• Lilla B

ersättning +bröst

hej

undrar om nån vart med om smma sak som vi nu. har en ganksa stor kille på ca 7 kg o 3,5 månad gamal. Har helammat fram til 3 månader men sen verkade grabben inte va nöjd då han gnällde tätt efetr mat men vi absolut inte till bröstet så vi testade til slut att ge ersättning för o se om han va hungrig och JA det va han så tydligen räcker inte bröstet till längre. Nu när vi gett ersättning nån v 2 mål om dagen så vill han inte ta bröstet längre alls....är jätte bökig o vrider o vänder sig o blir arg. natten går bra då tar han bröstet så då ammar jag...men tätt. Flaskan tar han utan problem så nu har jag pumpat ur o gett på flaska o han smaksar i sig galant....Nån mer som vart med om detta? Amningen här är inte längre nått skoj alls o det känns inge kul att vi nästan blir ovänner när d ska ammas, hur hade ni gjort? forstatt pumpa till mjölken sinar o ge på flaska el trilskas med en rejäl 3månaders grabb för att försöka få honom  helamma igen?......så tråkigt att det dåliga samvetet ska smyga sig på.....känner mig lite "kass" som inte kan amma honom.

sen undrar jag......ska man ge ersättning som när man ammar,alltså dom ska få äta när dom är hungriga? el kan man ge för mycket ersättning.....han äter rätt ofta

• Svar på tråden ersättning +bröst
  • Lilly80

Vi fick tillsätta ersättning en vecka efter hon var född, hon fick inte i sig tillräckligt, jag hade inte tillräckligt med mjölk till henne. Jag ammade först och sen gav ersättning. 
    Men strax efter 5 månader gav jag upp, hon var inte alls intreserad av bröstet, ammade bara om nätterna , men det slutade med att hon slutade äta om nätterna.
    Det kan vara så att han har blivit lite bekväm, smidigt med flaskan, och att han inte behöva "jobba" för att få mat.

• Baloo81

Jag försökte amma i 3 veckor. Det var skrik och bök och hon låg HELA tiden vid bröstet. Men ändå gick hon ner i vikt. Vi gav henne ersättning och hon åt och åt och blev en glafd liten tjej. Vi skulle amma först och sen ge ersättning. Men det gick inte alls, när hon fick smaka av ersättning och vägrade hon bröstet. Nu ger jag ersättning istället och hon är så nöjd min lilla tös.

• Gryntroll

För mig gck det bra att kombinera amning med ersättning. Han har antagligen upptäckt att det kommer mat utan större ansträngning när han får flaskan Så varför anstränga sig...

Jag hade MAM flaskor med minsta nappen till min lilla, vet inte om det hjälpte att hon fick jobba lite även vid flaskan eller om hon helt enkelt accepterade att få både och... men det kan ju kanske vara en idé att testa med en annan flaska OM du vill försöka med bröstet igen.

• Jiinii

jag försöker kombinera först amma och sen flaska med min urpumpade mjölk och ers'ttning.. men amningen e det svårt med hon tar inte bröstet jämt

Svar på tråden ersättning +bröst