• Anonym (Orolig)

Komplikationer med bristningar behövde op efter förra förlossningen - hur ska denna gå?

Fick komplikationer efter min förra förlossning. Sprack nog egentligen inte så mkt, fick sy några stygn in- och utvändigt. Antar det blev dåligt sytt (hade en ganska ny och oerfaren bm) så jag fick genomgå 2 operationer (i narkos) inne i slidan för att ta bort ärrvävnad mm som gjorde att vi inte kunde ha sex pga smärta. Nu kan vi ha sex men jag är nu mycket mer trång än förut, gör alltid lite ont i början och vi måste ha glidmedel. Hur vanligt är det att man måste opereras 2 ggr inne i slidan efter förlossning? Min bm sa att det är normalt och att jag inte är den enda som har komplikationer. Men jag har då inte hört om nån annan....

Är gravid nu igen och undrar nu hur nästa förlossning kommer bli. Hur ska jag kunna trycka ut en hel bebis när jag får ont av sex?

Ska få träffa en förlossningsläkare och prata om det men han kommer bara säga att jag kan föda normalt, att det inte är några problem. För det sa de på efterkontrollen efter min sista op. Men det kan jag väl räkna ut själv, att om det är stramt och ärrigt där inne måste det väl innebära en jobbigare förlossning och kanske risk för mer problem? Är SÅ rädd för det....... Vill ALDRIG genomgå dessa undersökningar och operationer igen, det var en väldigt jobbig tid psykiskt och fysiskt.

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Komplikationer med bristningar behövde op efter förra förlossningen - hur ska denna gå?
  • lena2012

Hej!
    Självklart tar man hänsyn till hur det ser ut vid en gynundersökning men även till hur du har haft det efteråt .
    Förklara för den läkare du träffar hur ditt liv har  påverkats efter förra förlossningen och hur du tänker  kring gyn undersökningar och operationer i vagina som du varit med om. 
    Jag tror du får mer gehör än du tror .
    Hälsningar
    Lena

• Anonym (Orolig)

Min bm har skickat remiss till förlossningsläkare nu, så vi får komma och diskutera detta. Tror du att jag kan bli beviljad kejsarsnitt pga av vad jag varit med om? Eller vad är det för krav för att man ska få det? Har hört att det är svårt att få det och att de mest ser hur det ser ut rent fysiskt.

• lena2012

Hej igen!
    Bra att du ska samtala  med en läkare på förlossningen.
    Jag kan tyvärr inte lova vad den läkaren gör för bedömning.
    I vissa fall så är kejsarsnitt befogat  om man varit med om operationer efter förlossningen pga ärrvävnad.
    Hälsningar
    Lena

• Anonym (Orolig)
    lena2012 skrev 2010-12-02 13:22:52 följande:
    Hej igen!
    Bra att du ska samtala  med en läkare på förlossningen.
    Jag kan tyvärr inte lova vad den läkaren gör för bedömning.
    I vissa fall så är kejsarsnitt befogat  om man varit med om operationer efter förlossningen pga ärrvävnad.
    Hälsningar
    Lena
    Men om de gör bedömningen att det ser ok ut fysiskt, tar de ingen hänsyn till hur man mått psykiskt?
  • lena2012

Hej!
    Jo, man tar hänsyn . Bedömningen görs för varje enskild person .
    Hoppas du får  ett bra samtal när du kommer dit.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Komplikationer med bristningar behövde op efter förra förlossningen - hur ska denna gå?