• Anonym (skeptiker)

rädsla eller sund skepsis?

Hej Lena!

Många med "förlossningsrädsa" är ju kvinnor som redan fött ett barn. Jag får intrycket att man tycker förolssningsrädsla är omotiverat, något man ska "komma över", men dessa kvinnor har ju egen förstahandsinformation om att en förlossning inte alltid är så mysig. Hjälper det verkligen att gå till en aurorabarnmorska som förklarar att "nästa gång går det nog som det var tänkt" Hur ska man komma vidare om man fastnat i en taskig förlossningsupplevelse?

Man brukar ju säga att det är bättre för barnet att födas vaginalt. Kan du hjälpa mig med lite statistik? Hur vanligt är det att barnet skadas vid ett planerat snitt i Sverige resp vid en planerad vaginalförlossning med vidhängande risk för akutsnitt eller klocka hos en förlossningsrädd? Statistik över hur mycket jag ökar risken för mitt barn genom att be om ett planerat snitt skulle nog motivera mig mer att försöka föda vaginalt än diffusa löften om en eventuellt bättre upplevelse andra gången.

Ber om ursäkt om frågan är ostrukturerad, men hoppas på svar ändå.

• Svar på tråden rädsla eller sund skepsis?
  • lena2012

Hej!
    Det stämmer det du skriver att  det är fler rädda i gruppen omföderskor vilket är sorgligt.
    Det är inget vi som jobbar med förlossningsrädsla förespråkar -att man ska" komma över" rädslan och bara hoppas på bättring nästa gång. 
    Bearbetning kan ske på olika sätt. Kognitiv beteende terapi är ett , stödsamtal ett annat 
    Bäst är att bearbeta innan man blir gravid med nästa barn. Men många kommer i tidig  graviditet med sin rädsla och upplevelse från förra förlossningen.
    Ja, vi tror att en vaginal förlossning är bättre om det är möjligt.
    När vi talar rädsla brukar jag undvika statistik, för vem jag/du är i denna statistik går ju  inte att veta.
    Bättre att  samtala om rädslan , vad vi kan erbjuda och göra för att minska den och hur man kan planera inför kommande förlossning.
    Varje enskild förlossning och upplevelse är svår att besvara så här utan journal eller samtal med den som är rädd . Men jag rekommenderar dig ta kontakt med din mödravård i första hand eller det sjukhus du födde på . Förhoppningsvis kan de hjälpa dig.
    Hoppas svaret är ok, utan siffror.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden rädsla eller sund skepsis?