• VirrigaVerna

Jag förtjänade att bli slagen...

Jag har precis ögnat igenom Aftonbladet och ramlade över en intervju med Pink där hon tydligt klargör att
    hon minsann förtjänade att bli slagen som barn?!
    Tydligen var hon enligt henne en "riktig finne i röven" som barn..
    Kanske var det så inte vet jag men finns det verkligen tillfällen då "man förtjänar att bli slagen"?

"-Jag tycker att föräldrar behöver slå skiten ur sina barn, säger hon enligt brittiska The Sun"
    www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article8072527.ab
    Vad tänker du och hur resonerar du?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-04 17:26
    www.thesun.co.uk/sol/homepage/showbiz/bizarre/3210228/Pink-Parents-should-beat-up-their-kids.html
  • Svar på tråden Jag förtjänade att bli slagen...
  • Obsidiana

ToK in a Nutshell:
    The Question: How do we know?
    The Answer: We don't.

Tok defines 6 areas of knowledge. Yet, the study of the Theory of Knlowedge is neither a natural science, a human science, a matter for history, the arts, mathematics or ethics. Thus, ToK, by its own definiton, does not exist.

Non-IB Student: What's TOK?
    IB Student: Theory of knowledge
    Non-IB Student: huh?
    IB Student: This *proceeds to walk around in a circle repeatedly*

• VirrigaVerna
    Obsidiana skrev 2010-11-04 18:26:39 följande:
    ToK in a Nutshell:
    The Question: How do we know?
    The Answer: We don't.

Tok defines 6 areas of knowledge. Yet, the study of the Theory of Knlowedge is neither a natural science, a human science, a matter for history, the arts, mathematics or ethics. Thus, ToK, by its own definiton, does not exist.

Non-IB Student: What's TOK?
    IB Student: Theory of knowledge
    Non-IB Student: huh?
    IB Student: This *proceeds to walk around in a circle repeatedly*
    Hahahaha Underbart!
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • nickefiki
    VirrigaVerna skrev 2010-11-04 18:19:17 följande:
    Jag är också upvuxen på den tiden det var tillåtet men mina föräldrar krökte aldrig ett hår på min lockiga skalle.
    Varför känner du att det var rättvist att du åkte på däng?
    Inget hår kröktes på min lika lockiga skalle, men däng i rumpan fick jag.
    Jag hade ju gjort fel, och fick man stryk så gjorde man ju inte om det. Det var ju logiskt för mig som sexåring.
    Däremot om jag hade fått stryk bara för att, så hade jag ju tyckt att det var fel.
  • MiaKelekia

Pink är en väldigt trasig individ, så att hon uttalar sig så förvånar mig inte alls. Det fanns goda skäl till att hon var en pain in the ass när hon var liten.

Givetvis är aga aldrig någonsin ett bra sätt att uppfostra ett barn på.

• April barn
    nickefiki skrev 2010-11-04 18:28:01 följande:
    Inget hår kröktes på min lika lockiga skalle, men däng i rumpan fick jag.
    Jag hade ju gjort fel, och fick man stryk så gjorde man ju inte om det. Det var ju logiskt för mig som sexåring.
    Däremot om jag hade fått stryk bara för att, så hade jag ju tyckt att det var fel.
    Jag visste mycket väl att jag gjort fel om jag fick sitta på rummet i 5 minuter, inte behövde jag pisk för att fatta det Förvånad
  • nickefiki
    Zeplien skrev 2010-11-04 18:36:46 följande:
    Jag visste mycket väl att jag gjort fel om jag fick sitta på rummet i 5 minuter, inte behövde jag pisk för att fatta det Förvånad
    Kanske därför du var en pain in the ass? ;)
  • Diablo
    VirrigaVerna skrev 2010-11-04 18:25:31 följande:
    Får man fråga vad du hade gjort?

Finns det tillfällen som du känner att det skulle vara berättigat att ge ett barn ( inte nödvändigtvis din egen utan generellt) en örfil?
    Jag kommer faktiskt inte ihåg Bara att min mamma var ursinnig! och det har bara hänt vid två tillfällen.

Ofta kan jag tycka att det daltas för mycket med barn, resoneras och mesas. Man behöver inte slå sina barn, man kan vara sträng och konsekvent ändå. Aga är fel, missförstå mig rätt!
    Har man tur behöver man inget vett!
  • Livisu
    VirrigaVerna skrev 2010-11-04 18:09:16 följande:
    Jag är säker på att jag var det också av och till men jag har aldrig fått ett slag, en dask eller någon form av fysisk tillrättavisning för det.

Jag tror dessutom att det kan vara så att Pinks syn på barnaga kan grunda sig i att hon kommer från ett land där barnaga i det närmaste ses som något normalt och som är lagligt.
    Frågan är bara vad det ger för signaler när en kändis uttalar sig på det viset.
    Har man föresten som kändis ett större moraliskt ansvar över hur man uttrycker sig?
    Precis vad jag tänkte också; hon är från en sådan kultur där barnaga är OK, och så sa hon det med lite överdrift (antar att inte ens en normal funtad amerikan tycker att man ska "slå skiten" ur ett barn....)
  • April barn
    nickefiki skrev 2010-11-04 18:41:42 följande:
    Kanske därför du var en pain in the ass? ;)
    Haha nej kan skylla på oupptäckt adhd faktiskt ;)
  • TessaS

Jag sa så när jag var inne i "träsket" och blev misshandlad av en sambo. Det var lättare att säga och tänka att "jag förtjänade" det så slapp ta tag i det verkliga problemet och ta sig därifrån. Jag tror det är en skyddsmekanism.

• Miss Cee

Alternativet för henne hade ju varit att anse att hennes föräldrar var idioter som slog henne trots att de borde vetat bättre. Kan säkert vara lättare ibland att bestämma sig för att man själv var hemsk vid några tillfällen som barn än att föräldrarna generellt inte älskade en tillräckligt för att ge fan i att slå en...

Att man öht säger att det var ok att man blev slagen som barn visar bara på att aga visst ger negativa effekter.

Svar på tråden Jag förtjänade att bli slagen...