• Bina86

Hur ofta dricker sin sambo alkohol när ni har små barn?

Jag bara undrar av ren nyfikenhet hur ofta era sambos/makar dricker alkohol när ni har barn som är små? Hur mycket dricker han då? Bara någon öl till maten eller till salongsberusning eller mer? Låter ni honom hantera barnet om han är lite salongsberusad (men absolut inte full så)?

• Svar på tråden Hur ofta dricker sin sambo alkohol när ni har små barn?
  • bollanmollan

sen vi fick barn för snart 2 år sen tror jag han har köpt en öl hem en gång och varit på 40-årsfest en gång.

• Izela

nån gång i månaden typ.. oftast är han inte hemma då utan hos nån kompis. Har väl hänt att han har varit salongis när vi haft barnen. Jag dricker dock aldrig om han gör det.. och även om jag dricker så blir jag inte salongis när jag har barnen.

• Miss Cee

Jag tror att han tar sig en whiskey framför datorn några gånger i veckan, alt någon öl till någon fotbollsmatch på tv. Men det är ju i sådana mänger att jag inte lägger märke till det om jag inte får för mig at hångla upp honom och känner det på smaken ;)

Drack sig full vet jag knappt om han gjort alls det här året som sonen levt. Vi hade en större fest i sommras då vi båda tog några öl men jag vet inte om jag skulle säga att någon av oss var full direkt. och ja då "Hanterade" vi sonen båda två fram tills han nattades.

Sånt där är ju så mycket från person till person. Maken skulle jag inte tveka att "Låta hantera" sonen även om han var småfull. Han har koll på sig själv väldigt bra oavsett om han fått i sig några glas. Däremot kan jag ju tänka mig andra män som jag inte skulle vilja ha i närheten av ett barn ens efter en öl.

• Sixxty

Lika ofta som jag gör. Ett par glas vin på helgen. Vi "hanterar" båda barnen när vi gjort det men ingen av oss super oss fulla.

• vittra

Här dricks det mycket sällan, han dricker inte mer än mig. Och det handlar då om någon eller ett par öl/cider och inte så att han blir full. Ibland kan det bli en folköl till maten

• Bina86

Ett par glas vin en fredag eller lördag kväll tycker jag är helt OK. Jag menar man måste ju inte sluta njuta av livets goda bara för att man fått barn. Men det är ju skillnad på ett par glas vin och att dricka sig märkbart berusad.

• anyXX
    Bina86 skrev 2010-11-05 22:02:42 följande:
    Ett par glas vin en fredag eller lördag kväll tycker jag är helt OK. Jag menar man måste ju inte sluta njuta av livets goda bara för att man fått barn. Men det är ju skillnad på ett par glas vin och att dricka sig märkbart berusad.
    precis :) jag håller med dig helt!
    Iris 080308 & Nils 100319
  • Jessis

Varken jag eller min man dricker särskilt ofta...

Det blir 1-2 öl/cider ett par gånger i månaden och kanske mer två-tre gånger per år... Dom gånger det blir mer så är inte våra barn närvarande, det är barfria fester vi talar om då....

Varken jag eller min man är ur funktion för att ta hand om våra barn efter 1-2 öl/cider så vi tar båda hand om dom då det behövs...

• mapo51

Maken dricker kanske 1 öl till maten 1 gång per månad. På semestern blir det oftare, då kan det bli en öl om dagen, men inga mängder och varken han eller jag blir ens salongsberusade på de små mängder alkohol vi dricker.

• sam1

Tyvärr..full/berusad varje helg, jättefull kanske en gång i kvartalet. Nej han får inte hantera barnet..Själv har jag slutat dricka eftersom detta gett mig avsmak för alkohol och jag vill ha full koll. 

• Bellamella

jag dricker ytterst sällan och då med måtta. Min fd sambo (pappan till mitt  barn)  drack starköl eller ett glas vin nästan varje kväll .. inget jag tycke alls var OK...

• Dögun

I genomsnipp ett par glas vin per vecka. Sambon dricker gärna folköl till maten. Han går till puben ca 2 gånger per månad, hälften av gångerna dricker han då såpass att han är bakis, tyvärr även då han ska ha hand om bebben dan efter. Jag har sagt åt honom att han inte får dricka så mycket de tillfällena men han skrattar bara åt mig. Usch, ju mer jag tänker på det desto argare blir jag.

• Rut

Min sambo dricker nog egentligen inte speciellt mycket men han blir väldigt påverkad även av små mängder. Jag märker jättestor skillnad på honom bara han har tagit ngt glas vin på helgen. Jag HATAR den han blir när han är påverkad och jag är övertygad om att hans 3 barn 7,9,10 och vårt gemensamma 10 månader också känner av att han förändras så mkt. Vi har pratat om det många gånger och han lovar ständigt att ta det jättelugnt men likadant varje helg i alla fall..   

• Buspojkarna

Min man dricker nån öl och något vinglas några gånger per år. Det gör han då efter att barnen gått och lagt sig.

Här är det nolltolerans på alkolhol ihop med barn. Men visst kan han ta ett barn som vaknar till även om han druckit en öl eller 2. Men barnen vaknar ju typ aldrig först tidig morgon.,

Har en far som blivit alkolist på senare år så det påverkar nog en del, men så är vi inte några partymänniskor

• virre85

Vi dricker knapps alls, kan vara om någon av oss går på fest. Kanske 2-3 ggr året.
    Men då är ju den ena hemma och har barnen, sen kommer ju den andra hem när barnen sover.
    Ingen alkohol hemma, eller på storhelger..På nyår brukar det bli pommac.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • älskarlivet81

BÅde jag och min sambo dricker till maten i princip varje helg, då delar vi på en flaska vin. Sen blir det kanske en whiskey ibland för min man och baileys för mig :)

• La Lola

Mer sällan än mig.

Jag går ut/på fest ca 1 gång i månaden.
    Maken har inte varit ut sen i somras.

Vi dricker aldrig alkohol till maten när barnen är hemma.
    Eller maken kan ta sig ett glas vin o kanske nån whiskey på nyår typ.  Men det är allt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Hur ofta dricker sin sambo alkohol när ni har små barn?