Funderar på att anmäla mig/oss som familjehem
Jag har på senare tid funderat på att anmäla mig / oss som familjehem. Vi är sambosar sedan lång tid tillbaka och har en son på 8 år. Tyvärr har olika omständigheter gjort att det bara blev ett barn medan jag alltid velat ha flera barn. Tänkte att det kan vara många barn och familjer som behöver hjälp och vi har då möjlighet att hjälpa till och på så sett även "utöka" familjen. Vi har god ekonomi och bor i ett stort hus på landet med hästar.
Jag skulle för sonens skull inte vilja ta emot ett barn som är extremt resurskrävande utan mer ett barn som är "normalt krävande" vad gäller tid och engagemang (om ni förstår hur jag menar). Jag ägnar mig idag mycket åt min son och vill inte att han ska få stå åt sidan allt för mycket utan att vi mer kan fungera som en "vanlig" familj. En ytlig bekant som varit familjehem i många år säger att de flesta barn som har familjehemsbehov är oftast det man benämner "bokstavs-barn" eller har väldigt mycket problem osv. Det förstår jag också men det måste väl även finnas behov hos barn där t ex föräldrarna har blivit sjuka eller av annan anledning inte kan ta hand om sitt / sina barn utan att de för den delen har haft en allt för traumatisk uppväxt. Men dessa barn kanske inte blir familjehemsplacerade för att dessa barn och föräldrar har ett mer fungerande nätverk.
Någon som har några erfarenheter av familjehem eller övriga reflektioner på detta.