• Strommingen

Hur snart efter barnet fötts hade du kunnat gå tillbaka till jobbet?

Hur lång tid tog det tills kroppen återhämtat sig tillräckligt för att du skulle kunna gå tillbaka till ett stillasittande kontorsjobb? (Dvs inget jobb som kräver fysisk aktivitet) Var det vaginal förlossning eller kejsarsnitt? Hade du kunnat skutta dit dagen efter födelse eller tog det lång tid innan du återhämtade dig? 

• Svar på tråden Hur snart efter barnet fötts hade du kunnat gå tillbaka till jobbet?
  • Maira

Jag var faktiskt på jobbet två dagar efter förlossningen. Sonen är född tidigt lördag morgon och på måndag eftermiddag var vi tillsammans på måndagsmöte på kontoret. Han sov mest i sjalen och när han vaknade låg han kvar där och ammade.

Till saken hör att vi precis höll på att flytta ifrån vår lilla tvåa där allt låg i flyttkartonger, tvättmaskinen gick för fullt och min man sprang runt och städade och dammsög. På vårt företag var vi bara fyra personer och eftersom jag och Vilgot ändå var nästan där när vi var och tog PUK-testet, passade vi på att vila öronen och gå på veckomötet.

Jag hade en snabb vaginal förlossning och kände mig mörbultad, men hade bara fått lite bristningar på blygdläpparna. Förlossningen var också lite chockartad för mig, så jag hade svårt att ta till mig det hela. Det underlättade också att det var sommar och varmt, dvs. inte massor av kläder som skulle av och på mig och bebisen, utan bara ta lite blöjor och gå så länge vi orkade och hade lust. 

• JuliaåRonjasmammis
    Med första barnet;
    Efter 2-3 veckor kanske. Jag förlorade ca 3 liter blod vid förlossningen (vaginal) och blev akutskrapad nån timme efteråt. Var lite matt innan blodtransfusionerna gjort sitt och balansen återställts lite.

Med andra barnet;
    Efter nån timme! Nä, men nästan iaf. Fortsatte att renovera vår lägenhet dagen efter förlossningen och mådde nästan pinsamt bra. Vaginal förlossningen även där.

Jag har tydligen haft tur, för jag har aldrig känt av det där att man blir såååå utsliten fysiskt (eller psykiskt för den delen) att man måste ha ett halvår till ett helt år på sig att återhämta sig. Måste vara jobbigt att ha det så.
    Don't mess with my integrity!
  • Snäckan6

Hade det inte varit för amning osv. så hade jag kunnat börja jobba redan timmarna efter båda mina förlossningar, har mått oförskämt bra och inte haft några besvär alls.

• saja08

fick barn i mars och började jobba igen inom barnomsorgen i augusti, som var självvalt. jag ville börja jobba och sökte ett jobb och fick det. innan hade jag gått arbetslös under hela graviditeten.

• Tant Green

Jag var väl hyfsat återhämtad efter mitt kejsarsnitt efter ca 1 månad (fick en infektion så läkningen drog ut på tiden).

Men jag hade de quervains syndrom (liknande karpaltunnelsyndrom) i händerna i några månader (4-5 månader har jag för mig) och då kunde jag inte sitta vid ett tangentbord i flera timmar. Ett par timmar om dagen kanske jag hade kunnat jobba, men inte heltid.

• Halkatla
    Snäckan6 skrev 2010-11-01 19:22:38 följande:
    Hade det inte varit för amning osv. så hade jag kunnat börja jobba redan timmarna efter båda mina förlossningar, har mått oförskämt bra och inte haft några besvär alls.
    Samma här. Nej förresten. De första två-tre dygnen var jag konstant sömnig och behövde återhämta mig efter de väldigt långdragna förlossningarna. Men jag hade helt klart kunnat gå tillbaka till jobbet så fort jag hade fått sova ut ordentligt.
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Rulltrappa

Jag jobbade 2 veckor efter senaste förlossningen. Har ett jobb som kräver viss fysisk aktivitet (personlig assistent) men hade kunnat jobba ett par dagar efter förlossningen så fort barnet kunde ta flaskan. Men det gäller ju att få arbetstider också. ;)

• Rulltrappa

Jag ammar f ö fortfarande min 2-åring och han sluytade att äta på natten först vid 18 månaders ålder. Så länge man kan kombinera amningen med enstaka flaskmatningar kan jag inte riktigt se amning som ett arbetshinder.

• Marpal
    Strommingen skrev 2010-11-01 17:26:50 följande:
    Hur lång tid tog det tills kroppen återhämtat sig tillräckligt för att du skulle kunna gå tillbaka till ett stillasittande kontorsjobb? (Dvs inget jobb som kräver fysisk aktivitet) Var det vaginal förlossning eller kejsarsnitt? Hade du kunnat skutta dit dagen efter födelse eller tog det lång tid innan du återhämtade dig? 
    Jag antar att du menar rent fysiskt. Min dotter kom till världen med hjälp av kejsarsnitt och jag hade kunnat jobba dagen efter. Redan då var läkeprocessen långt gången och efter 5 dagar kunde jag röra mig helt som vanligt och hade min gamla jeans. Jättelyxigt!
  • Pemberly

Jag började jobba 10% nu nyligen när barnet var drygt en månad. Detta gör jag trots att pappan jobbar heltid ännu så länge. Jag jobbar enstaka timmar när sonen sover, mest hemifrån vid datorn. Om min man var pappaledig skulle jag kunna jobba mer, men inte heltid ännu eftersom jag helammar, det hade blivit för stressigt och svårt att få ihop 8 timmar per dag med så täta amningar som det är nu. Deltid (enstaka timmar per dag) hade jag kunnat börja jobba efter två veckor. 

• Majomajo

Jag hade kunnat jobba direkt efter förlossningen, det sa jag också vid tillfället. Men det var givetvis inte aktuellt för jag ville ju myyyysa!

• Tygtiiger

Mja, det beror ju på hur man ser det. Om jag lagt ner amningen direkt hade jag nog kunnat jobba efter en månad när avslaget var någorlunda (nej, jag skulle inte uppskattat att sitta på ett jobb och blöda som en gris). Men nu ammade jag och det tog sex veckor innan det funkade ok, innan dess hade jag mjölkstockningar etc.
    Mentalt hade jag nog kunnat börja när ungen var 3 -4 månader.

Jag började jobba halvtid när han var dryga halvåret, det tyckte jag var jätteskönt! Halvtid regerar när man har små barn, verkligen det bästa av två världar.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Leoella

Jag hade klarat det typ 3-4 dagar efter mitt snitt.

Men jag var föräldraledig på heltid i 6 månader först. .

• Maxbox

Kanske efter 6 månader ungefär. Det tog nog ca. 1 månad - 6 veckor innan jag återhämtat mig relativt väl fysiskt.
    Jag hade svår foglossning som satt kvar efter att barnet fötts. Var även sjuk med feber och kräkningar i samband med det långdragna värkarbetet som slutade i akut KS. Fick blodtransfusion efteråt och hade avslag i närmare 4 månader. Det var liksom det som bidrog till att jag fysiskt hade lång återhämtning.

Psykiskt med den omställningen det var och säkert pga. alla hormoner i omlopp så var jag inte riktigt mig själv och i balans förrän efter ca. 6 månader.

• miacia

Om det bara varit förlossningen (vaginal) kanske jag varit återställd efter ca 3 veckor. Då började nog mina blodvärden bli bra igen. Förlorade 1,6 liter blod. Innan dess var jag rätt trött och snurrig. Men sen blev jag "sjuk" av amningen. Infektioner, inflammationer och bröstbölder(sjukskriven en vecka men det borde varit fler...). Det blev nog först bra 6 veckor efter förlossningen. 

• Anne69

Fullt arbetsförmögen - både fysiskt o mentalt, var jag nog efter ca 2 månader. Då hade vi fått lite ordning på detta med sömnen - jag har alltid tyckt att detta med sömnbristen är det jobbigaste med spädbarnstiden.

Svar på tråden Hur snart efter barnet fötts hade du kunnat gå tillbaka till jobbet?