Gravid, men när handlar det om diskriminering?
Vad säger egentligen lagen? Såhär har jag uppfattat det: En arbetsgivare får inte neka en gravid kvinna anställning pga graviditeten. Det finns dock inget förbud mot att fråga om en kvinna är gravid eller tänker bli, men eftersom det blir svårt att bevisa att svaret inte gjorde så att kvinnan inte fick jobbet - avråder "man" arbetsgivare från att ställa frågan. Är det sant?
Men om de behöver någon nu snarast, det är väl självklart att de inte kan ta in nån som inte kan jobba på närmaste halvåret/året oavsett orsak? Kanske finns nån som vill avsluta sitt nuvarande jobb på ett speciellt sätt eller bor tillfälligt utomlands osv. Men den gravida kvinnan blir alltså diskriminerad om hon inte får tjänsten pga att hon kan börja inom rimlig tid (snarast eller inom "normal" uppsägningstid).
Jag har förståelse för att arbetsgivaren inte vill anställa gravid eftersom hon inte kommer jobba på så länge.Men det är klart att jag som gravid gärna vill kunna fortsätta och ha chansen att få ett nytt jobb! Menar man att arbetsgivaren ska ha en vikarie så länge? Vad kan det annars handla om, alltså varför de inte vill ha någon gravid? Jag har sett några intressanta jobb men antar att det inte är någon idé att söka. Hur gör ni?