• Här och nu

Adoptivflickan från Gambia; är soc hjärndöda?

Ja, många såg nog repotaget igår. Att soc inte vågade åka ner pga. kulturella vårdnadskrockar är illa det med. Men att man tillåter fortsatt vårdnad, när föräldrarna dumpat flickan i hemlandet o sen ångrat sig igen, men när de väl hämtar flickan sätts hon på barnhem. Annars blev jag så lättad att hon är i Sverige igen o hoppas att en av släktingarna får bli familjehem och att adoptionen om det nu går upphävs. Borde väl gå när den missköts så? Hade hon varit kvar i Gambia skulle jag gjort vad jag kunnat, för att få hem henne.Soc satt o sa att problemen beror på att flickan är född o bott i Gambia tills 10 års ålder. Barn som adopteras av helt svenska föräldrar eller där ingen i paret kommer från landet som barnet är fött i, kan inte dumpas på barnhemmet de kommer ifrån. Finns andra adoptivbarn som är 10 år när de kommer också. Hur känner ni som såg repotaget? Tack o lov att Uppdrag Granskning finns.

• Svar på tråden Adoptivflickan från Gambia; är soc hjärndöda?
  • bitte67

Men vad jag förstår är hon på ett barnhem nu och inte hemma, vare sig hos adoptivfamiljen eller släktingarna som vill ta hand om henne.

Ett mycket tragiskt fall. Hoppas att det löser sig till det bästa för flickan så snart som möjligt!

• Här och nu
    bitte67 skrev 2010-11-04 13:12:45 följande:
    Men vad jag förstår är hon på ett barnhem nu och inte hemma, vare sig hos adoptivfamiljen eller släktingarna som vill ta hand om henne.

Ett mycket tragiskt fall. Hoppas att det löser sig till det bästa för flickan så snart som möjligt!
    Det stämmer. Men hellre barnhem än adoptivföräldrarna som misskött sig så. Hon vill ju vara i Sverige o förhoppningsvis får någon av släktingarna ta hand om henne.
  • bitte67
    Här och nu skrev 2010-11-04 13:14:25 följande:
    Det stämmer. Men hellre barnhem än adoptivföräldrarna som misskött sig så. Hon vill ju vara i Sverige o förhoppningsvis får någon av släktingarna ta hand om henne.
    Det håller jag verkligen med om. Men vad jag förstod av programmet vill hennes äldre halvbror och/eller andra släktinga ta hand om henne. Så det borde ju kunna lösas på ett bättre sätt kan man tycka.
  • Här och nu
    bitte67 skrev 2010-11-04 13:21:30 följande:
    Det håller jag verkligen med om. Men vad jag förstod av programmet vill hennes äldre halvbror och/eller andra släktinga ta hand om henne. Så det borde ju kunna lösas på ett bättre sätt kan man tycka.
    Men soc i Växjö verkar ju göra som de vill. De tyckte ju adoptivföräldrarna skulle få en andra chans istället.
  • Krycke

Är alltså Uppdrag Granskning - "I retur"

• OnlyOne

Helt oacceptabelt att man kan ångra sitt föräldrarskap! Dom där två borde det vara skottpengar på. Hur kan man göra så mot ett barn?!?!? Som juristen i programmet nämnde borde man dra dom inför domstol för egenmäktigt förfarande mot barn! Minst livstid ska dom ha! Vidriga människor!

• Här och nu
    OnlyOne skrev 2010-11-04 20:38:39 följande:
    Helt oacceptabelt att man kan ångra sitt föräldrarskap! Dom där två borde det vara skottpengar på. Hur kan man göra så mot ett barn?!?!? Som juristen i programmet nämnde borde man dra dom inför domstol för egenmäktigt förfarande mot barn! Minst livstid ska dom ha! Vidriga människor!

Hoppas JO anmäler dem när soc fått sin dom. Nej, man KAN inte ångra en adoption som är godkänd i Sverige.
  • Här och nu
    OnlyOne skrev 2010-11-04 20:38:39 följande:

Sen sa ju soc att adoptivföräldrarna bestämt sig för återförening o sen höll de ju inte det löftet ändå.
  • Här och nu
    Benedikte skrev 2010-11-08 10:16:01 följande:
    Repotaget är ju lite konstigt vinklat. Jag tror mer på den här informationen politisktinkorrekt.info/2010/06/17/gammelmedi.../ då jag av egen erfarenhet vet att just Uppdrag granskning inte är pålitliga överhuvudtaget.

Uppdrag granskning får ju saker att hända iaf. Kommunen ville ju inte ge dem fakta.
  • Här och nu
    Benedikte skrev 2010-11-08 10:16:01 följande:
    Repotaget är ju lite konstigt vinklat. Jag tror mer på den här informationen politisktinkorrekt.info/2010/06/17/gammelmedi.../ då jag av egen erfarenhet vet att just Uppdrag granskning inte är pålitliga överhuvudtaget.

Om länken skulle va sann, har ju kommunen ljugit om flickans ursprung. Om man blir adopterad har ingen bioförälder kvar vårdnaden.
Svar på tråden Adoptivflickan från Gambia; är soc hjärndöda?