• salsajenny

Vilken bilstol efter 4 år?

Vad ska vi tänka på nu när det börjar bli dags att skaffa ny bilstol till 4-åringen? Hon har suttit bakåtvänd i en Acta Graco Cosmic-stol sen hon var ca 7 månader.

Vad heter den typen av stol man ska ha nu då? Och hur länge används den sen? Och vad är nästa steg efter den, är det vanlig bilkudde utan rygg eller?

• Svar på tråden Vilken bilstol efter 4 år?
  • Toddes mamma

Puffar tråden, jag är också nyfiken!

• Kina79

Kolla här: www.familjeliv.se/Forum-3-101/m55363042.html
    Många bra tips! Fråga även här, många kunniga som skriver i den tråden.

Har din dotter vuxit ur sin bilstol eller varför ska du byta?
    Den dag du byter bör du införskaffa en bältesstol, alltså en kudde med rygg som går att höja allteftersom barnet växer.
    men barn bör sitta bakåtvänt så länge det går, helst till 5 års ålder.

• salsajenny
    Kina79 skrev 2010-11-02 20:04:34 följande:
    Kolla här: www.familjeliv.se/Forum-3-101/m55363042.html
    Många bra tips! Fråga även här, många kunniga som skriver i den tråden.

Har din dotter vuxit ur sin bilstol eller varför ska du byta?
    Den dag du byter bör du införskaffa en bältesstol, alltså en kudde med rygg som går att höja allteftersom barnet växer.
    men barn bör sitta bakåtvänt så länge det går, helst till 5 års ålder.
    Hon fyller snart 4 och jag tänker låta henne ha kvar denna stolen minst ett halvår till, om hon inte skjuter i höjden vill säga. Hon har växt en del på sistone, så jag vill ha lite koll på läget om det blir aktuellt snarft.
     Hon sitter nog inte jättebekvämt som det är nu, men det går. Hon klagar iaf inte. =)

Okej, så det officiella namnet är "bältesstol"? det är det jag söker på om jag ska hitta en prisvärd säker bilstol?

Tack för länken, ska kika in där.
  • Kina79
    salsajenny skrev 2010-11-02 20:21:45 följande:
    Okej, så det officiella namnet är "bältesstol"? det är det jag söker på om jag ska hitta en prisvärd säker bilstol?
    Ja, precis.
    Det finns ganska många olika, men prova så att den sitter bra i bilen och att dottern tycker den är skön. Bra sidoskydd är ett stort plus.
    Har ni Isofix i bilen skulle jag köpt en Britax Kidfix.

Jag har en Britax Adventure, den är väldigt smal baktill där man knäpper bältet, vilket gör att man får plats med ytterligare en sådan eller en bakåtvänd stol intill och ändå kan dottern knäppa fast sig själv. Den är också väldigt lätt, vilket är viktigt eftersom barnet får den tyngden i ryggen vid en krock.
  • Finesse

Håller med Kina79.. försökt ha henne kvar i akta stolen så länge som möjligt för det är mkt säkrare att åka så.. Sen när det är dags kolla på en bältestol..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • salsajenny
    Finesse skrev 2010-11-02 21:25:55 följande:
    Håller med Kina79.. försökt ha henne kvar i akta stolen så länge som möjligt för det är mkt säkrare att åka så.. Sen när det är dags kolla på en bältestol..
    Ja, jag vet.....jag är en av de som förespråkar ganska aggressivt om hur viktigt det är med att vänta så länge som möjligt med att vända barnen....dessvärre fattar folk inte vad man säger.....
  • Finesse
    salsajenny skrev 2010-11-02 21:34:00 följande:
    Ja, jag vet.....jag är en av de som förespråkar ganska aggressivt om hur viktigt det är med att vänta så länge som möjligt med att vända barnen....dessvärre fattar folk inte vad man säger.....
    nej jag vet.. jag är likadan.. men alla Ebbas kusiner åker framåtvänd redan vid 3 års ålder å lär tycka att jag är helt dum i huvudet för att vi köper en ny bakåtvänd stol till Ebba när hon är 3½ år..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Cecci78
    Finesse skrev 2010-11-03 06:58:35 följande:
    nej jag vet.. jag är likadan.. men alla Ebbas kusiner åker framåtvänd redan vid 3 års ålder å lär tycka att jag är helt dum i huvudet för att vi köper en ny bakåtvänd stol till Ebba när hon är 3½ år..
    Vi köpte en ny bakåtvänd när sonen var 4½ och han har fortfarande inte växt ur den, han är nu 6 år och 120 cm så en Britax Two Way är ett riktigt bra val till större barn som åker bakåt
Svar på tråden Vilken bilstol efter 4 år?