Jag tycker inte att det borde vara något skuldbelagt eller pinsamt att inte kunna få barn, jag skulle vilja kunna säga rakt ut att vi försöker, och har försökt ett tag. Det var en jättestor lättnad för mig när jag frågade mina kompisar som fått barn, och det visat sig att de försökt länge innan det lyckats och inte bara blivit panggravida på störten, som jag trott.
Tyvärr är min man är en hemskt mycket större anhängare av privatlivets helgd än jag. Av respekt för honom pratar jag inte om det så öppet utan kompromissar och brukar säga att "det är ju inte så lätt" eller "vi jobbar på det".
Jättestora kramar till er allihop!
JessieJames77 skrev 2010-11-09 08:58:38 följande:
Har läst samtalet och jag kan inget annt än hålla med...Att inte kunna få bran eller att få missfall förknippas med någon skamset och människor VILL ( KAN ) inte prata om sådana saker... Vi som får missfall eller inte kan bli gravida behöver ju egntligen mest stöd!
Jag har haft två missfall på ett år och nu är jag gravid igen...Allt har gått bra fram tills i söndags - då kom blödningarna och magsmärtan igen. Nu sitter jag här med sådan tomhet och rädsla i kroppen...och skammen. Den person som jag skäms mest inför är min sambo och hans familj.
Jag undrar; när säger läkaren att " Ni kommer aldrig få barn"
när kommer man fram till att man är ofrivilligt barnlös?
Hur länge ska man hålla på och försöka?
Vad beror missfall på?
Så mycket tankar och känslor i kroppen.
Kram till er alla!
En extra kram till dig! Min mamma fick sju missfall innan hon fick mig, men sedan kom både jag och en lillasyster. Så ge inte upp ännu, det går!