• brünnhilde

Tvååring som plötsligt pruttar och rapar jättemycket.

Hej!

Min son började för ca en vecka sedan prutta och rapa extremt mycket, och nu börjar jag bli orolig för att det kan vara något allvarligt.

Han har gasbildning som en vuxen, och han kan rapa upp till 20 ggr/minut. VI har inte ändrat något i hans kost, och han mår bra i övrigt. Hans avföring varierar mycket från dag till dag - från stenhård till halvlös.

Vet du kanske vad det kan vara? Behöver jag vara orolig?

• Svar på tråden Tvååring som plötsligt pruttar och rapar jättemycket.
  • Allergiexperten

Hej! Det kan vara förstoppning vilket är väldigt vanligt hos små barn. Att han har både lös och hård avföring är symtom på detta.  Regelbundna vanor, dvs var uppmärksam på att barnet bajsar varje dag. Sätt honom på toaletten eller pottan varje dag vid samma tid, gärna en stund efter middagen då magen har behov att tömma sig.
    Minska också radikalt på pasta, pizza, vitt bröd och ge mer kokta grönsaker och generellt mer kokt mild mat. Man kan också ge laktulos varje morgon. Laktulos är en lösande medicin mot förstoppning. Finns receptfritt på apotek. Prova detta under ett par veckor och om symtomen ökar på sig eller inte försvinner ta kontakt med läkare.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Tvååring som plötsligt pruttar och rapar jättemycket.