• inyourface

En gravid kvinna dricker på festen.....

Inspirerad av reklamen som går just nu där en kvinna som är gravid dricker sprit, så föddes denna frågan.

Följande är:
    Du är på fest, en kvinna som är synligt (otvivelaktigt) gravid, dricker sprit och börjar bli berusad... Vad gör du?

Jag kom inte på fler alternativ... tänkte först ha med "ringer ambulans/polis" men tror inte dom hade gjort något faktiskt, det är ju inte olagligt... tyvärr...

The truth hurts, the lie's worse
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 19:52
    Jaha nu kom inte alternativen med ens...börjar om då...

1. Ingenting, det är inte min ensak, men visst är det hemskt.
    2. Ingenting, det är inte min ensak och jag bryr mig inte.
    3. Skäller ut henne
    4. Blir förbannad men försöker förklara vänligt att det hon gör är skadligt för barnet i magen
    5. Annat

Och nej, min fråga gäller inte någon specifik tid i graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-09 10:58
    Eftersom att vissa av familjelivs medlemmar inte kan ta en frågeställning vare sig hypotetiskt eller ordagrant, så får jag markera ordet OTVIVELAKTIGT i min tes.
    Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-09 19:58
    Reklamen för er som vill se den:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-09 22:23
    Än en gång... HON ÄR OTVIVELAKTIGT GRAVID. Om man är otvivelaktigt gravid, så är man inte i vecka 13-17,då kan man vara småfet eller svullen. Det borde ni väl förstå själva. Och nej, hon dricker inte alkoholfritt, jag skrev för tusan att hon drack sprit och började bli berusad. Och precis som jag skrivit i alternativ nummer 4, så är det ett BARN i magen, inte ett foster. Och jag VET att jag skrivit:
    "Och nej, min fråga gäller inte någon specifik tid i graviditeten."
    Men med det menade jag att det inte spelar någon roll om hon är i v34, v28 osv... Man ser inte otvivelaktigt gravid ut när man är i vecka 13. Hon är helt enkelt otvivelaktigt gravid. (Om jag tvingas skriva "otvivelaktigt" fler gånger snart så flippar jag ur...) Titta gärna på reklamen, den kan ni utgå ifrån om inte annat.

Snälla kära människor låt mig slippa upprepa mig mer nu... kan ni snälla bara utgå från ts och inte hitta på en massa själva?

Hon är otvivelaktigt gravid, otvivelaktigt berusad, och det är otvivelaktigt ett BARN. Så.
  • Svar på tråden En gravid kvinna dricker på festen.....
  • lennartsdotter
    tessum skrev 2010-11-10 08:49:05 följande:
    Jag förstår inte varför så många säger att de skulle ha ringt socialen. Vad kan de göra? Det är väll inte olagligt att dricka under graviditet?

Jag trodde att det var ganska accepterat nu med gravida kvinnor som dricker.

Som svar på TS fråga så hade jag valt alternativ 1. Men hade det varit en släkting/vän till mig så hade jag frågat vad fasiken hon håller på med och tydligt visat att jag inte vill ha något med henne att göra tills hon skärpt till sig.
    Nej, jag kan inte hålla med om att det är ganska accepterat med gravida kvinnor som dricker. Alla myndigheter rekommenderar nolltolerans och har så gjort väldigt länge. Bland allmänheten finns väl generellt inte en särskilt tillåtande attityd heller.

Däremot är det ganska accepterat med ammande mammor som dricker numera.
  • Queenie70
    tessum skrev 2010-11-10 08:49:05 följande:
    Jag förstår inte varför så många säger att de skulle ha ringt socialen. Vad kan de göra? Det är väll inte olagligt att dricka under graviditet?

Jag trodde att det var ganska accepterat nu med gravida kvinnor som dricker.

Som svar på TS fråga så hade jag valt alternativ 1. Men hade det varit en släkting/vän till mig så hade jag frågat vad fasiken hon håller på med och tydligt visat att jag inte vill ha något med henne att göra tills hon skärpt till sig.
    Nej det är inte olagligt att dricka under graviditeten, och i de flesta fall finns det inte ett dugg socialtjänsten kan göra under tiden det pågår om inte vederbörande själv vill. Nån barnutredning kan inte startas förrän det de facto finns ett levande barn på bordet. Däremot kan man erbjuda hjälp, missbruksbehandling, stöd, information och motivationsarbete. Och i och med att socialtjänsten informeras om vad som sker kan de ju komma in meddetsamma när barnet sedan är fött på barnsidan. I sällsynta fall så kan man tvångsvårda en gravid kvinna som missbrukar under graviditeten, men det handlar i såna fall inte om att man ska "rädda barnet" utan om att man bedömer att kvinnan själv skulle fara så illa av att göra nåt som kommer att skada hennes barn. Alltså skydd för kvinnans egen hälsa.
  • inyourface
    lennartsdotter skrev 2010-11-09 22:41:49 följande:
    Du har ändrat förutsättningar under diskussionens gång. Du ger mycket lite information i ursprungsinlägget.

Varje människa har en historia och om du inte känner människan har du inte en jävla aning om vad människan har i bagaget och vem är du att döma?

Om en abort är inbokat är det väl skitsamma om du super skallen av dig innan? Om du så super till att fostret dör spelar det ingen roll för fostrets skull, det skulle ändå dö. Däremot är ju väldigt illa för kvinnan att dricka så mycket och jag gissar att det blir aktuellt att ringa en ambulans om hon går så långt.

Hon kanske har alkoholproblem. Hon kanske får behandling men inte är vit än. Hon kanske inte behöver fördömas av andra människor och få veta hur fel hon gör, det kanske inte hjälper henne i den situation hon befinner sig.

Du tar helt enkelt inte hänsyn till någonting annat än att hon bär på ett foster och då upphör tydligen kvinnan att existera... hon spelar iaf ingen större roll i sammanhanget annat än att hon är en levande kuvös.
    Jag har en rätt att ha en åsikt och jag får tycka vad jag vill om vem jag vill, däremot så är frågan om vad man får lov att yttra sig om. Jag skrev redan från första början att 1. Hon är synligt, otvivelaktigt gravid. 2 hon dricker sprit och börjar bli berusad.

Vad är det för förutsättningar som har förändrats? Ingenting. Det är DU som försöker få en synligt och otvivelaktigt gravid kvinna att "endast" bära ett foster, du förstår väl själv att om hon är synligt, otvivelaktigt gravid så är hon knappast i v13? Det fattar du väl? Eller? Måste jag förklara för dig att det faktiskt är en kvinna också, eller du förstår det själv?
    Och nej jag tycker inte att det är okej att dricka när man är gravid, vare sig man ska göra en abort eller inte, för hon är otvivelaktigt gravid, som kvinnan i reklamfilmen. Om hon hade varit i v8 och skulle göra abort senare, då vet jag inte vad jag hade tyckt om hon druckit, men hon kan gott vänta till aborten är gjord när hon är så pass gången som i min ts. Hade hon däremot gått och haft ett dött barn i magen, då hade det varit skit samma, men jag har aldrig skrivit att den chansen finns ens. Utan att det är en gravid kvinna som super. Och frågan är hur folk hade reagerat på det. Det är DU som ändrar förutsättningarna istället för att följa den enkla frågan. Vill du debattera om när ett foster räknas som ett barn, så finns det säkert nån annan tråd om just det. Men här är det inte relevant, för det är inte min fråga.
  • inyourface
    lennartsdotter skrev 2010-11-09 22:45:07 följande:
    Jag hade reagerat precis som jag svarade i början. Jag hade antagligen utgått ifrån att hon är gravid (men så behöver det inte vara, vi har som bekant fått se en "gravidmage" som var allt annat än gravid) och tyckt att det är olämpligt att hon dricker.

Jag hade sannolikt reagerat betydligt starkare på att det fanns ett barn på spritfesten. Där hade jag sagt ifrån.
    Men GUD människa, du ska ju gå utefter min ts inte efter dina egna teorier och idéer!! Kvinnan i min ts är gravid, det syns, och hon är UTAN tvekan gravid, och hon dricker sprit och börjar bli berusad.
    Hur svårt kan det vara att förstå en sån enkel fråga? Lägger du till egna saker i dina ikea manualer också? Gå efter vad här står och sluta lägg till eget! Kvinnan ÄR gravid, kvinnan DRICKER sprit, och kvinnan börjar bli BERUSAD. Är det så svårt?
  • JaneDoe10

Förresten så berättade min syster för mig att ett kompispar till dem som då väntade tvilligar inte tyckte att det gjorde nått att ta "någon" burk gin och tonic. Min syster frågade mig eftersom jag också är gravid om det inte är farligt,  självklart är det farligt blev mitt svar. Sedan tillade jag att man måste vara ganska dum i huvudet om man dricker några groggarmed inställningen "det är inte så farligt". JÄVLAR vad sur svågern blev. För hans kompis flickvän var minsann inte dum i huvudet, bla bla.

Jo, det är hon ju. Uppenbarligen.

♥ Vecka 22 ♥ BF 19 Mars ♥
  • lennartsdotter
    inyourface skrev 2010-11-10 13:21:01 följande:
    Men GUD människa, du ska ju gå utefter min ts inte efter dina egna teorier och idéer!! Kvinnan i min ts är gravid, det syns, och hon är UTAN tvekan gravid, och hon dricker sprit och börjar bli berusad.
    Hur svårt kan det vara att förstå en sån enkel fråga? Lägger du till egna saker i dina ikea manualer också? Gå efter vad här står och sluta lägg till eget! Kvinnan ÄR gravid, kvinnan DRICKER sprit, och kvinnan börjar bli BERUSAD. Är det så svårt?
    Och jag har svarat utefter de förutsättningarna också. Om jag är så insatt i kvinnans liv att jag har stenkoll på det där, då är jag hennes vän och då pratar jag med henne.

Jag är nämligen inte en av de där sladdertackorna som snackar om allt och alla och som "vet" en massa saker om människor jag inte känner.
  • FraYo

HAHAHAHAHAHA
    Stackars dig TS

Man måste verkligen dra upp ALLT för en del på FL ska fatta vad tusan man menar...

Stackars stackars dig som råkar ut för de människor som ska ha minsta detaj hahaha

• pluppfamiljen

För några år sedan så såg jag en kvinna som raglde omkring på en pubb med en öl i näven hög gravid med högklackat så sprang hon efter sin man jag tyckte hemskt synd om barnet men vad mer kan man göra?

5 barns mamma
  • inyourface
    FraYo skrev 2010-11-10 15:06:21 följande:
    HAHAHAHAHAHA
    Stackars dig TS

Man måste verkligen dra upp ALLT för en del på FL ska fatta vad tusan man menar...

Stackars stackars dig som råkar ut för de människor som ska ha minsta detaj hahaha
    Ja du, jag borde han vant mig vid detta laget, men man måste verkligen förklara i detalj allting, jag borde väl ha skrivit  att hon var kvinna också, och att barnet lever, och att mamman lever, för det kan ju inte jag veta! Någon kanske springer omkring med henne alá bernie on vacation... Med mera med mera...
  • Dizzykitty

Vägrade severa en gravid kvinna när jag jobbade en gång.Det blev ett jäkla liv!Men jag hade ingen lust att medverka till att hennes stackars barn kanske skulle få skador.Givetvis fortsatte hon säkert dricka nån annanstans.Men jag gjorde iaf vad jag tyckte var rätt.

• tessum
    Queenie70 skrev 2010-11-10 09:40:01 följande:
    Nej det är inte olagligt att dricka under graviditeten, och i de flesta fall finns det inte ett dugg socialtjänsten kan göra under tiden det pågår om inte vederbörande själv vill. Nån barnutredning kan inte startas förrän det de facto finns ett levande barn på bordet. Däremot kan man erbjuda hjälp, missbruksbehandling, stöd, information och motivationsarbete. Och i och med att socialtjänsten informeras om vad som sker kan de ju komma in meddetsamma när barnet sedan är fött på barnsidan. I sällsynta fall så kan man tvångsvårda en gravid kvinna som missbrukar under graviditeten, men det handlar i såna fall inte om att man ska "rädda barnet" utan om att man bedömer att kvinnan själv skulle fara så illa av att göra nåt som kommer att skada hennes barn. Alltså skydd för kvinnans egen hälsa.
    Tack för ett bra svar!
  • VirrigaVerna
    Dizzykitty skrev 2010-11-10 16:36:25 följande:
    Vägrade severa en gravid kvinna när jag jobbade en gång.Det blev ett jäkla liv!Men jag hade ingen lust att medverka till att hennes stackars barn kanske skulle få skador.Givetvis fortsatte hon säkert dricka nån annanstans.Men jag gjorde iaf vad jag tyckte var rätt.
    Om man gör det man kan så har man i vartfall gjort något.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Mullet

För några årsedan var jag ute och festade med kompisar till mig och en av deras kompisar som var gravid drack sig stupfull. Jag kände mig väldigt illa tillmods, men hon talade om för alla att efter v X är det inga problem att dricka. Jag sa inget till henne, det är hennes kropp och hennes val. Bestämde mig att inte vara med på några drinkrundor eftersom jag inte tänkte köpa något alkoholhaltigt till henne. Hade det däremot varit någon jag kände väl så hade jag sagt till henne att dricka sig redlös när man är gravid är inte ok.

• Bellsam
    Mullet skrev 2010-11-11 12:08:26 följande:
    För några årsedan var jag ute och festade med kompisar till mig och en av deras kompisar som var gravid drack sig stupfull. Jag kände mig väldigt illa tillmods, men hon talade om för alla att efter v X är det inga problem att dricka. Jag sa inget till henne, det är hennes kropp och hennes val. Bestämde mig att inte vara med på några drinkrundor eftersom jag inte tänkte köpa något alkoholhaltigt till henne. Hade det däremot varit någon jag kände väl så hade jag sagt till henne att dricka sig redlös när man är gravid är inte ok.
    Hade något sagt så så hade de tydligen blivit felinformerade och då hade jag nog inte kunnat hålla tyst utan förklara att man faktiskt inte ska dricka någon gång under graviditeten.
  • Mini Angla

Om jag känner henne skulle jag tala med henne (alltså alternativ 4). Om hon ville skulle jag erbjuda skjuts/taxi hem för mer enskilt prat. Kanske har hon behov av det, kanske bör hon inte vara ensam. Men eftersom jag känner henne så kan jag där och då läsa av och ana vad hon vill.

Om jag däremot inte känner henne så skulle jag kanske be någon annan som känner henne (och som jag tycker är vettig) att prata med henne... annars blir det nog alternativ nummer 1.

• höbåtsolle

När jag tänker på saken är det rejält osexigt när gravida röker och dricker.

• nami
    Dizzykitty skrev 2010-11-10 16:36:25 följande:
Svar på tråden En gravid kvinna dricker på festen.....