• Anonym

Rädd inför förlossning

Nu vet inte jag om jag borde skriva här, eftersom jag inte fött några barn eller är gravid ännu, men jag är livrädd inför förlossning. Det skrämmer mig mer än något annat. Jag läser om folk som spricker eller blir uppklippta, hur ont det gör, hur länge man har problem med nästan allt efteråt, att problem kan uppstå under tiden som man ska föda, att läkarna inte lyssnar på mamman när hon tror något är fel och så går allt åt skogen.. Jag känner att min oro gjort att jag undviker ens tanken på barn, som jag ändå vill ha!
    Kan du ge lite information om hur en födsel egentligen går till och vad som brukar vara vanligt händer vid en födsel? Kanske det skulle minska min rädsla. 

• Svar på tråden Rädd inför förlossning
  • lena2012

Hej!
    Det finns hjälp att få.
    Rädslan har tagit överhand och då handlar det ofta  om  våra tankar som påverkar både beteenden och känslor och ibland ger symtom.
    Först skulle jag rekommendera en bok som inte alls har med förlossningar att göra utan om tankar .
    Det är boken "att leva ett liv inte vinna ett krig" Om acceptans.
    KBT skulle kunna hjälpa dig .
    När du läst  kan du kontakta den kvinnoklinik som  finns där du bor för att få komma till en barnmorska eller läkare på samtal.
    Du längtar efter barn - såklart ska du försöka bli gravid .
    De flesta som är rädda får en succesivt minskad rädsla under de 9 månader  graviditeten pågår. Men det är ibland tvärtom.Då behövs hjälp och stöd .
    Lycka till.
    Lena

Svar på tråden Rädd inför förlossning