• Evhelin

Någon mer som har eller har haft cysta på äggstocken?

Jag fick nyligen reda på att jag har en cysta på höger äggstock. Har haft små blödningar en tid o sökte hjälp pga detta. Dom sa bara till mig att vänta o låta den försvinna av sig själv......
    Vi försöker och vill jättegärna ha en liten, men nu verkar chanserna bli sämre

Någon som vet hur en cysta påverkar chansen att bli gravid?
    Någon mer som har eller har haft en cysta som vill dela tankar och erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-21 19:04
    Vill bara skriva att jag plussade 1/1-2011 och var på kontroll strax efter det o då var cystan borta

• Svar på tråden Någon mer som har eller har haft cysta på äggstocken?
  • Evhelin

Steffi: Tack för uppmuntran! Kankse kan bli en bebis här iaf!!!
    Tizzan: Tack för bra info.....  och grattis till graviditeten!

• ElinaNikki

Vill bara berätta om min cysta på högra äggstocken som växte, tillslut blev det operation och det visade sej att jag har Endometrios. Men det var som sagt en blodcysta och inte en vattencysta. Men vet att min kusin hade en vattencysta som sprack, de blev gravida direkt efter det. Innan dess hade de försökt i ett par år. Så cystor ställer ABSOLUT till problem för de allra flesta. Därför ska de tas mer på allvar om man försöker skaffa barn. De sa att min åxå skulle försvinna, och så gick ett helt år bara om intet på barnfronten...inte så kul... 

• elinvv

Till ceke: Vart jar du fått faktan ifrån att dermoidcysta kan leda till missfall? :O

elinvv
  • ceke
    elinvv skrev 2010-11-11 17:02:56 följande:

Till ceke: Vart jar du fått faktan ifrån att dermoidcysta kan leda till missfall? :O

Hej. jag svarade i den andra tråden.. men kan göra det här också

Det var läkarna som sa det till mig, men jag vet ju inte om det är så allmängiltigt eller pga av det de såg i just mitt fall. Min cysta är ju 8-9 cm i diameter och tydligen tar den upp för stor plats i buken och skulle leda till att livmodern inte skulle ha möjlighet att växa som den ska vid en graviditet. Därmed skulle det öka riskerna markant för ett missfall. Läkarna gav mig stränga order om att inte försöka bli gravid (eller snarare att skydda mig från att bli det) innan operationen.

Nu är det ju knappt två veckor kvar och ägglossningen är redan över den här månaden, så ser fram emot nästa eller nästnästa ÄL då vi får göra vad vi kan för att tillverka en liten bebis igen!
  • GakkenLive

Hej.
    Väcker tråden lite till liv...Ordnade en egen tråd men inget svar:Här
    Jag har själv nu en cysta (tror jag), som är strax under 4 cm , upptäcktes i april i år, o jag har haft koll i både juli 2010 och en gång på hösten, så den kan "max" vara 9 månader,men trol under 6...
    Men jag tycker det är så mycket,4 cm på knappt 6 månader.
    Går det.Hur fort har era uppkommit??
    Har även varit inne för cellprov, okt 09, utan förändringar.Skitorolig att det ska vara något annat än just en cysta Han trodde att det skulle vara en cysta, men jag blir ju såååååå nojjig

Ska nu tillbaka (han ville vänta till i höst men men) nu nästa fredag o se vad som sker, men jag vore SÅ glad för era tankar med...

• Heidi87

Jag vet att detta är en gammal tråd men jag tänkte att många fortfarande läser det gamla när dom har liknande problem.... Jag vill bara varna för läkarnas "det är bara en" vattencysta! Jag hade en cysta som var över 20cm på min högra äggstock jag kom in till sjukhuset pga akuta smärtor vid revbenen och det var cystan som klämde en del av tarmen mot nedersta revbenet. Dom gjorde en stor op för att få ut eländet som vägde över 4kg, efter op fick jag veta att det var en ofarlig ovarialcysta fylld med vätska men att dom för säkerhets skull skickat iväg den för analysering men jag behövde verkligen inte vara orolig. Efter en vecka på sjukhuset åkte jag hem och försökte återgå till vardagen. Ett par månader senare 2 dagar innan julafton får jag ett brev; mina provsvar! I brevet stod det att jag hade en borderlinetumör och att jag inom kort skulle få en ny operationstid för att förhindra spridning av cancern... jag berättar detta för att varna så att inte fler tar för lätt på det! Jag var ju bara en 22åring med ont i magen, tanken cancer slog mig aldrig och tydligen inte läkaren heller så mitt tips är ställ frågor och var kritisk! Läkaren har inte alltid rätt!

• Eemai

Har haft massor med cystor och är även opererad. Tog bort en 7*10cm stor cysta och halva vänster äggstock. Fick hormonbehandling ett halvår och nu är jag gravid trots at jag var säker på att det skulle bli mycket svårt. Så ge inte upp! Håll lite koll och kräv behandling så håller vi tummarna:)

• Habbahabba

Hade en cysta på ca 6x7cm. Hade sjuka smärtor och blödningar. Ibland hade jag så ont att jag inte ens kunde stå. Åkte in till akuten, dom tittade på den och sa "Den får försvinna av sig själv". Jag hade cystan i ca 10 månader innan den "försvann av sig själv"... (Var på regelbundna kontroller för att jag hade så förbannat ont!!! Gråter)  10 månader med smärta och blödningar och ingen form av behandling alls. Inte så jävla kul.

• Jamtlandstaus
    Habbahabba skrev 2014-05-19 14:55:25 följande:

Hade en cysta på ca 6x7cm. Hade sjuka smärtor och blödningar. Ibland hade jag så ont att jag inte ens kunde stå. Åkte in till akuten, dom tittade på den och sa "Den får försvinna av sig själv". Jag hade cystan i ca 10 månader innan den "försvann av sig själv"... (Var på regelbundna kontroller för att jag hade så förbannat ont!!! Gråter)  10 månader med smärta och blödningar och ingen form av behandling alls. Inte så jävla kul.

Varför togs inte din cysta bort?

Jag har en cysta som upptäcktes i samband med ett MA. Dr trodde den var graviditetsrelaterad och att den var godartad o att kroppen själv skulle ta hand om den. Återbesök 8 veckor senare hade den vuxit 0,5-1cm. Då jag har en önskan om att bli gravid vill de göra så få ingrepp som möjligt i området o jag ska på nytt återbesök efter tre månader. Återbesöket borde ske i aug så då får jag se... Dr sa att den inte påverkar mina möjligheter att bli gravid, men jag är tveksam...

Hoppas dom har rätt!
  • Jamtlandstaus

Varit på nytt återbesök i tisdags o då hade cystan vuxit ännu mer så nu blir det operation. Cancerprover är tagna men har ännu inte fått några svar. Beroende på svaret blir det titthålsoperation eller vanligt öppnande av buken. BLÄ!

• SaraAnderssonnn

Hejsan! Jag har haft problem med min cysta/cystor i ca 1 år nu. Och jag ORKAR verkligen inte detta mer.

Det började med att jag min mens började att komma mer regelbundet " hade p stav " vilket var konstigt eftersom att min mest näst intill hade kommit var fjärde månad tack vare staven, sedan fick jag smärta till mensen, så jag sökte för det, det var inget normalt för mig.

Det visade sig att jag hade en cysta på äggstocken. Doktorn sa att han borde försvinna efter nästa mens, så jag gick hem med ett leende för problemet var " löst ". 1 månad senare kom mensen igen, denna gång fick jag kraftiga värkar, samt hög feber på det. Jag var sängliggandes. Jag åkte dagen efter det började till läkaren för o ta prover, allt såg bra ut förutom att jag hade dessa buk smärtor o så pass hög feber, så ja fick en akut tid till k kliniken. Och väl där inne visade det sig att cystan fortfarande är kvar. Men det var inget mer med det, jag blir hemskickad utan ens något emot smärtan. Som vanligt fortaste mensen att komma och 3 månader efter det besöket, fick jag nog av smärtan och fick åka ambulans in till k kliniken, och denna gång visade det sig att jag nu har fått 2 cystor. Läkaren tror att detta beror på att min p stav slutat värka, så vi gör en deal om att jag ska byta p stav för o se vad som händer.

Nu har det gått 1 månad och ca 2 veckor sedan jag böt p staven, och nu är smärtan och febern tillbaka..

Jag börjar bli otroligt trött på det här, vem har varken tiden och lusten till att bli sängliggandes i 2 veckor varje månad?

Tänkte även påpeka att Endometrios går i släkten, och min moster påstår att hon är 99% på att jag har den oturen, men det är näst intill omöjligt o få diagnosen..

Så nu är jag här, så otroligt utmattad av denna smärta o feber varje månad, det har gått näst intill 1 år? Jag tycker att den där cystan borde vara borta om det endast var en vätskefylld cysta..

Om det finns någon som vill dela med sig o vilja ge lite tips! MAILA mig gärna!

theassara@live.se

• Vanliga cystor

Hej!
    Jag läser om cystor, för jag verkar få några vid mensdags nuförtiden. Den första trodde jag var mensvärk, sen blev det plötsligt bara värre och värre, tills jag svimmade på jobbet. Några jobbakompisar hjälpte mig ner på en soffa och jag såg en bula nere vid äggstockarna, där det värkte. Blev senare samma dag undersökt, men läkaren sa at det bara varit en cysta som sprack.

Senare har jag fått liknande en dag eller så innan mensen. Det är en infternalisk, stegrande smärta, man kan inte annat än vrida sig hit och dit och gråta i tio-femton minuter, och plötsligt bara börjar den avta, man får tillbaka sitt vanliga jag. Det har hänt några gånger sedan den första för cirka två år sen.

Är det någon annan som känner igen det?

Svar på tråden Någon mer som har eller har haft cysta på äggstocken?