• hejsanhopp

Ensam ung förälder utan inkomst - hur bor ni? lever? osv...

Jag och min sambo ska separera, för smidghetens skull borde vi det inte, men nu är vi överens om att vi ska det. Våran dotter är snart 3 månader och jag har 1 år kvar i gymnasiet efter jag varit mammaledig = Ingen inkomst.
    Egentligen får inte jag flytta hem till mina föräldrar då de inte vill det. (Jag vill såklart hellst ha nått eget också)
    Det är så vi skulle klara oss precis med våran ekonomi tillsammans. Han tar ut 3 dagar i veckan fp så han får ca 2000 i fp, 3500 i studebidrag. Eftersom han tar ut 3 dagar kan jag bara ta ut 4 dagar (han är hemma 1 dag i veckan när jag jobbar + han tar ut på helger).
    Jag får alltså 3600 före skatt, blir ca 2800 efter skatt! Hittar några lägenheter som går på 2800 med bostadsbidrag, men det är utan el, sen ska jag väl ha någonting att äta om dagarna. Barnbidraget skulle han kräva (Det kanske går till så också (?)) att få halva och 500 kr går nästan åt till dottern då hon får ersättning (Då räknar jag inte med kläder)
    Min fråga är hur man gör i en sådan siutuation?

Skulle jag ta ut fler dagar kanske vi kan bo så ett halvår eller nått sånt, när fp dagarna är slut kommer problemet igen isf. Och ska gå klart skolan till hösten ska jag börja då, kommer det ens att gå?
    Kanske är bäst att försöka hitta jobb direkt ist? Dock skulle jag hellst vilja gå klart skolan pga att det är viktigt att ha utbildning. Undrar hur alla får det att gå ihop sig?  Känns som soc är enda utvägen även om det är det sista jag vill... Skulle troligtvis behöva hjälp från dom de två närmaste åren, sen kan jag börja jobba och tjäna mina egna pengar!!! det VILL jag! Vill ju inte leva på soc men annars får vi bo på gatan verkar de som?? HJÄLP!!

• Svar på tråden Ensam ung förälder utan inkomst - hur bor ni? lever? osv...
  • Rhoda Horswunce

Din dotter är 3 månader, alltså måste det finnas minst 11 månader med FP kvar? Ta ut dessa dagar, läs samtidigt in alla ämnen du har kvar i skolan (jag vet, det blir lite tufft, men om du bara satsar på G så fixar du det!) och be om att få göra prövningar i ämnena. När du har ditt slutbetyg så kan du läsa vidare på högskolan och få studiemedel.

• Rhoda Horswunce

Angående soc så har du inte rätt till något bidrag därifrån om du är under 20 (vilket jag antar att du är) och pluggar, utan det är då dina föräldrar som är försörjningsskyldiga för dig. Så fort du är färdig med gymnasiet kan du däremot söka socialbidrag.

• hejsanhopp

Har pratat med skolan, kan inte göra så då jag går hotell och restaurangpogrammet och man måste vara mycket närvarande i skolan. SKULLE vilja det dock. Man får väl hälften av dagarna var? Tar man varje dag räcker det ju inte så man kan få fp i 1 år och 2 månader? =s 

Så när jag blir 20 (i februari) kan jag få hjälp av soc? 

• pussgurkan86

ska du vara föräldrarledig med barnet och ha barnet på heltid så kommer du att få hela barnbidraget och även underhållsbidrag.

att dela boende för en 3 mån är inte att rekommendera.

har ni inte gemensam vårdnad så har du rätt till 480 dagar föräldrarpenning

• Rhoda Horswunce

Aha, jag trodde inte att du var så "gammal"

Jag blev lite förvirrad angående det här med dagarna. Ska barnet alltså bo halva tiden hos sin pappa redan från början? Annars, om barnet ska bo hos dig, så är det ju du som får ta dagarna.

Soc kan du få hjälp av från och med februari och fram tills att du börjar plugga igen (man får inga pengar av dem om man studerar, utom i vissa undantagsfall). Från och med höstterminen det år du fyller 20 - dvs. i augusti - så har du rätt till studiemedel istället för studiebidrag. Problem solved!

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel

• hejsanhopp

Vet inte hur vi ska göra med dottern än. Men varför får man underhållsbidrag ? Får man inte bara det om pappan aldrig är med barnet och inte hjälper till och betalar nått?

• pussgurkan86
    hejsanhopp skrev 2010-11-04 16:40:58 följande:
    Vet inte hur vi ska göra med dottern än. Men varför får man underhållsbidrag ? Får man inte bara det om pappan aldrig är med barnet och inte hjälper till och betalar nått?
    du får underhållsbidrag om dottern bor hos dig heltid. det betyder inte att pappan inte ska träffa henne men att hon bor hos dig bara.

kontakta familjerätten och prata med dom om en lämplig lösning. du kan även söka bostadsbidrag.
  • Kesse88

När det gäller underhållsbidrag så kan man söka det via försäkringskassan och det kan du söka om du har barnet mest. Min son bor hos sin pappa varannan helg men jag får iaf underhållsbidrag på 1250 kr + barnbidrag. Men då är det ju jag som står för kläder, blöjor, dagisavgift, läkarbesök osv.

Svar på tråden Ensam ung förälder utan inkomst - hur bor ni? lever? osv...