• Anonym (vab)

Separerade, hur gör ni vid vård av barn?

Sitter hemma och vabbar mitt barn som är inne på vecka två av influensa.. Började fundera över hur andra som är separerade gör när barnen är sjuka? Jag har mitt barn hela tiden utom var annan helg då hon är hos sin pappa. vilket har inneburit att jag har fått ta alla dagar när hon är sjuk. Jag föreslog en gång för pappan att vi kanske skulle kunna dela på den ekonomiska förlusten jag gör när jag är borta från jobbet, exempelvis förlorar jag 1000 kronor på att vabba, då kunde vi dela förlusten och han betalar mig 500 kronor. Han blev bara sur och sa något i stil med "du får ju betalt för att vara hemma, och jag trodde du ville vara med ditt barn"..även om man självklart vill ta hand om sitt barn när han eller hon är sjuk så känns det rätt mycket av på ekonomin när man är ensamstående att förlora två veckors arbete..Känns inte rättvist att pap´pan inte ska bidra alls. Hur gör alla ni andra?

• Svar på tråden Separerade, hur gör ni vid vård av barn?
  • Spanjoren

Nu har ju du godkänt en lösning där barnet är hos dig alla vardagar och då tycker jag du gott kan acceptera det, på gott och ont. Jag har min son halva tiden och då tar jag statistiskt sett hälften av vab-dagarna.

C´est la vie pero no se la toque
  • Anonym (vab)
    Spanjoren skrev 2010-11-02 12:32:31 följande:
    Nu har ju du godkänt en lösning där barnet är hos dig alla vardagar och då tycker jag du gott kan acceptera det, på gott och ont. Jag har min son halva tiden och då tar jag statistiskt sett hälften av vab-dagarna.
    Så du anser att det är rätt att en förälder inte behöver ta varesig praktiskt omvårdnads ansvar eller ekonomiskt vid sitt eget barns sjukdombara för att man inte vill? Varför är det OK?
  • Libbe7
    Anonym (vab) skrev 2010-11-02 12:38:25 följande:
    Så du anser att det är rätt att en förälder inte behöver ta varesig praktiskt omvårdnads ansvar eller ekonomiskt vid sitt eget barns sjukdombara för att man inte vill? Varför är det OK?
    Men varför har ni inte vv boende då? Då delar ni också på vabdagarna och du slipper ta all inkomstförlust. SVårare än så är det inte
  • Anonym (vab)
    Libbe7 skrev 2010-11-02 12:49:07 följande:
    Men varför har ni inte vv boende då? Då delar ni också på vabdagarna och du slipper ta all inkomstförlust. SVårare än så är det inte
    Ja men vilken smart lösning! Varför har jag inte kommit på den tidigare?? Jo det ska jag tala om, trot eller ej, alla föräldrar i det här fallet en pappa vill inte ha sina barn mer än varannan helg. Frågan var inte huruvida jag ska ha mitt barn mer eler mindre tid till vardags, utan jag undrar hur andra som har liknande upplägg som vi gör?
  • Anonym
    Anonym (vab) skrev 2010-11-02 13:27:46 följande:
    Ja men vilken smart lösning! Varför har jag inte kommit på den tidigare?? Jo det ska jag tala om, trot eller ej, alla föräldrar i det här fallet en pappa vill inte ha sina barn mer än varannan helg. Frågan var inte huruvida jag ska ha mitt barn mer eler mindre tid till vardags, utan jag undrar hur andra som har liknande upplägg som vi gör?
    ja men du får väl höra med pappan då om han kan vara hemma och vabba med barnet så du kan jobba....
  • Anonym (vab)
    Anonym skrev 2010-11-02 13:34:41 följande:
    ja men du får väl höra med pappan då om han kan vara hemma och vabba med barnet så du kan jobba....
    Hur många gånger tror ni inte jag har gjort det men se det går ju inte. Jag behöver inga tips på hur jag ska lägga upp mitt barns umgånge med sin pappa, det var inte det jag var ute efter. Jag vill höra lite om hur andra som är sparerade brukar göra, hur har ni lagt upp det när barnen är sjuka?
  • Anonym

De i min bekantskapskrets som haft barnen så gott som heltid (dvs varannan helg hos pappan) har alltid vabat. De har ansvaret när barnet är hos dem -då får de ta vab-dagarna också. Någon gång kanske pappan har tagit vab om det inte passat för mamman, men i 98% av fallen så är det den barnet här hos då den är sjuk som får vaba.

Förstår att det är surt för dig, ts, men min erfarenhet är alltså att den barnet är hos vabar.

• Anonym (vab)
    Anonym skrev 2010-11-02 16:07:06 följande:
    De i min bekantskapskrets som haft barnen så gott som heltid (dvs varannan helg hos pappan) har alltid vabat. De har ansvaret när barnet är hos dem -då får de ta vab-dagarna också. Någon gång kanske pappan har tagit vab om det inte passat för mamman, men i 98% av fallen så är det den barnet här hos då den är sjuk som får vaba.

Förstår att det är surt för dig, ts, men min erfarenhet är alltså att den barnet är hos vabar.
    Jo, jag har inget emot att ha mitt barn heller..Men rent moraliskt, borde inte den andra föräldern kunna bidra med åtminstone en del av förlusten man gör rent ekonomiskt. För mig känns det så himla underligt att man kan avsäga sig allt föräldraansvar om man inte har lust att ställa upp, vare sig det gäller tid eller pengar. Tycker det känns fullkomligt rimligt att man delar på den ekonomiska förlusten som blir när en vabbar, den som vabbar blir ju dessutom inte sällan sjuk sjlv sedan och förlorar än mer inkomst. Men den delen har jag inget emot att täcka själv, självklart. Men just den förlust man gör när man är hemma med barnet. Varför upphör tydligen allt föräldraansvar när man blir umgängesförälder?
  • Claris

typ ungefär varannan gång lite så.
    det är inte meningen att en ska förlora inkomst bara.

• Anonym (vab)
    Claris skrev 2010-11-02 17:26:31 följande:
    typ ungefär varannan gång lite så.
    det är inte meningen att en ska förlora inkomst bara.
    Så känner ju jag med, även om det är jag som är boende föärlder och han umgängesförälder så är vi ju fortfarande föräldrar båda två..har man inte samma ansvar då?
  • Claris
    Anonym (vab) skrev 2010-11-02 17:31:48 följande:
    Så känner ju jag med, även om det är jag som är boende föärlder och han umgängesförälder så är vi ju fortfarande föräldrar båda två..har man inte samma ansvar då?
    klart man har..han tycker bara det är smidigt att slippa.
    Man måste vara lite flexibel,speciellt när barnen blir större..en kan ju inte vara bunden vid hemmet resten av barnets hemmatid:/
  • Anonym
    Anonym (vab) skrev 2010-11-02 12:26:21 följande:
    Sitter hemma och vabbar mitt barn som är inne på vecka två av influensa.. Började fundera över hur andra som är separerade gör när barnen är sjuka? Jag har mitt barn hela tiden utom var annan helg då hon är hos sin pappa. vilket har inneburit att jag har fått ta alla dagar när hon är sjuk. Jag föreslog en gång för pappan att vi kanske skulle kunna dela på den ekonomiska förlusten jag gör när jag är borta från jobbet, exempelvis förlorar jag 1000 kronor på att vabba, då kunde vi dela förlusten och han betalar mig 500 kronor. Han blev bara sur och sa något i stil med "du får ju betalt för att vara hemma, och jag trodde du ville vara med ditt barn"..även om man självklart vill ta hand om sitt barn när han eller hon är sjuk så känns det rätt mycket av på ekonomin när man är ensamstående att förlora två veckors arbete..Känns inte rättvist att pap´pan inte ska bidra alls. Hur gör alla ni andra?
    du kanske kan kräva mer underhåll om han har så mycket mer betalt än dig så får du lägga undan till sådana här tillfällen! det finns någon kalkyl på försäkringskassan!
  • Anonym (vab)
    Anonym skrev 2010-11-02 18:11:38 följande:
    du kanske kan kräva mer underhåll om han har så mycket mer betalt än dig så får du lägga undan till sådana här tillfällen! det finns någon kalkyl på försäkringskassan!
    Av kassan får man ju inte mer underhåll, och han betalar dit sedan får jag pengar av dem. Har ingen aning om hur mycket han betalar. Han har nog inte så mycket högre lön än mig, men absolut inte sämre. Och varför är det bara mitt ansvar att lägga undan till sådana här tillfällen? Varför verkar så många anse att det ska inte pappan behöva vara med och bidra till? Han har väl lika stor del i det här banret som jag har, även om han hellre slipper ta det praktiska och låter mig göra det, men det ekonomiska kunde man ju i alla fall försöka dela någorlunda jämlikt, eller?
  • Anonym (Vem bryr sig)

Jag skulle aldrig gå med på det. Varken ge allmosor eller ta emot det.

Ska du fiska pengar av ditt ex finns det bättre sätt.

• Anonym (Pecka)
    Anonym (Vem bryr sig) skrev 2026-01-19 15:06:24 följande:

Jag skulle aldrig gå med på det. Varken ge allmosor eller ta emot det.

Ska du fiska pengar av ditt ex finns det bättre sätt.

Du fick leta 16 år tillbaka för att hitta en tråd där du kunde gnälla på att en kvinna tycker deadbeat-pappan ska vara med och ta åtminstone ekonomiskt ansvar?
    Vad tycker du själv det visar på?
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (vab) skrev 2010-11-02 19:04:53 följande:
    Av kassan får man ju inte mer underhåll, och han betalar dit sedan får jag pengar av dem. Har ingen aning om hur mycket han betalar. Han har nog inte så mycket högre lön än mig, men absolut inte sämre. Och varför är det bara mitt ansvar att lägga undan till sådana här tillfällen? Varför verkar så många anse att det ska inte pappan behöva vara med och bidra till? Han har väl lika stor del i det här banret som jag har, även om han hellre slipper ta det praktiska och låter mig göra det, men det ekonomiska kunde man ju i alla fall försöka dela någorlunda jämlikt, eller?
    De flesta anser inte att pappan ska komma undan ekonomiskt. Men det är så det ser ut idag, en pappa /(eller mamma) kan helt skita i sina barn, eller som ditt ex, bara betala det minsta samt bara ha barnet varann helg.
Svar på tråden Separerade, hur gör ni vid vård av barn?