• Coors

Kräks så mycket av ersättning?

Min lilla son på 1½månad äter bara ersättning, baby semp 1 och jag tycker att han kräks så mycket efter han ätit?! Han kan kräkas upp till 1-2 timmar efter han ätit men oftast kommer de 4-5 rejäla kräkningar strax efter han ätit klart och sen bara några småkräkor.

Tycker inte de borde bli mycke kvar i magen?

Ska man prova byta märke eller finns de något annat att testa?

• Svar på tråden Kräks så mycket av ersättning?
  • Blå Flygare

Bäbiskräks är mycket vanligt och oftast inget att oroa sig över. Det de kräks inom en ti,e är överskottskräks, som beror på att de ätit för mycket helt enkelt. Det blir lätt så om man ger från flaska eftersom maten kommer så fort att de inte hinner känns sig mätta innan de ätit lite för mycket. Men om det ofta kommer kräks efter en timme efter mål kan det bero på omogen magmunn eller överkänslighet. Du skriver lite grann. Är det inte mer än en knapp munfull är det inget att orda om, men krävs det en hel handduk för att torka up så sök hjälp från bvc eller barnmottagningen.

• snusmumrik531

Att bebisar kräks är normalt men om du tycker det är för mycket kan du som sagt prova att byta märke.

Men  jag måste jag fråga en annan sak. Hur ofta steriliserar du flaskorna? Vissa barn är känsliga och behöver att flaskor steriliseras minst en gång om dagen och vissa bebisar har aldrig fått sina flaskor,nappar steriliserade och det har aldrig behövts heller.

Min son började kräkas betydligt mindre sen jag  började nogrant koka flaskor,nappar varje dag. Testa och se!

• Coors

Svårt att säga hur mycket de kommer, men man behöver mycket papper för att torka upp och ibland byta kläder för dom blir alldeles blöt. De brukar komma liksom som stötar när han kräks och då verkar de vara full mun, som de ser ut iaf.

Ska testa att koka flaskan och nappen minst 1gång/dag för de gör jag inte nu, Tack för tipset.

• miacia

Min bebis kräktes av BabySemp och ännu värre av Lemolac. OCh det var verkligen pölar och kunde hålla på då och då hela dagen. Sen bytte jag till NAN, mycket mindre kräk. Så mitt tips är att testa NAN 1. 

• zemla

Båda mina barn har ätit semp och båda kräktes massor, vilket var himla jobbigt men inget att oroa sig för om barnet följet sin viktkurva. Ingenting av  vad jag prövade gjorde att de kräktes mindre.  Med andra barnet var jag lite coolare med detta eftersom jag visste att kräkandet avtar succesivt när man börjar med pureer och gröt. Jag började ge genast vid 4 månader just pga detta. Man får stå ut sålänge. (Men, om bebisen kräks ut allt och tappar vikt så ska du förstås genast kolla upp. Min systers son fick operera magmunnen, men detta skedde redan vid 3 veckors ålder, eftersom man redan då såg att han inte gick upp något i vikt.)

Svar på tråden Kräks så mycket av ersättning?