• Anonym (på drift)

hur hittar vi tillbaka till varandra?

Hej. jag och min sambo glider mer och mer ifrån varandra. Vi är båda hemma hela dagarna, men umgås ändå aldrig med varandra.
    Det har börjat med att sambons mamma gick bort, och efter det har han blivit inåtbunden. Sedan har det blivit en ond spiral där han spenderar större delen av dagen framför datorn. Till en början försökte jag få med honom på aktiviteter, men har börjat ge upp lite..börjat förlika mig med ensamheten. Så nu spenderar även jag mer och mer tid framför datorn, för att ha sällskap. Jag har inget arbete, och inga vänner i den här staden, så jag har inget att göra.
    Även passionen har fått sig en rejäl törn. Jag saknar att vara ett riktigt par, inte bara som två personer som råkar bo i samma lägenhet.
    Känner att jag börjar glömma hans bra sidor, och ser mest bara negativa sidor. jag vill inte ha det såhär. hur löser vi det?

• Svar på tråden hur hittar vi tillbaka till varandra?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Ni har verkligen börjat glida ifrån varandra och ni behöver ta tag i detta för att rädda er relation. Jag tror att din sambo sörjer sin mamma men att han kanske har svårt att uttrycka det. Ni skulle behöva dela sorgen med varandra. Försök bjud in honom till samtal och visa din empati. Ni behöver jobba på att få mer närhet i relationen, både vad gäller känslor, beröring och gemensamma aktiviteter.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (på drift)

tack för ditt svar! jag har så gott jag kunnat försökt visa mitt deltagande i sorgen, men han vill inte prata om det. att vi behöver jobba på närheten har vi även pratat om , men han känner att vi är för mkt med varandra, att det inte är lika spännande längre. jag har försökt göra vad jag kan, reste bort i helgen för att vi ska få sakna varandra. jag hoppas det har hjälpt.

Svar på tråden hur hittar vi tillbaka till varandra?