• Anonym

Psykiskt obehag att ha sex

Hejsan.
    Jag skrev detta inlägg bland känsliga rummet, men såg sedan "fråga experten" så jag kopierar detta och slänger in här om det är ok..

Hej
    Jag vet knappt hur jag ska skriva, jag är väldigt förvirrad över vad det är jag "går igenom"

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart ett och ett halvt år, vi har det bra och dåligt som många andra par.
    Jag är tyvärr en person med humörsvägningar, inte så att jag gapar och skriker, utan att jag många gånger blir inåtsluten. . Jag har inte direkt nåt att må dåligt över som är allvarligt, jag bara gör det, jag är en människa med lite energi och får jobba stenhårt på att finna energi till att vara glad. Jag vet inte om detta ens är sakligt till det jag nu kommer att skriva.

Förr hade vi sex jämt, när man var nykär, det brukar ju vara så.
    Efter ett tag brukar jag tröttna men man jobbar ändå på sexlivet.
    Men med min sambo har jag gett upp. Det började med att jag var uttråkad i sängen, men ville ändå försöka.
    Nu mår jag istället dåligt när vi har sex, och om jag inte mår dåligt under akten, så mår jag ännu sämre efteråt. Om inte dubbelt så mycket! Jag känner mig nästan ... inte äcklad av han eller sexet, jag vet inte vad det är jag bara känner mig äcklad och ångerfull.

Jag fattar verkligen ingenting, såhär har jag aldrig känt förut och jag har frågat mig själv många gånger förut om det är något hos han eller utseendet hos oss (jag mår dåligt över min övervikt) men jag kan inte komma fram till att det har med något sånt att göra, jag tycker min kille är jättefin, älskar hans kropp. Och vad gäller min skäms jag inte för att visa han den då han är den snällaste och omtänksammaste jag kunnat träffa.

Jag börjar bli rädd för mig själv att jag känner mig såhär, det är illa nog att man inte har sexlust, men om man lyckats få det någon gång ibland, ska man då behöva må dåligt och ångra sexet efteråt? Jag vill veta vad det är frågan om.
    Jag är vanligtvis väldigt nyfiken på sex och inte rädd för ämnet, det är också väldigt konstigt för jag är inte vidare pedant inom ämnet, så jag förstår inte varför jag känner mig "äcklad" :(

Det här blev ju bara så rörigt, som jag sa jag är så förvirrad och det rör sig så många tankar nu, jag ber om ursäkt över att det låter så osammanhängande.

Egentligen vet jag inte ens vad jag förväntar mig genom att skriva här, har aldrig hört talas om att någon annan mår dåligt EFTER sex.  

• Svar på tråden Psykiskt obehag att ha sex
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Du är inte ensam med att må dåligt efter sex. Det finns en mängd olika skäl till detta. Mitt intryck är att ni hamnat i en negativ spiral där det du eventuellt "ställer upp med sex". Om det är så är det inte konstigt om du inte mår bra efteråt då du tvingar in dig in något du inte vill. Jag tror att ni måste på något sätt börja om och närma er sex på ett annat mjukare sätt och att du också tar ställning för vad du känner.
    Tommy 

Svar på tråden Psykiskt obehag att ha sex