• golftok

Straffa barn som trotsat med uteblivet mellis, är det okej på förskolan?

Vårt barn som blir 6 år i vår vägrade att städa på förskolan innan mellis. Det var hon och ett annat barn som vägrade. Dessa fick då inget mellanmål. Jag tycker själv inte att det är okej att straffa eller belöna med mat och känner att de gjorde fel vilket de själva inte tycker även om de inte som de säger "använder detta som metod". Är jag känslig som överreagerar? Självklart ska mitt barn plocka upp och städa på förskolan som alla andra barn men finns det inget annat sätt t.ex. att konsekvensen för barnen blev att de inte fick vara i lekrummet dagen efter de vägrat att städa upp eller något annat?

• Svar på tråden Straffa barn som trotsat med uteblivet mellis, är det okej på förskolan?
  • Najje79

Absolut inte okej! Kanske att de fick städa färdigt och sedan komma och äta, men absolut inte bli utan mat! Så får inte personalen göra, alla barn ska äta mellanmål! Har du pratat med personalen om detta?

• Suri

Hmmm. En 6åring. Det kan ju vara så att hon fick ett val, städa upp och kom och ät... Och då valde hon att inte städa och att struntar i mellanmålet. Inget barn har dött av att hoppa över melliset en dag och dottern kanske behövde få känna hur det känns att ta konsekvenserna av sina val. Med jag vet ju inte vad som hände. Hade en liknande situation på förskolan där jag jobbar. Två femåringar som roat sig med att hälla ut vatten på golvet i ateljen. De skulle torka upp allt, men höll bara på och tramsa. Påminde dem flera ggr att de skulle skynda sig om de skulle hinna äta melliset. Vi vill inte haaaaaa var deras svar. De fick inget heller.

• Girlinthecity
    Suri skrev 2010-11-07 22:12:16 följande:
    Hmmm. En 6åring. Det kan ju vara så att hon fick ett val, städa upp och kom och ät... Och då valde hon att inte städa och att struntar i mellanmålet. Inget barn har dött av att hoppa över melliset en dag och dottern kanske behövde få känna hur det känns att ta konsekvenserna av sina val. Med jag vet ju inte vad som hände. Hade en liknande situation på förskolan där jag jobbar. Två femåringar som roat sig med att hälla ut vatten på golvet i ateljen. De skulle torka upp allt, men höll bara på och tramsa. Påminde dem flera ggr att de skulle skynda sig om de skulle hinna äta melliset. Vi vill inte haaaaaa var deras svar. De fick inget heller.
    Att inte vilja ha mellis, eller att inte få mellis är två skilda saker.

Nej, det är inte ok! Tänk om man skulle göra så på tex ett äldreboende? Hoppas det löser sig!
  • Suri

Svar till Girl... (kan inte citera), Vi vet ju inte hur det gått till. Men om flickan fick ett val, ex "du måste städa om du skall få mellanmål". Då tycker jag att det är ok. Hon är 5 och förstår mycket väl det valet. Då ser jag det inte som ett straff. Eller att de så till flickorna att ni får komma när ni städat klart, då har de ju också gjort ett val. Så TS, hur gick det till? Fick de valet att städa och äta mellanmål? Eller var det så att de kom till mellanmålet och fick veta att de inte fick något då de inte städat efter sig vid en tidigare aktivitet?

• Zmyran

från en förskollärare - ALDRIG nånsin får sånt förekomma Demon

• lenlag79

Var tvungen att ta upp detta på dagis när jag hämtade dottern förut.
    Jag och dagis fröken konstaterade att givetvis ska barnen städa upp efter sig, men självklart ska de ha mat.

Eller som dagisfröken svarade: "Hur är det med de små barnen som fortfarande sover när det är mellanmål, ska de också bli utan då bara för att de sover?"

Helt vansinnigt, tycker definitivt att du ska ta upp det här med rektorn. Sådant här beteende får absolut inte förekomma.

• 3tjejer

Vårt dagis använder sig istället av belöningssystem istället. Alla barn blir uppmuntrade att städa, inga får fortsätta leka när det är städdags och de som hjälper mest får ett klistermärke.

Jag tycker självklart att en 6 åring ska hjälpa till att plocka upp men som sagt mat är konstigt att straffa med. Även sett ur förskolepersonalens perspektiv. Tänk om de har massa barn som inte hjälper till och som då inte ska få mellanmål. Vem vill jobba där med massa hungergnälliga barn? Det lär ju inte bli bättre uppförande då...

• mandelblomma

Hlet fel att straffa med mat.
    Skulle defintivt inte låta vara utan ta upp med pedagogerna hur de tänkte där...om alls?

• chirren
    Suri skrev 2010-11-07 22:12:16 följande:
    Min femåring och en jämnårig kompis vägrade städa utan fortsatte leka och dom blev utan mellis idag, dom fortsatte leka mellisen igenom och missade den och det var 100% helt okej för min del.
  • fatima

tycker föräldrar borde sikutera med lärare vad för konsekvenser som är ok för dem att läraren ger till barnet och att man kan komma fram till lämpliga konsekvenser på dåligt beteende gemensamt, tror ibland att lärarna inte heller alltid är så säkra på vad som är en bra konsekvens.

• Primrose
    fatima skrev 2011-03-22 00:39:33 följande:
    tycker föräldrar borde sikutera med lärare vad för konsekvenser som är ok för dem att läraren ger till barnet och att man kan komma fram till lämpliga konsekvenser på dåligt beteende gemensamt, tror ibland att lärarna inte heller alltid är så säkra på vad som är en bra konsekvens.
    Jag håller med. Det är föräldrarna som är de som uppfostrar sina barn och om förskolan har egna konstiga regler (som att straffa genom att inte ge mat) MÅSTE detta först tas upp med föräldrarna.
  • anemix

Jag har varit med om exakt samma sak. Min 3 åring städade inte och fick därför inget mellanmal. Jag blev rosenrasande när jag fick veta det o tog omgående upp det med rektorn.

Svar på tråden Straffa barn som trotsat med uteblivet mellis, är det okej på förskolan?