• Rexy

Finns det fler "bakåtsträvare" där ute? =)

Kära föräldrar där ute, är jag helt knäpp nu eller.? Jag har 2 problem som stör mitt liv otroligt mycket. Varje dag är en kamp. Första grejen:

* MATEN. Jag är född och uppvuxen på rejäl, hemlagad husmanskost, minimalt med godis och kakor. Jag har alltid haft en otroligt bra hälsa och kan lätt stå över socker. Mitt problem är att min man inte fattar vikten av att ge sina barn en bra, sund start på livet. Han håller inga regelbundna mattider, tutar i ungarna socker hela tiden, godis och kakor på löpande band..stön...vad gör man jag blir tokigt. Jag tycker även att mina vänner ger mycket socker till sina barn, VARFÖR undrar jag? Alla vet väl vid det här laget vad socker ställer till med? Eller är det bara jag som har läst på och hört??

*TV/DATORN gör mej helt galen. Varför ska ungarna sitta eftermiddagarna och kvällarna igenom och glo på en skärm???Fattar ingenting? Min man jobbar borta i veckorna och då håller jag tv och datorfria vardagar (barnen är 6 och snart 4). Då spelar vi vanliga spel, leker, far och simmar, bakar nåt osv. Men så fort gubben kommer hem så åker alla apparaterna på och så sitter dom som PUCKON där och glor. Jättetrevligt. Och tvn då, barnkanalerna visar inte mycket bra barnprogram med kvalité, det är ofta våldsamma tecknade serier, med någon kamp av något slag och man ska vinna över den och den och man har så och så många liv kvar. Herregud.....och mitt i allt så byter dom i misstag kanal och så är det kanske reklam för någon thriller/mordserie men HALLÅ!!! Vart är världen på väg!? Helt sjukt! Det kan vara riktigt skrämmande inslag även på barnkanalerna!

Det känns som jag får kämpa hela tiden för att avskärma barnen från allt "ont". Vilken kamp det är och vad energi det tar. Känns som jag är en riktig "bakåtsträvare"!!

Finns det inga andra bakåtsträvare där ute?? Anybody?
    Ska vi slå ihop oss och bygga upp ett litet "barnvänligt" samhälle? Ekologiskt, mobilfritt, tv-fritt osv och bara en massa kärlek, lek, umgänge, dans, musik och skoj!! =) TJohooo vad härligt det skulle vara!

Detta blev långt, önskar er alla en riktigt bra dag!!!

• Svar på tråden Finns det fler "bakåtsträvare" där ute? =)
  • illythedestroyer

Kankse inte skulle ta upp en sån tråd på ett internetforum. Det verkar ju lite kluvet av dig att sitta vid datorn

• Rexy

Jamen,  där har vi det!Glad Bara att packa väskan!Glad Tack för tipset! Vi är ändå i flyttartagen så det passar perfekt! Hi hi 

• pyretochbönan0809

Jag håller med dig Jag är inte fanatisk med att stryka socker helt men tycker det är totalt onödigt med godis och saft om det inte är någon speciellt. Vi ger barnen NÅGOT lite extra på lördagskvällarna men vad det är varierar.(Barnen är 6, 2 och 1 men 1-åringen får inte lördagsgodis än.) 

Maten är, för det mesta helt hemlagad men ibland blir det halvfabrikat. Tror inte på att man ska göra en sån stor grej av det heller iofs....Över huvud taget tror jag inte man ska göra en grej av mat för det blir så laddat då...

När det gäller tv:n. Det är Bolibompa som gäller för dem! På helgen är Bolibompa igång en timme på morgonen efter frukost och sen 18-19. Varför ska tv:n va igång hela dagen?

Önskar verkligen att det skulle fungera med ett tekniklöst samhälle!!! Tyvärr skulle inte riktigt våra liv  fungera härhemma då....3 datorer är igång alltid ( min man jobbar med IT) och min är också igång men jag sitter inte här mer än när jag pluggar samtidigt.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • sextiotalist

Hitta en linje som ni båda är bekväma med, du kanske skall backa lite och han lyssna lite på dig. Nu är jag en sådan där läskigt slapp förälder, för vi har inte haft några regler för vare sig godis, tv eller dator, mest för att dessa saker inte har gett några problem. Men det har gått bra ändå.
    Tänk efter, vilka regler behövs verkligen för att det skall fungera?

• sextiotalist

Jo förresten, jag tycker nog du är lite för rabiat för mig, jag ser inte problemen på samma sätt som dig. Min tonåring har aldrig varit intresserad, utom som mycket liten, av barnprogram, när han var i dina barns åldrar så ratade han Bollibompa och såg hellre lite annat

• Rexy

Pyretochbönan0809: Skönt att höra att det är flera som försöker hålla nere på socker och tv-tittande. Det tror jag bara är bra för barnen. Keep up the good work! Glad

Sextiotalist: Absolut, jag känner ibland att jag kan vara FÖR hård när det gäller detta och för att det inte ska bli konflikter mellan mej och min man så borde vi hitta en mellanväg som funkar.  Tror ändå så stenhårt på det här med att minska på socker, tillsatser och tv-tittande. Ville därför skriva ett inlägg för att få kommentarer och se hur ni därute gör hemma med era små. Glad Vad skönt att du inte har haft bekymmer med detta och att du har fått det att funka bra!

• alvaereva

För hård?

Dina ungar får ju se på tv. Ni HAR en tv! Det är inte alla som har.
    Ni äter halvfabrikat? Det är ganska proccessad mat, långt ifrån ekologisk många gånger.
    Dom äter gott på lördagar, vilket alltså betyder VARJE VECKA.

Nej du är inte för hård. En tvättäkta antroposof hade kallat dig slapp

• Rexy

Det ordet antroposof är ett HELT nytt ord för mej! Intressant! Måste dyka ner i en ordbok och läsa din länk lite noggrannare och se vad det innebär! Glad

• alvaereva
    Rexy skrev 2010-11-03 12:40:30 följande:

Det ordet antroposof är ett HELT nytt ord för mej! Intressant! Måste dyka ner i en ordbok och läsa din länk lite noggrannare och se vad det innebär! Glad

antroposofi är en nyreligiös rörelse som mycket går ut på att avskärma sig från samhället vi har idag, med överkonsumtion, media, elektronik och diverse grejer som anses "dåliga".
    ha på dig dina kritiska glasögon när du läser om det, och låt dig inte luras av allting!
    men vill du leva på ett lite gammalmodigt sätt är det ju en fördel om dina barns kompisar och alla runtom också går det. annars går ju ungarna hem till grannen och kollar star trek
Svar på tråden Finns det fler "bakåtsträvare" där ute? =)