• Anonym

Har vi vad som krävs?

Hej! Har kontaktat vår hemkommun + grannkommun angående kontaktfamiljsuppdrag, men känner att vi nog egentligen är redo att bli familjhem direkt och behovet finns verkligen i grannkommunen! Vi är ett ungt par men stabilt par (20 års åldern), vi har båda fötterna på jorden. Vi har varit tillsammans i fyra år och har ett bra förhållande. Vi har inga barn men erfarenhet via arbete och syskonbarn. I nuläget studerar vi båda, men det ser jag inte som något hinder då det betyder att vi har extra mycket tid att vara hemma, jag kan även tänka mig att ta ett studieuppehåll för en placerings skull + att jag studerar på distans så när placeringen börjar skola/dagis kommer h*n inte behöva gå långa dagar och jag finns alltid nära.Jag tror att vi båda kommer kunna samarbeta med bios då vi är vana vid att jobba med många olika sorters människor, jag har jobbat med utvecklingsstörda vuxna och har en far som är periodare(men det har jag bearbetat) Vi har enormt engagemang och vill ge ett barn kärlek och trygghet för en period i livet eller hela uppväxten. Tror ni att vi har förutsättningar för att bli familjehem?

• Svar på tråden Har vi vad som krävs?
  • Anonym

Har aldrig under alla mina år som jourhem/familjehem hört talas om ett familjehem som är i 20 års åldern!
    Rent spontant kan jag personligen tycka att det är alldeles för tidigt!
    Måste till mer erfarenhet än vad en 20 åring lyckats skaffa sig vare sig man är en mogen sådan eller inte!
    Tror inte ens det skulle funka att ni blir godkända som kontaktfamilj då det faktikst i princip är samma utredning man går igenom!
    Tanken är god från er men ni bör nog vänta en del år till!

• Anonym