• The Hermit

Barn som gör sönder saker hemma hos andra.

Inspirerad av en annan tråd ställer jag dig en fråga.
    Du har lämnat ditt barn hemma hos en kamrat vars förälder är hemma och passar barnen.
    Barnet, som är under 5 år gammalt råkar göra sönder en sak hemma hos kamraten.
    Hur tror du att du skulle agera i det läget? 

Det kan naturligtvis vara svårt att avgöra en sån sak på det här viset eftersom det kan spela roll hur det har gått till och hur man blir bemött o.s.v.

Men om vi säger att kamratens föräldrar propsar på att du betalar och att saken kostar ca 2000.sek 

Hur lång en minut är, beror helt på vilken sida av toadörren man befinner sig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn som gör sönder saker hemma hos andra.
  • astro

Det beror väldigt mycket på vad som hände, men generellt tycker jag att den som passar barnen har ansvaret. Precis som "passaren" ansvarar för säkerheten, skadar sig mitt barn hemma hos någon annan är det ju inte rimligen mitt fel. Skadar sig någon annans barn hemma hos mig ÄR det däremot mitt fel.

Själv skulle jag aldrig i livet få för mig att begära ersättning för något som gått sönder under lek. Om t ex mitt barn och ett annat barn bollar inomhus och har sönder en spegel så kunde det ju precis lika gärna varit mitt barn som träffade spegeln som det andra barnet; och att hålla ordning på leken var mitt (eller någon annan närvarande vuxens) jobb. Inte barnens. 

• Serla

Jag skulle definitivt ersätta det som mitt barn gjort sönder

• no pasaran

Äger ingenting som är värt över två lax, förutom datorn kanske. å skulle den pajjas av nån av min kids´ vänner, så e d ju sånt som händer...

vänskap (till föräldern ifråga) är mer värt än pengar

• höbåtsolle

Snålsverige!

Självklart ska man göra upp för sig om ens ungar går och har sönder saker.

Även om man är under fem år så kan man inte börja riva och slita på inredningen, hade jag gjord det hade jag fått stryk.

• Virriga Vera

Inte något av dina alternativ. Vi tar det genom försäkringsbolaget och jag betalar självrisken.

• Majuni
    höbåtsolle skrev 2010-11-06 03:21:59 följande:
    Snålsverige!

Även om man är under fem år så kan man inte börja riva och slita på inredningen, hade jag gjord det hade jag fått stryk.
    dessutom är det förbjudet att ge barn stryk i snålsverige...
  • Gullan från Arkadien

Nja, det beror på hur det har hänt. Generellt kan jag väl tycka att om jag lämnar bort mitt barn hos andra så har de också ett visst ansvar ... om de har så dålig koll att dyrbara klenoder skadas så finns det ju även en stor risk att de har så dålig koll att mitt barn skadar sig. Jag skulle alltså undra hur det gick till och om jag gör bedömningen att de inte har brustit i tillsyn så betalar jag. Det förutsätter såklart att det är ett rimligt pris, jag tänker inte ta ansvar för dåliga konstaffärer där de betalat flera tusen för hötorgskonst etc. 

• puss

beror på vad det är, och hur den gicks önder.
    har dom inte försäkrning?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Gullan från Arkadien
    höbåtsolle skrev 2010-11-06 03:21:59 följande:
    Snålsverige!

Fast om en femåring befinner sig i ditt hem utan sina föräldrar och verkar helt bindgalen, håller inte du koll så att inget händer? 

• The Hermit
    kentafinell skrev 2010-11-06 00:30:57 följande:
    Jag må va dum och blåögd, men skulle jag få veta att mitt barn haft sönder någonting hos någon annan hade jag direkt erbjudit mig att betala/ersätta skadan.
    Hade däremot någon hant sönder något hos mig hade jag inte krävt ersättning så vida det inte är något ruggigt dyrt, tex. att ungen rivit ner en TV för 25 000... då blir det en annan sak, men det går ju på försäkringen så de vore ju iofs inga problem...
    Nej jag tycker inte du är dum och blåögd utan du reagerar med ansvar. Om man är ansvarsfullt lagd så erbjuder man sig att betala. Men man kastar samtidigt egentligen bollen till den andra när man erbjuder sig att betala för att också denne skall få ta sitt ansvar. Det hör till dom sociala spelreglerna att göra rätt för sig själv för att inte orsaka problem i sina relationer. 
    Jag gör alltså rätt för min del när jag erbjuder mig att betala och den andra gör rätt för sig om hon backar eller vill kompromissa med att dela på betalningen.
  • BymBym

Vi tar bort saker som är dyra och riskerar att gå sönder om andras barn är hos oss. Skulle aldrig kräva någon av mina vänner på 2000 kr. Mitt hem, jag barnvakt, mitt ansvar.

Skulle aldrig våga lämna mina barn hos en som har dyra saker framme om jag visste att de resonerade så att går det sönder betalar jag. Olyckor händer lätt.

Skulle det ändå hända hade jag erbjudit mig att betala (fast jag tycker det är fel ) och hade mitt barn medvetet haft sönder något så hade jag inte bara erbjudit mig att betala utan helt enkelt betalat.

Får nog se till att framtida barnvakter tar bort sina värdefulla prylar

• Gullan från Arkadien
    The Hermit skrev 2010-11-06 10:32:11 följande:
    Nej jag tycker inte du är dum och blåögd utan du reagerar med ansvar. Om man är ansvarsfullt lagd så erbjuder man sig att betala. Men man kastar samtidigt egentligen bollen till den andra när man erbjuder sig att betala för att också denne skall få ta sitt ansvar. Det hör till dom sociala spelreglerna att göra rätt för sig själv för att inte orsaka problem i sina relationer. 
    Jag gör alltså rätt för min del när jag erbjuder mig att betala och den andra gör rätt för sig om hon backar eller vill kompromissa med att dela på betalningen.
    Men alltså, det är ju en jäkla skillnad på om de har gett mitt barn en fotboll och lämnat honom ensam i vardagsrummet där det finns en massa dyra vaser medan maten förbereds eller om barnet som ett hyss har de smugit in i vardagsrummet där de egentligen inte får vara och så har olyckan skett. Det är alltså för mig en glidande skala och baserat på var på skalan man befinner sig skulle jag känna ett behov av att betala i varierande grad. 

Om jag lämnar bort mitt barn till någon så finns det ju ändå en miniminivå av kontroll som jag förväntar mig av de som bor där, annars kan jag ju lika gärna låta honom vara ensam hemma. 
  • Gullan från Arkadien

Hade jag däremot själv varit på plats hade jag betalat utan tvekan. 

• höbåtsolle
    Majuni skrev 2010-11-06 08:48:45 följande:
    dessutom är det förbjudet att ge barn stryk i snålsverige...
    Tur att jag aldrig gjorde sönder något. Eller kanske skicklighet, med bra koordination och motorik i tidig ålder. Skrattande
  • The Hermit
    Gullan från Arkadien skrev 2010-11-06 10:43:06 följande:
    Men alltså, det är ju en jäkla skillnad på om de har gett mitt barn en fotboll och lämnat honom ensam i vardagsrummet där det finns en massa dyra vaser medan maten förbereds eller om barnet som ett hyss har de smugit in i vardagsrummet där de egentligen inte får vara och så har olyckan skett. Det är alltså för mig en glidande skala och baserat på var på skalan man befinner sig skulle jag känna ett behov av att betala i varierande grad. 

Om jag lämnar bort mitt barn till någon så finns det ju ändå en miniminivå av kontroll som jag förväntar mig av de som bor där, annars kan jag ju lika gärna låta honom vara ensam hemma. 
    Javisst är det stor skillnad på hur det gått till.
    Men man får väl försöka se saken i ett perspektiv där den mänskliga faktorn spelat roll om man överhuvudtaget skall kunna diskutera en sådan sak helt generellt. 
  • Mamma och Fru

"Du vet inte hur du skulle göra."

beror så mkt på omständigheterna och vilken typ av sak, vi skulle nog erbjuda att betala, men skulle nog inte våga åka dit med barn igen...

• Filoso Fisken

Hade min 5-åring haft sönder något för 2000 spänn hos en kompis så hade jag absolut ersatt det, och sedan pratat förstånd med min 5-åring om att vara försiktig med ömtåliga saker så att de inte går sönder. Nemas problemas, liksom.
    MEN hade jag haft en liten 2 åring hemma hos någon annan, och denne lämnas obevakad och har sönder något. Nej, då hade jag inte varit lika sugen på att ge ersättning. En 2 åring förstår ju inte på samma sätt som en 5 åring, som man kan resonera med och förklara för. Så där hade jag faktiskt tyckt att kompisens föräldrar fick skylla sig själv om de lämnade ungen utan tillsyn.
    (för att inte tala om att jag inte hade velat ha min unge där då - en 2 åring är för liten för att lämnas ensam)

Svar på tråden Barn som gör sönder saker hemma hos andra.