• Här och nu

Du som har specialkost; hur gör du när du ska till nya bekanta?

Har en liknande tråd, men det blir för rörigt att ta allt i samma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-02 10:10
    Ni som skulle välja att inte informera o är allergiska/inte gillar viss mat, kan skriva ett inlägg. Missade den punkten.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som har specialkost; hur gör du när du ska till nya bekanta?
  • 7 små apor
    Här och nu skrev 2010-11-05 10:33:31 följande:
    Det går på ett ögonblick. Så är inte fallet med stora djur.
    Ett ögonblick???
    Står det så i pedagogikboken?
    Har du någonsin fångat fisk och sett hur lång "ett ögonblick" är om du inte nackar den?
    Här och nu skrev 2010-11-05 10:36:03 följande:
    Halal är förbjudet i Sverige.
    Hör efter med kronfågel så får du se vad de svarar. 

Obedövade kycklingar hängs upp och ner i långa rader och får halsen avskuren i en halshuggningsmaskin.
    Det som saknas är att maskinen ska  vändas åt öster, iallafall var den inte det när VD´n intervjuades på radion för några år sedan.
  • Umm Elias
    Här och nu skrev 2010-11-05 10:35:28 följande:
    Danskarna låter inte judar bestämma heller o resten är så fel det kan bli.
    lol, ja du vet ju hur alla vi danskar resonerar (ja, jag är dansk också)
  • Kokomo
    Här och nu skrev 2010-11-05 10:33:31 följande:
    Det går på ett ögonblick. Så är inte fallet med stora djur.
    Really? Fiskar som fångas i nät och dör av kvävning? Ett ögonblick? Nej du. Nu får du nog uppdatera dina kunskaper om hur djur i Sveriges dör i livsmedelsindustrin.
    Inte heller kycklingarna som hängs levande upp och ner (smärtsamt) innan de doppas i ett elektriskt vattenbad för bedövning innan halsen skärs upp så de förblöder till döds tycker nog att det där om att "västerlänningar bedövar iaf djuren" mest är tomma ord.
  • Umm Elias
    Här och nu skrev 2010-11-05 10:40:44 följande:
    Nej, det är det inte och det halal som finns i Sverige är importerat.
    Du snackar i nattmössan.

kronfågel slaktar med halalmetoden, dock är de inte muslimer och de säger inte vad som ska sägtas innan så de får inte halalmärka köttet. Euroshopper kör nästan bara halal, det finns fullt av halalslakterier i Sverige. Här har du en länk som bevisar hur fel du har i ditt yrande.

http://www.qibblahalal.se/
  • Umm Elias

Att slakta halal är allt annat än smärtsamt för djuret, en halalstämpel är dessutom ett bevis på att djuret behandlats VÄL under hela sin livstid, dvs ett djur som fraktats eller plågats i små burar (som svenska slakterier  gör) får ej märkas halal då det inte mått bra innan slakten.

• VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-11-05 10:40:44 följande:
    Nej, det är det inte och det halal som finns i Sverige är importerat.
    Fast du har fortfarande fel för halal är tillåtet i Sverige. Gå in på ICAs hemsida och läs.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Här och nu

Sitter hos min danskättade kompis som skrattar åt att dansk slakt skulle va mest halal. Och läs på om smärta hos djur.

• Umm Elias
    Här och nu skrev 2010-11-05 20:15:06 följande:

Pallar inte mer här nu.

nej det blir jobbigt när man blir överbevisad om och om igen. Du har aldrig kommit med några bevis ellker ngt vettigt argument någonstans. Allt du skriver är lösryckta gissningar ch fördomar.
  • Kokomo
    Här och nu skrev 2010-11-05 20:12:08 följande:
    Sitter hos min danskättade kompis som skrattar åt att dansk slakt skulle va mest halal. Och läs på om smärta hos djur.
    Du menar att fiskar dör på ett litet kick och inte känner smärta?
  • Jessis

Då jag bara är allergisk mot citrusfrukter och nötter så vet jag ganska enkelt vad jag kan och inte kan äta. Det är sällan problem. Plus att jag inte blir dödssjuk av att äta det.. Jag får klåda, ögonen rinner och jag kan få lite svårt att andas men det brukar hävas ganska lätt.

Dock har jag ett barn med mjölkproteinallergi, som inte tål fisk och som inte tål ägg och där blir det problem på en gång. För det första så fattar inte alla att man inte kan dricka laktosfri mjölk om man inte tål mjölkprotein. Dels är det ägg i nästan alla bakverk. Fisken är lättast att undvika.

Men dom flesta är ganska medvetna om vad mitt barn tål och inte tål och för det mesta finns det sådant hon kan äta och numera så kostar inte allergiprodukter lika mycket (i jämförelse med annan mat) som förr så det är sällan jag behöver ta med mig eget till mitt barn.

Men visst kan det ställa till problem men å andra sidan är problem till för att lösas så jag ser det sällan som problem när allt kommer till kritan.

• ragatan

Är man allergisk/extremt överkänslig mot något speciellt bör man informera den som bjuder för att slippa pinsamheter eller ambulansutryckningar. Skulle jag vara så allergisk att fara för liv uppstod, skulle jag erbjuda mej att ta med egen mat för att vara på den säkra sidan.
    Men om man bara inte gillar viss mat skulle jag inte ha mage att räkna upp alla issues över maten, antingen skulle jag stanna hemma eller äta det som bjöds utan att göra nån affär av det.
    Har suttit på en större tillställning och lyssnat på en uppenbart bortskämd och socialt underutvecklad individ ondgöra sej över maten som serverades. Den var äcklig, såg konstig ut, såsen var som snor, grönsakerna var varma osv osv osv.
    Det var en mycket välkomponerad fyrarättersmiddag som var omsorgsfullt tillagad och vi andra fick vår sittning helt saboterad av en enda person som helt borde undvika att äta offentligt. Hade personen varit mycket ung (under fem år) eller haft en intellektuell funktionsnedsättning skulle man inte behövt irritera sej. Varför den personen tackat ja till bjudningen är för mej en gåta.

Jag bjuder bara hem gamla goda vänner numera. Jag har gett upp om att bjuda hem människor jag inte känner så bra, för när jag fått allas listor på vad dom inte äter är det lika bra att lägga ner projektet.Sista gången jag försökte såg listan ut så här;
    -gluten (förståeligt, och acceptabelt)
    -mjölkprotein (ambulansläge)
    -ägg (ambulansläge)
    -nötter, mandlar (epipen+ambulans)
    -skaldjur (epipen+ambulans)
    -fisk (tycker inte om, 2 personer)
    -kött (äter inte "odlat" kött pga djurhanteringen)
    -viltkött (tycker inte om jakt)
    -korv (äter inte processad mat)
    -varma grönsaker (äckligt, framförallt kokta/rostade rotsaker)
    -potatis, pasta, ris (GI-diet)
    -lactos
    -kranvatten (tungmetaller i vattnet)
    -frukt och grönt (endast hemodlat för att slippa besprutning/strålning)

Listan är en sammanställning av sex vuxna personer allergier och fobier över sin mat. Jag har full förståelse och överseende med allergierna, men de fixa ideerna gör mej galen.
    Det är sant som det är sagt, om man är petig i maten har man aldrig provat att vara hungrig. Att vara kräsen är en lyx som de riktigt hungriga inte kan ägna sej åt.

Svar på tråden Du som har specialkost; hur gör du när du ska till nya bekanta?