För mig (som gillar tv-spel och som köpte husets x-box och som snart måste återaktivera wow-kontot - ja, sonen får spela wow med mig fast han är fem år) så är skillnaderna ffa följande:
1: läsning är en helt nödvändig förmåga i samhället. Man MÅSTE kunna läsa och ju bättre desto bättre
Man kan inte öva för mycket på det, helt enkelt. Läsning är nyckeln till att kunna skaffa sig mer kunskap.
2: när man läser skapar man inre bilder, det stimulerar tänkandet och fantasin. Man utsätts för främmande tankar och idéer, man lär sig också att hålla en röd tråd - ju bättre man blir på att läsa desto bättre blir man på att följa ett resonemang - först presenteras något, sedan händer en massa och sedan ska man kunna återknyta till det som skrevs för ett tag sedan. Det är jättebra för tänkandet.
3: att läsa innebär också att man inser att man kan skriva själv - om andra kan hitta på världar och historier så kan jag.
Tv-spel utvecklar motorik, öga-handkoordination och man vänjer sig vid att hantera datorer och fjärrkontroller, det är också bra. Man styr själv det som händer på skärmen så det är inte dumt stirrande, som på film. Men det är fortfarande något som inte kräver särskilt mycket fantasi eller inlevelse - det kräver engagemang och klurande, men det är en annan sak. Man skapar inga egna inre bilder, utan det är mer som en film man leker med i. För oss är det också så att tv-spel lätt tar över lekarna och blir mallen för hur allt ska organiseras kompisar emellan, därför har vi valt att sonen bara får spela en dag i veckan men han får läsa hur mycket han vill (det tar inte över i hans lekar och samtal på samma vis).
Och, jag tycker det är svårt att hitta tv-spel som inte går ut på att slå och ta sönder, vi spelar mest legospelen och då känns det ändå ok, det är legogubbar som man tar sönder och det gör han ju live också, bygger om och har sig.
Datorspel är lättare. Wow kommer jag nog att tycka om ifall han vill spela när han blir äldre, eftersom det är ett interaktivt spel som man spelar med andra och man måste uppföra sig om man ska ha någon att spela med, man tränar både engelska och samspel, samtidigt som man kan prova olika identiteter och strategier. Dock kommer vi att försöka spela samma spel som honom så vi har lite koll på vad som händer och hur han beter sig.