psoriasis på liten bebis
Jag har en liten flicka på snart 4 månader som jag nu misstänker har psoriasis. Jag trodde denna sjukdom inte existerade hos så små men googlade lite och fick det förklarat att det faktiskt finns.
Jag/vi misstänkte först mjölkallergi så hon har gått på spec.kost nu i snart en månad men besvären avtar inte. Det gör ont i mig och se hur hon drabbas av klådan och hur mycket jag än smörjer blir det inte mjukare/bättre.. fick tipsat om Mildison & miniderm.. har även prövat andra feta krämer från libero, barnängen m.m
Hennes nacke fick mig att reagera först där det liksom är lite vitaktiga/ljusrosa fläckar (som att man fått ett stort ärr efter en sårskorpa ungefär).. sen brevid armbågarna då hon har torra upphöjda fläckar.. på benen har hon puckliga prickar som är torra å en torr fläck på axeln. I hårbotten brukar hon vara rödflammig och även på kinderna där hon ibland ser ut att "brinna"
Stod att det bryter ut vid infektion.. sen halsont/förkylning och 2v efter det brukar symptomen dyka upp. Allt detta stämmer. Har en kollega som är drabbad av sjukdomen och har kollat lite bilder på olika psoriasis-utslag.. det ser precis ut som lillans fläckar.
Någon mer med små barn och psoriasis.. var vänder man sig? Kan man lindra? kan det försvinna helt? Blir det värre med tiden? Ska ta upp detta med bvc idag och jag hoppas verkligen att de lyssnar för jag är trött på att se henne må så dåligt av detta.. speciellt de dagarna hon kliar sig och gråter samtidigt