• Maelin

Är det mig det är fel på?

Jag och min sambo har en dotter på 8månader. Har jobbar i stortsett varje dag hela veckan hela dagarna och kommer ofta hem efter 19-20..
    jag har försökt att be om 1 kväll i veckan egen tid så jag kan komma iväg ett tag. Jag får nada hjälp i hemmet, "eftersom jag lyfter föräldra penning är det mitt jobb.." Hans jobb är ju att dra in pengar till räkningar och sköta sitt företag.
    1dag i månaden kan han vara hemma med familjen, men jag har mest ansvar för dottern, jag går altid upp på natten och får aldrig sovmorgon för han vill ha sin sömn så han orkar jobba..

Om jag ber om lite egentid typ 3tim en kväll i veckan är jag bortskämd då?
    Jag tar med lillan överallt för jag har svårt att bli avlastad.
    och ska jag nu ha egentid så måste jag ju prioritera bort tiden med honom eftersom han måste ju vara hemma med lillan..

kräver jag för mycke kanske?

• Svar på tråden Är det mig det är fel på?
  • Teskedsmamman

Nä, verkligen inte!

Att vara föräldraledig är ett 24/7 jobb = man är aldrig ledig.

Jag skulle säga att din sambo är jävligt bortskämd! Man tycker att han borde prioritera familjen lite, att få vara själv med sitt barn är en tillgång om man är borta så pass länge... vet han vad han har och ev kan förlora om han fortsätter att ta er för givet?!

Vi hjälps åt hemma, jag får sovmorgon med bebisen ganska ofta, iofs tar jag alla nätter eftersom maken inte kan amma däremot hjälps vi åt med nätterna när det är magknip t ex.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • LivL

Vadå be om, lämna barnet och gå bara. Efter maten när han glor på tv. Ska han protestera eller?? Det är ju hans barn också. Och du har (nja...) ett liv. Klä på dig, ropa hej då och stick sen fort som fan.

• che
    LivL skrev 2010-11-05 16:38:40 följande:
    Vadå be om, lämna barnet och gå bara. Efter maten när han glor på tv. Ska han protestera eller?? Det är ju hans barn också. Och du har (nja...) ett liv. Klä på dig, ropa hej då och stick sen fort som fan.
    Exakt! Det är ju bådas barn på bådas villkor. Bara för att du är mammaledig så är du ju inte livegen! Hade jag haft en sambo så hade jag förväntat att han tog hand om barnet ibland på kvällarna när han kommit hem från jobbet/alternativt också några timmar på helgerna så att man får komma ut och andas och bara vara själv ett tag. Nu har jag själv inte den möjligheten då jag är ensam med min bebis 100%. Jag hade blivit skogstokig om det hade varit en diskussion kring en sådan självklarhet.
  • Mälaröbo

Oj, oj, oj....du har hamnat i en riktig kvinnofälla hör jag!
    Barnet är 8 månader så varför inte helt enkelt lämna över föräldraledigheten till maken och ge igen på kvällar och helger??

När jag var föräldraledig  var mitt "jobb" att ta hand om barnet medans maken arbetade. När han kom hem delade vi på det som behöver göras i ett hem, dvs både hushållsarbete och barnen.

Om han anser att det är DITT jobb bara för att du har fp så tala om dina arbetstider och ta sen "ledigt"!

• Maelin
    Mälaröbo skrev 2010-11-05 17:05:06 följande:
    Oj, oj, oj....du har hamnat i en riktig kvinnofälla hör jag!
    Barnet är 8 månader så varför inte helt enkelt lämna över föräldraledigheten till maken och ge igen på kvällar och helger??

När jag var föräldraledig  var mitt "jobb" att ta hand om barnet medans maken arbetade. När han kom hem delade vi på det som behöver göras i ett hem, dvs både hushållsarbete och barnen.

Om han anser att det är DITT jobb bara för att du har fp så tala om dina arbetstider och ta sen "ledigt"!
    Jag blev arbetslös för 2 månader sedan :/ den vart min enda räddning att komma hemifrån att jobba.. i allra värsta fall så fixa han sin mor som barnvakt..  men jag vill ju oxå att att han ska ha tid med barnet.. Struntar jag i att ta upp hans tvätt från golvet så gör hans mamma det åt honom..
  • Flytning

Alltså, jag borde känna sympati för dig TS men jag kan inte låta bli att bli arg på dig istället. Jag blir bara så irriterad att det 2010 fortfarande går omkring människor som uppenbarligen är helt politiskt ointresserade. Hur kan man ha missat alla jämställdhetsdebatter t.ex? Iden om att kvinnan ska stå i hemmet med barn och mannen tjäna pengar känns så uråldrig så att den vill man ju ska ha försvunnit helt vid det här läget så att man kan gå vidare med andra jämställdhetsfrågor. Sådana som du och din man gör ju så att hela processen tar så jäkla lång tid! Det är helt sjukt att ni inte ens hajat att mannen är lika mycket förälder som kvinnan vilket bla innebär att du i princip inte bör BE din man om barnvakt för att få egentid. Du behöver bara gå hemifrån och ta din egen tid så tar han helt självklart hand om sitt barn. 

• uff
    Maelin skrev 2010-11-05 16:03:54 följande:
    Jag och min sambo har en dotter på 8månader. Har jobbar i stortsett varje dag hela veckan hela dagarna och kommer ofta hem efter 19-20..
    jag har försökt att be om 1 kväll i veckan egen tid så jag kan komma iväg ett tag. Jag får nada hjälp i hemmet, "eftersom jag lyfter föräldra penning är det mitt jobb.." Hans jobb är ju att dra in pengar till räkningar och sköta sitt företag.
    1dag i månaden kan han vara hemma med familjen, men jag har mest ansvar för dottern, jag går altid upp på natten och får aldrig sovmorgon för han vill ha sin sömn så han orkar jobba..

och ska jag nu ha egentid så måste jag ju prioritera bort tiden med honom eftersom han måste ju vara hemma med lillan..

kan han inte ta med barnet på jobbet en stund då?
    själv brukar jag ha med barnen på jobbet o de går ju fint saker tar lite lägre tid bara men det går om man vill.
    om man inte hålleer på men dykning eller nåt. själv är jag djurskötare o det går fint. 
  • Maelin
    Flytning skrev 2010-11-05 17:12:38 följande:
    Alltså, jag borde känna sympati för dig TS men jag kan inte låta bli att bli arg på dig istället. Jag blir bara så irriterad att det 2010 fortfarande går omkring människor som uppenbarligen är helt politiskt ointresserade. Hur kan man ha missat alla jämställdhetsdebatter t.ex? Iden om att kvinnan ska stå i hemmet med barn och mannen tjäna pengar känns så uråldrig så att den vill man ju ska ha försvunnit helt vid det här läget så att man kan gå vidare med andra jämställdhetsfrågor. Sådana som du och din man gör ju så att hela processen tar så jäkla lång tid! Det är helt sjukt att ni inte ens hajat att mannen är lika mycket förälder som kvinnan vilket bla innebär att du i princip inte bör BE din man om barnvakt för att få egentid. Du behöver bara gå hemifrån och ta din egen tid så tar han helt självklart hand om sitt barn. 
    håller med.. och visst kan jag göra så och tanken har slagit mig om att gå upp tidigt och försvinna ett par timmar, men då får jag skit om han missat inrullande pengar, eller så åker han å lämnar barnet hos farmor, å då kan det se ut som att jag är en dålig mamma.. :(
  • Mälaröbo
    Maelin skrev 2010-11-05 17:39:53 följande:
    håller med.. och visst kan jag göra så och tanken har slagit mig om att gå upp tidigt och försvinna ett par timmar, men då får jag skit om han missat inrullande pengar, eller så åker han å lämnar barnet hos farmor, å då kan det se ut som att jag är en dålig mamma.. :(
    Ja usch. Det är viktigt att tänka på hur det "ser ut"....

Allvarligt... om ni vore skilda och det var hans helg/vecka så vore det upp till honom om han skulle vara med sitt barn eller skaffa barnvakt. Hans förlust!

Ingen behandlar en mäsnniska på annat sätt än vad de tillåts att göra. Din man gör så här för att han KAN!
  • Flytning
    Ja, men det är ju helt sjukt att DU blir sedd som en dålig mamma om HAN lämnar barnet! Helt ärligt TS.. du ÄR ju inte en dålig mamma, han är en dålig pappa. Om din omgivning består av en massa uråldriga, okunniga, fördömande och korkade människor som skulle anse något sådant, varför bryr du dig då om vad de anser?
  • LivL
    Men va FAN?! Varför stannar du?? Om han gör så att du känner dig som en dålig mamma. Om han lämnar ifrån sig sitt barn till hans morsa?? Vansinnigt.
  • CathrinLarsson

Känner igen dilemmat. En annan variant är att han jobbar och ska få ta större del av pengarna i nöjen, eftersom han sliter för att få in dom... Eller "jag jobbar så mycket att jag behöver få vila när jag kommer hem"...

Dessa fällor är så lätta att falla i, men om han resonerar som du säger att du får föräldrapenning och får därmed ta allt ansvar så kan du ju ifrågasätta hur det kan komma sig att du ska jobba dygnet runt och han bara 8 timmar... Som svar på de andra argumenten så kan jag bara säga att har man gemensam ekonomi så ska det inte spela någon roll om vem som jobbar och vem som är hemma... och om det ska klassas som ett jobb att ta hand om barnet så har ju du också rätt att vila...

Jag tycker också att du ska stålsätta dig i din åsikt! 3 timmar i veckan är INTE för mycket begärt, det är ju knappt en afterwork! Bestäm dig för när du vill göra något och bara konstatera att "den här dagen ska jag göra det här den här tiden" och vill du ha ännu mer på det torra kan du kolla hans kalender för att ha argumentet att du såg att han inte hade något inplanerat. Lite tragiskt om det ska ses som att han ska vara barnvakt åt sitt eget barn...

(kan det vara värt att skaffa ett timtidsjobb som stödperson genom soc, för att "ha ett jobb" så han måste backa?)
    Våga ställa motkrav, hur svårt som helst ibland, för din egen skull! Och för relationens skull, så klart! Jag tror att detta är vanligare än man tror. Jag hade en liten variant på den precis i början av föräldraskapet, men vi löste det ganska snabbt. Lycka till!

• Flickan och kråkan

Det största problemet här är väl att han helt har avsagt sig sitt föräldraskap....och sin relation till dig med i praktiken. Han träffar ju er aldrig. Ställ honom mot väggen för så här kan varken du eller ert barn ha det. Som ni lever nu hade ju du och ditt barn haft det bättre på egen hand. Lika "ensamma" eller pappa-lösa, men utan skuldkänslor.

• Rackans
    Maelin skrev 2010-11-05 16:03:54 följande:

1 dag månaden !!?? Perfekt tillfälle för dig att vänsterprassla ;)

Svar på tråden Är det mig det är fel på?