• Melike

    Min dotter på 6 skall få en dvärghamster vilken sort e bäst?

    Ja som rubriken lyder... vilken sort e bäst att köpa till en 6 åring

  • Svar på tråden Min dotter på 6 skall få en dvärghamster vilken sort e bäst?
  • silhuett

    Har aldrig haft dvärghamstrar, enbart guldhamstrar, men vet att de (dvärghamstrar) bör bo i par. Så köp inte bara en..
    www.hamster.ifokus.se finns det mycket bra info om hamstrar, kolla gärna där

  • Pussakaninen

    ingen dvärghamster är bäst för en 6 åring. dv hamstrar är väldigt snabba. Hon kommer tappa den lille. Gör hon inte det så komer hon bli uttråkad.

  • Loviii

    Sibiriska om ni väljer att köpa dv.hamster
    Undvik cambells (små psykfall) och kinesiska (för springiga även för ungdomar kan jag tycka)

  • Ova

    En hamster är i mina ögon lika kul som akvariefiskar. Barn brukar vara mer intresserade av att pyssla med djuren och då är marsvin bättre.

  • Loviii

    Nackdelen med marsvin/kaniner är att dom lever i 6-8 år och på den tiden så tröttnar oftast ungarna på att pyssla med dom så då är det istället en fråga om hur föräldrarna ska ställa sig till det.

  • Jordgubbssmak

    Jag vet att det här låter elakt..men enligt mig är den bästa sorten den som lever kortast tid....
    Det är roligt typ en vecka...sen är det mamma som får byta i buren och flytta ut den varje kväll så att barnet kan sova och slippa höra ljudet från hamstereländet (de är nattdjur)

  • Bibbidi

    Vet inte riktigt men kan bara kommentera lite ang. hamstern och säga att om det är dvärghamster som du ska köpa så måste du köpa minst 2, eftersom dvärghamstrar är flockdjur och de behöver sällskap.

    Guldhamstrar ska det bara vara 1 av i en bur, men dvärghamstrar måste vara minst 2.

    Bara så du vet.


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫ www.bibbidi.blogg.se
  • Bibbidi
    Ova skrev 2011-04-08 19:29:56 följande:

    En hamster är i mina ögon lika kul som akvariefiskar. Barn brukar vara mer intresserade av att pyssla med djuren och då är marsvin bättre.


    Jag tror också ett marsvin passar bättre till en 6åring.

    Iofs tycker jag att det är för tidigt att ta hand om ett djur, oavsett vilket, vid 6 år.... men men...

    Sitter bara och tänker på en gammal klasskamrat jag hade i 3:an och hon satt och skakade buren med sin dvärghamster i och sa att "men den gillar det! känns som om den är på tivoli". Verkligen noll koll på hur man tar hand om ett djur. Alldeles för ung och för omogen för det. Usch. Rynkar på näsan
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫ www.bibbidi.blogg.se
Svar på tråden Min dotter på 6 skall få en dvärghamster vilken sort e bäst?