägglossning så spelar det ingen roll att du har många blåsor i äggstockarna.
    Men man kan också ha många äggblåsor utan att det är PCO. Det beror lite på hur de satt, hur stora de var osv. Fick du se skärmen under tiden? Såg "bollarna" ut att ligga huller om buller eller satt de på rad som ett pärlband? Har man så många som 8-10 st brukar man se det ganska tydligt, i alla fall om man vet vad man tittar efter

Blodprover du bör ta är (minst) testosteron, TSH (sköldkörtelfunktionen), FSH (äggtillväxt) och prolaktin. Dessutom bör du ta progesteronprov 2 ggr under cykeln, dag 3 och dag 21 brukar vara det normala för att konstatera att du verkligen har ägglossning så att inte äl-testerna luras. Jag hoppas att det är dessa prover du kommer att ta, men tyvärr vet jag att det slarvas på vissa håll så läs på så mycket du kan och ifrågasätt/ställ krav om du märker att läkaren utelämnar för stora delar. www.fertilitetsguiden.nu är en bra sida för att få koll på vad som bör göras och kollas under utredningen, och för att lära sig lite av varje om olika diagnoser mm. Men viktigast är att våga fråga läkaren om vad som händer, vad de tittar efter och vad det kan innebära, och säga till om du inte förstår. Tycker du att provsvar mm dröjer för länge så ring och tjata

Lycka till!

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Petra b
    Lille Gris skrev 2010-11-01 21:19:10 följande:
    Visst kan det vara PCO, symptomen som brukar räknas upp är bara exempel, man "måste" inte ha alla som nämns. Det viktiga är att komma ihåg att man kan ha PCO utan att det påverkar fertiliteten. Så länge du har regelbunden ägglossning så spelar det ingen roll att du har många blåsor i äggstockarna.
    Men man kan också ha många äggblåsor utan att det är PCO. Det beror lite på hur de satt, hur stora de var osv. Fick du se skärmen under tiden? Såg "bollarna" ut att ligga huller om buller eller satt de på rad som ett pärlband? Har man så många som 8-10 st brukar man se det ganska tydligt, i alla fall om man vet vad man tittar efter

Blodprover du bör ta är (minst) testosteron, TSH (sköldkörtelfunktionen), FSH (äggtillväxt) och prolaktin. Dessutom bör du ta progesteronprov 2 ggr under cykeln, dag 3 och dag 21 brukar vara det normala för att konstatera att du verkligen har ägglossning så att inte äl-testerna luras. Jag hoppas att det är dessa prover du kommer att ta, men tyvärr vet jag att det slarvas på vissa håll så läs på så mycket du kan och ifrågasätt/ställ krav om du märker att läkaren utelämnar för stora delar. www.fertilitetsguiden.nu är en bra sida för att få koll på vad som bör göras och kollas under utredningen, och för att lära sig lite av varje om olika diagnoser mm. Men viktigast är att våga fråga läkaren om vad som händer, vad de tittar efter och vad det kan innebära, och säga till om du inte förstår. Tycker du att provsvar mm dröjer för länge så ring och tjata

Lycka till!
    Åh, tack för ditt svar. <3

Och jag som trodde att PCO automatiskt påverkade på något sätt, nu skäms man nästan lite över hur lite man kan. Tur att det finns kunna människor här. :)

Jo, jag fick titta på skärmen under tiden. Han rörde ju ultraljudsapparaten, men vad jag kunde se så verkade det rätt oregelbundet, jag kunde inte se något pärlband.

Testosteron, TSH, FSH och prolaktin fick jag lämna cykeldag 2, och progesteron ska tas cykeldag 23 och 24, med en månads mellanrum. Jag hoppas inte läkaren hoppar över något, men han verkar duktig (överläkare på gyn).  Nu vet jag inte hur det funkar, kan man verkligen ringa och fråga om provsvaren? Det hade varit guld, så slipper man oroa sig.

Det är alltså progesteron som visar om man verkligen haft någon ägglossning?  
  • Lille Gris
    Petra b skrev 2010-11-01 21:42:02 följande:
    Åh, tack för ditt svar. <3

Och jag som trodde att PCO automatiskt påverkade på något sätt, nu skäms man nästan lite över hur lite man kan. Tur att det finns kunna människor här. :)

Jo, jag fick titta på skärmen under tiden. Han rörde ju ultraljudsapparaten, men vad jag kunde se så verkade det rätt oregelbundet, jag kunde inte se något pärlband.

Testosteron, TSH, FSH och prolaktin fick jag lämna cykeldag 2, och progesteron ska tas cykeldag 23 och 24, med en månads mellanrum. Jag hoppas inte läkaren hoppar över något, men han verkar duktig (överläkare på gyn).  Nu vet jag inte hur det funkar, kan man verkligen ringa och fråga om provsvaren? Det hade varit guld, så slipper man oroa sig.

Det är alltså progesteron som visar om man verkligen haft någon ägglossning?  
    Man kan lära sig något nytt varje dag! 

Jo, visst kan du ringa och fråga om svaren, men det är inte säkert att de lämnar ut något. Men frågar man inte får man inget veta   Dock kan vissa av proverna ibland ta lite längre tid, testosteronprovet har jag för mig är ett som tar lite längre tid att få fram. Tror att jag fick vänta 6-8 veckor på det, de övriga fick jag inom ett par veckor. Men å andra sidan är det också bra att få dem i samband med ett läkarbesök så man kan fråga direkt vad siffrorna betyder istället för att försöka tolka själv.

Jepp, progesteronet är det som startas efter ägglossning, för att hjälpa ett ev befruktat ägg att fästa.
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Rosaasidenlakan

Kom gärna in och läs i min blogg där jag skriver om mitt liv med PCO/PCOS , vad & hur det är, tankar, känslor och vilken behandling jag får och hur den går .

www.nattstad.se/AttLevaMedPCOS

Kram

Svar på tråden Kan jag ha PCO?