Finns det fler "bakåtsträvare" där ute? =)
Kära föräldrar där ute, är jag helt knäpp nu eller.? Jag har 2 problem som stör mitt liv otroligt mycket. Varje dag är en kamp. Första grejen:
* MATEN. Jag är född och uppvuxen på rejäl, hemlagad husmanskost, minimalt med godis och kakor. Jag har alltid haft en otroligt bra hälsa och kan lätt stå över socker. Mitt problem är att min man inte fattar vikten av att ge sina barn en bra, sund start på livet. Han håller inga regelbundna mattider, tutar i ungarna socker hela tiden, godis och kakor på löpande band..stön...vad gör man jag blir tokigt. Jag tycker även att mina vänner ger mycket socker till sina barn, VARFÖR undrar jag? Alla vet väl vid det här laget vad socker ställer till med? Eller är det bara jag som har läst på och hört??
*TV/DATORN gör mej helt galen. Varför ska ungarna sitta eftermiddagarna och kvällarna igenom och glo på en skärm???Fattar ingenting? Min man jobbar borta i veckorna och då håller jag tv och datorfria vardagar (barnen är 6 och snart 4). Då spelar vi vanliga spel, leker, far och simmar, bakar nåt osv. Men så fort gubben kommer hem så åker alla apparaterna på och så sitter dom som PUCKON där och glor. Jättetrevligt. Och tvn då, barnkanalerna visar inte mycket bra barnprogram med kvalité, det är ofta våldsamma tecknade serier, med någon kamp av något slag och man ska vinna över den och den och man har så och så många liv kvar. Herregud.....och mitt i allt så byter dom i misstag kanal och så är det kanske reklam för någon thriller/mordserie men HALLÅ!!! Vart är världen på väg!? Helt sjukt! Det kan vara riktigt skrämmande inslag även på barnkanalerna!
Det känns som jag får kämpa hela tiden för att avskärma barnen från allt "ont". Vilken kamp det är och vad energi det tar. Känns som jag är en riktig "bakåtsträvare"!!
Finns det inga andra bakåtsträvare där ute?? Anybody?
Ska vi slå ihop oss och bygga upp ett litet "barnvänligt" samhälle? Ekologiskt, mobilfritt, tv-fritt osv och bara en massa kärlek, lek, umgänge, dans, musik och skoj!! =) TJohooo vad härligt det skulle vara!
Detta blev långt, önskar er alla en riktigt bra dag!!!