Jag berättade för min arbetsgivare under provanställning och det gick bra.
Jag var nervös, av förklarliga skäl, men det kändes mycket bättre när det väl var ute i det öppna.
Allt beror väl på lite vad det är för jobb och attityd, om det är många i ledning och chefsposition som har barn själva är det kanske mer lugnt, alltså, det ska ju vara lika lugnt oavsett, men jag tänker för huruvida du ska eller inte ska berätta.
Du kan ju se på det så här:
Tänk dig att du berättar innan provanställningen gått ut. Din arbetsgivare säger upp dig strax efter och anger inget skäl (det behöver de inte göra vid provanställning). Det är uppenbart att det var pga din graviditet. Det verkar ju inte vara ett kul ställe att jobba på, eller hur?
Tänk dig nu att du INTE berättar, för samma arbetsgivare som ovan. Du berättar strax efter att du fått fast anställning. De blir naturligtvis lite sura, för hade de fått chansen hade de givit dig sparken. De kommer nu inte bara vara sura över att du är gravid och ska vara mammaledig och sånt tjafs, de kommer också tycka att du "svikit" dem genom att hålla din graviditet hemlig. Dina förutsättningar för löneökning och befordran etc är naturligtvis kraftigt begränsade!
Om man istället tänker sig att din arbetsgivare är POSITIV till att du är gravid (som de borde vara) och du berättar, då kommer de säga "tack för förtroendet" och gratulera och allt blir skitbra!
Men - om du i det fallet INTE berättar, då kan de ändå känna sig lite svikna... vilket inte är bra för dig.
Så jag tror att det bästa ÄR att berätta, men jag vet ju inte hur din arbetsplats ser ut, bransch, vad du gör, kompetens, etc. Det är skillnad på attityd både här och där.
En grej du KAN göra är att vänta till vecka 12-13 (eftersom då är det mer säkert) och sen ta med tårta och bullar till fredagsfika till hela gänget och sen säga "JAG ÄR GRAVID" på fikaträffen och på så sätt göra HELA företaget medvetet om det. Säger de då upp dig kommer ALLA veta varför - badwill för dem.
Min sambo lyckades för övrigt med konststycket att få jobb fast hon var gravid. Man ska inte ens säga så. Är man rätt så är man.
Tänk långsiktigt, tänk stolthet och karaktär - vill du jobba för ett företag som säger upp folk för att de är gravida?
Jag blev lite tvungen att berätta när jag satt och kollade in barnvagnar på arbetstid och en av mina kollegor frågade rakt ut om jag skulle ha barn... så jag tog ett snack med min chef. Majoriteten av alla i ledningsposition på det företaget var småbarnsföräldrar så det kändes ganska lugnt.
Lycka till, återkom gärna! Hoppas du fick nån hjälp av mitt långa och svamliga inlägg!
//P