• Anonym

Har vi vad som krävs?

Hej! Har kontaktat vår hemkommun + grannkommun angående kontaktfamiljsuppdrag, men känner att vi nog egentligen är redo att bli familjhem direkt och behovet finns verkligen i grannkommunen! Vi är ett ungt par men stabilt par (20 års åldern), vi har båda fötterna på jorden. Vi har varit tillsammans i fyra år och har ett bra förhållande. Vi har inga barn men erfarenhet via arbete och syskonbarn. I nuläget studerar vi båda, men det ser jag inte som något hinder då det betyder att vi har extra mycket tid att vara hemma, jag kan även tänka mig att ta ett studieuppehåll för en placerings skull + att jag studerar på distans så när placeringen börjar skola/dagis kommer h*n inte behöva gå långa dagar och jag finns alltid nära.Jag tror att vi båda kommer kunna samarbeta med bios då vi är vana vid att jobba med många olika sorters människor, jag har jobbat med utvecklingsstörda vuxna och har en far som är periodare(men det har jag bearbetat) Vi har enormt engagemang och vill ge ett barn kärlek och trygghet för en period i livet eller hela uppväxten. Tror ni att vi har förutsättningar för att bli familjehem?

• Svar på tråden Har vi vad som krävs?
  • Anonym

Har aldrig under alla mina år som jourhem/familjehem hört talas om ett familjehem som är i 20 års åldern!
    Rent spontant kan jag personligen tycka att det är alldeles för tidigt!
    Måste till mer erfarenhet än vad en 20 åring lyckats skaffa sig vare sig man är en mogen sådan eller inte!
    Tror inte ens det skulle funka att ni blir godkända som kontaktfamilj då det faktikst i princip är samma utredning man går igenom!
    Tanken är god från er men ni bör nog vänta en del år till!

• Anonym

Förstår att man kan tänka så när man inte känner oss. Vår kontakt på soc tyckte inte att åldern var något som helst hinder. Nog för att vi inte har lika mycket livserfarenhet som 40åringar, men vi är trygga och har en stabil familjesituation, är unga och friska och har så mycket att ge ett barn! Första kommunen vi kontaktade hajade till och nämnde att det var ovanligt, den andra reagerade inte på åldern utan sa bara "ni är ju vuxna!". Man märker nog snabbt om man pratar med någon av oss att vi är mogna.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-07 22:15:03 följande:
    Förstår att man kan tänka så när man inte känner oss. Vår kontakt på soc tyckte inte att åldern var något som helst hinder. Nog för att vi inte har lika mycket livserfarenhet som 40åringar, men vi är trygga och har en stabil familjesituation, är unga och friska och har så mycket att ge ett barn! Första kommunen vi kontaktade hajade till och nämnde att det var ovanligt, den andra reagerade inte på åldern utan sa bara "ni är ju vuxna!". Man märker nog snabbt om man pratar med någon av oss att vi är mogna.
    Ja ni får vänta och se!
    Men det kan bli svårt!
    Vad ni även bör tänka på är att så gott som dom flesta placerinngar bland familjehmmen är SOL placeringar och då är det inte bara Soc utan familjen som ska placera sitt barn gör det frivillt och i dom fallen så är dom med och bestämmer om deras barn ska få bo i just det hemmet som Soc hittat!
    Ni ska alltså inte bara godkännas av Soc ni ska även godkännas av familjen ifråga som ska placera barnet!
    Men som sagt va, har ingen aning om vad kommunerna säger men jag har svårt att tänka mig att ni idag i eran ålder skulle godkännas som familjehem!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-07 22:26:45 följande:
    Ja ni får vänta och se!
    Men det kan bli svårt!
    Vad ni även bör tänka på är att så gott som dom flesta placerinngar bland familjehmmen är SOL placeringar och då är det inte bara Soc utan familjen som ska placera sitt barn gör det frivillt och i dom fallen så är dom med och bestämmer om deras barn ska få bo i just det hemmet som Soc hittat!
    Ni ska alltså inte bara godkännas av Soc ni ska även godkännas av familjen ifråga som ska placera barnet!
    Men som sagt va, har ingen aning om vad kommunerna säger men jag har svårt att tänka mig att ni idag i eran ålder skulle godkännas som familjehem!
    Tack så mycket för dina svar! Självklart det är vi medvetna om (om vi blir godkända), det gäller ju även kontaktfamiljsplacering. Vi är 20 och 25 idag, hur länge tycker du personligen att vi bör vänta?
  • Anonym

Puffar lite till för fler åsikter

• smulpaj01

Personligen skulle jag inte placera mina barn i en familj med så unga "föräldrar"(oavsett hur mogna ni säger att ni är), men kanske finns det andra som vill göra det?!

Varför har ni så bråttom?

• Anonym

Jag förstår era åsikter till fullo. Vi känner att vi har så mycket att ge, vi är unga och friska och kan erbjuda kärlek, trygghet och engagemang! Det finns så många barn som behöver något som vi känner att vi kan ge. smulpaj: Hur gamla tycker du att vi bör bli innan vi blir familjehem?

• smulpaj01
    Anonym skrev 2010-11-11 14:52:58 följande:
    Jag förstår era åsikter till fullo. Vi känner att vi har så mycket att ge, vi är unga och friska och kan erbjuda kärlek, trygghet och engagemang! Det finns så många barn som behöver något som vi känner att vi kan ge. smulpaj: Hur gamla tycker du att vi bör bli innan vi blir familjehem?
    Minst det dubbla!  

Däremot är det lite annorlunda med kontaktfamilj. Jag har själv haft det ett tag till mitt barn. De föräldrarna var i min egen ålder och de behövde inte ha så mkt erfarenhet för att ta hand om mitt (helt friska och "lätta") barn under nån helg varannan månad.

Men när det gäller familjehem så krävs det mycket mer. Där handlar det ibland om väldigt krävande barn med olika diagnoser eller som har varit med om jobbiga saker i sin hemmiljö eller också kan det vara ungdomar som har blivit lvu:ade pga eget beteende.
  • Anonym (fam)

Hej,
    vi är kanske ett ungt familjehem, när vi fick vår första placering var vi 25 och 26 år.

Fick dock vårt första biologiska när vi var 21 år.

Började som avlösare/kontaktperson när jag var just 20 år.

Jag tycker att du skall satsa. Man kanske inte behöver ta emot en tonåring.

• Futurum

Det är jätte svårt det där med ålder när det gäller familjehem! Finns så mångas olika varianter och former av placeringar, likväl som åldrarna på dom placerade!
    Men det är INTE bara dom placerade barnen man ska ha i åtanke när man bestämmer sig för att bli ett familjehem utan dess föräldrar också!
    Dom flesta av dom här barnen har bio föräldrar, dom flesta palceringar är SOLplaceringar och det kan vara tufft att samarbeta med disfunktionella bio föräldrar när man är så ung som ni är 20 och 25!
    Kan vara så att man har för lite egen erfarenhet "på livet" för att kunna bemöta dessa föräldrar på ett bra sätt!
    Varför börjar ni inte som kontaktfamilj några år först så ni får veta lite hur detv fungerar, även om det är rätt stor skillnad mellan både kontaktfamiljer,jourfamiljer och familjehem så kan det vara en bra erfarenhet!
    Alla tre varianterna som finns fungerar på tre olika sätt i praktiken!

• Futurum
    smulpaj01 skrev 2010-11-11 16:21:23 följande:
    Minst det dubbla!  

Däremot är det lite annorlunda med kontaktfamilj. Jag har själv haft det ett tag till mitt barn. De föräldrarna var i min egen ålder och de behövde inte ha så mkt erfarenhet för att ta hand om mitt (helt friska och "lätta") barn under nån helg varannan månad.

Men när det gäller familjehem så krävs det mycket mer. Där handlar det ibland om väldigt krävande barn med olika diagnoser eller som har varit med om jobbiga saker i sin hemmiljö eller också kan det vara ungdomar som har blivit lvu:ade pga eget beteende.
    Helt rätt men lika många "krävande barn" som det finns så finns det även "krävande föräldrar" och som sagt va så måste man kunna bemöta bägge på ett moget och bra sätt och det  kan vara svårt när man så ung som 20 år!
  • Anonym

Tack så hemskt mycket för era åsikter! Det är jätte nyttigt att läsa om era tankar angående detta, speciellt de som själva har erfarenheter. Det här är en tankeprocess som pågår för fullt hemma hos oss och vi får se var det landar. Kanske blir vi kontaktfamilj och väntar med familjehem ett par år, kanske blir vi familjehem, det får tiden utvisa. Jag kommer se till att vi inte tar oss an något vi inte klarar av, och att vi samarbetar med en socialsekreterare där personkemin stämmer (oavsett kontaktfamilj eller familjehem).

• Futurum
    Anonym skrev 2010-11-11 17:50:25 följande:
    Tack så hemskt mycket för era åsikter! Det är jätte nyttigt att läsa om era tankar angående detta, speciellt de som själva har erfarenheter. Det här är en tankeprocess som pågår för fullt hemma hos oss och vi får se var det landar. Kanske blir vi kontaktfamilj och väntar med familjehem ett par år, kanske blir vi familjehem, det får tiden utvisa. Jag kommer se till att vi inte tar oss an något vi inte klarar av, och att vi samarbetar med en socialsekreterare där personkemin stämmer (oavsett kontaktfamilj eller familjehem).
    Appropå personmkemi så är det inte det viktigaste med just socialsekreteraren utan med det placerade barnet i första hand och direkt därefter samarbetet med bio föräldern
  • Anonym
    Futurum skrev 2010-11-11 18:02:21 följande:
    Appropå personmkemi så är det inte det viktigaste med just socialsekreteraren utan med det placerade barnet i första hand och direkt därefter samarbetet med bio föräldern
    Självklart! men tänker som så att det är viktigt att man har fullt förtroende för sin socialsekreterare, som ska se till att det blir en bra matchning och handleda en under vägenGlad
Svar på tråden Har vi vad som krävs?