• JP76

Svenska mammor i Brisbane?!

Hej!

Jag och min dotter på 1 år kommer att flytta till Brisbane i slutet av november. (Min man bor redan där). De första månaderna kommer vi att bo i Indooroopilly. Nu hoppas jag på att det finns fler svenska mammor (eller pappor) som är hemma med sina barn på dagarna. Vore jättekul om vi kunde träffas för fika eller liknade! Min dotter är också väldigt social och gillar att träffa andra barn/bebisar. Hör av er via tråden om ni tycker att detta låter intressant!

(Jag är inte fientligt inställd till australiensare. (Jag är ju gift med en!Flört ) Träffar gärna dessa också, men vill gärna behålla lite av det svenska språket och kulturen och tycker därför det vore kul att träffa svenskar.)

• Svar på tråden Svenska mammor i Brisbane?!
  • Swedish down under

Flytta hit istallet (GC)!!!

Om inte det kanns lockande (hur kan strand, hav, shopping, nojesparker osv INTE vara lockande?) sa finns svenska kyrkan i brisbane!

• JP76

Ja, det vore ju trevligt! Glad Men min man har jobb i Brisbane och vi ska flytta in i hus i en förort till Brisbane snart. Så det blir nog helgutflykter till Gold Coast som gäller! När jag ändå har dig på tråden kan jag fråga hur du gjort med bilstol där? Antar att ni har en australiensk? Som man vänder framåt här barnet är typ 1 år (senast)? Hur tycket du att den funkar? Funderar på att ta med vår MAXI COSI som är bakåtvänd till 25 kg, men den är ju olaglig där tyvärr. Kanske lite OT men det är ju inte något direkt fart på denna tråd?!

• Josefin i underlandet

hej!
    Bor inte i brisbane heller, men i byron bay,2 timmar söder typ. Men har  planer på att dra upp till brisbane för svenska kyrkan o grejjer när lillkillen blir lite äldre. Jag vet att det finns ett gäng svenska mammor i brisbane som träffas. kolla in "svenska mammor i brisbane" på facebook. eller om du går till sv kyrkan så kommer du nog i kontakt med mammer där.det är ju klart att man vill ha lite svenskar runt omkring sej så man känner sej lite hemma ibland:)
    Ang bilbarnstol så vände vi på stolen när han vägde 8 kilo.(det stog i bruksanvisningen. Jag vet inte hur det funkar i sverige med något sånt, men tydligen är väl vänd bakåt det bästa??eller??..Men han tycker ivartfall det är jätte kul att va vänd andra hållet nu kan han ha koll på oss bättre:)
    Och jusst det, tydligen ska bilstolen vara installerad av en certificerad mekaniker, annars är man inte försäkrad om man råkar ut för en olycka(om jag har förstått det hela rätt?)och dom kan nog berätta vad som är bäst för er.!
     Min son är också 1 år (om en månad) så vore ju kul kanske att träffas upp nån gång i framtiden när man har vägarna förbi:)

Hoppas du kommer trivas i Brisbane.  Inte helt fel att va mamma ledig i solen:)

• Swedish down under

hor av er allihop om ni har planer pa att komma till GC!

• Josefin i underlandet

vart på guld kusten bor du?alltid trevlit att träffa andra svenssons:)

• Swedish down under

Jag bor i burleigh heads. Traffade nagra svenska mammor nar min dotter var nyfodd som ocksa bodde pa GC men de bodde sa langt ifran mig (andra sidan) och eftersm jag ar retarded och fortfarande inte har korkort sa bev det for svart for mig att aka sa langt med buss och barn.
    Har traffat 2 andra svenska mammor som bor narmare som jag umgas jattemycket med (en via FL) och alskar att umgas med (vet inte vad jag skulle ha gjort utan dem). Skulle vara jattekul och trevligt att traffa fler!

Hur lange har du bott i Byron? Var i byron? Hur gammal ar din son? Hur lange har du bott i Oz och hur kommer det sig att du har (ursakta fragorna)?

• Josefin i underlandet
    Swedish down under skrev 2010-11-23 13:22:59 följande:
    Jag bor i burleigh heads. Traffade nagra svenska mammor nar min dotter var nyfodd som ocksa bodde pa GC men de bodde sa langt ifran mig (andra sidan) och eftersm jag ar retarded och fortfarande inte har korkort sa bev det for svart for mig att aka sa langt med buss och barn.
    Har traffat 2 andra svenska mammor som bor narmare som jag umgas jattemycket med (en via FL) och alskar att umgas med (vet inte vad jag skulle ha gjort utan dem). Skulle vara jattekul och trevligt att traffa fler!

Hur lange har du bott i Byron? Var i byron? Hur gammal ar din son? Hur lange har du bott i Oz och hur kommer det sig att du har (ursakta fragorna)?

jag skrev ett mail till dej här på FL..

• Johanna02

Hej!
    Det var ett tag sedan du skrev inlägget men jag tänkte chansa ändå. Jag och vår tvååriga son ska följa med min man som ska jobba i Brisbane under oktober och november 2011.  Jag söker nu också efter sällskap och lekkamrater till min son då han älskar att vara med andra barn. Vore kul att hitta på något eller om du nu när du bott i Brisbane ett tag har några tips på platser dit man kan gå, typ öppna förskolan?

Svar på tråden Svenska mammor i Brisbane?!