• thenalle

Fördelar att vara ensam förälder

Jag kom på att det är väldigt många som tror att allt e svårt och jobbigt att vara föörälder när man är ensam, Men det finns faktiskt en hel del fördelar med. Tänkte dela med mig lite av mina då.

Man har alltid första parket att se hur ditt mirakel utväklas varje dag, och det är alltid du som ser det först.

Du behöver inte bråka om uppfustran om du inte har kontakt med den andra föräldern.

Du är vilkorslöst älskad varje dag.

Du är inte ensam.

Du har din egentid när miraklet sover.

Du kan lyssna på musik utan att någon klagar.

När du vaknar på morgonen så det första man möts av är ett jätte stort leénde.

Det finns säkert fler fördelar så varför inte hjälpa till att fylla på listan =)

• Svar på tråden Fördelar att vara ensam förälder
  • Eisa

Ojojoj jag tycker det finns massor av fördelar! Man har bara sig själv och barnet att tänka på vilket är jätteskönt första året i synnerhet eftersom man är trött och känner sig vidrig första tiden.

För mig som ensamvarg har det varit alldeles ypperligt att vara ensamstående. När barnet somnat på kvällen är det bara jag jag jag.

Man har också en känsla av kontroll och man får bestämma själv över barnets uppfostran med mera. Man gör alla dagishämtningar och lämningar själv, missar inget väsentligt.

Man har en väldigt lugn vardag vilket jag tror inverkar positivt på barnet.

Nu har jag skaffat mig en pojkvän och det är verkligen skitkonstigt. Inte fler fördelar, inte fler nackdelar, bara annorlunda.

• Marleen

man behöver inte störa sig o reta sig på nån sm inte hjälper till när man skulle vilja ha hjälpen.

• emmis82

Man får äta vilken mat man vill (såvida det lilla "monstret" inte bestämmer ;) )
    Man har alla sina favoriter kvar i godispåsen
    Man behöver inte vänta på sin tur på toaletten
    Man kan läsa tidningen hur länge man vill
    Man kan sitta framför datorn hur länge man vill
    Man kan välja semestermål alldeles själv
    Man behöver inte plocka upp skitiga strumpor och kalsonger från golvet
    Tvätthögen i sig reduceras kraftigt
    Man kan finna sig en pojkvän som faktiskt tycker om en
    Man får alla chips för sig själv
    Man har ingen som talar om saker för en, hur det borde göras
    Man kan köpa vilka inredningsprylar man vill
    Såvida man har barnvakt, kan man komma hem precis när man vill, utan att nån frågar; "var har du varit?"

• che

Man slipper tampas med en sur och grinig karl som kommer hem från jobbet och undrar varför inte middagen är färdig

Man slipper gå runt och irritera sig på att man inte får avlastning när det kommer till städ, tvätt, disk etc.

Man får kramas med sin guldklimp hur mycket som helst utan att någon annan tar över ;)

Svar på tråden Fördelar att vara ensam förälder