The Hermit skrev 2010-11-06 10:32:11 följande:
Nej jag tycker inte du är dum och blåögd utan du reagerar med ansvar. Om man är ansvarsfullt lagd så erbjuder man sig att betala. Men man kastar samtidigt egentligen bollen till den andra när man erbjuder sig att betala för att också denne skall få ta sitt ansvar. Det hör till dom sociala spelreglerna att göra rätt för sig själv för att inte orsaka problem i sina relationer.
Jag gör alltså rätt för min del när jag erbjuder mig att betala och den andra gör rätt för sig om hon backar eller vill kompromissa med att dela på betalningen.
Men alltså, det är ju en jäkla skillnad på om de har gett mitt barn en fotboll och lämnat honom ensam i vardagsrummet där det finns en massa dyra vaser medan maten förbereds eller om barnet som ett hyss har de smugit in i vardagsrummet där de egentligen inte får vara och så har olyckan skett. Det är alltså för mig en glidande skala och baserat på var på skalan man befinner sig skulle jag känna ett behov av att betala i varierande grad.
Om jag lämnar bort mitt barn till någon så finns det ju ändå en miniminivå av kontroll som jag förväntar mig av de som bor där, annars kan jag ju lika gärna låta honom vara ensam hemma.