När började jollret? (Bababa, Dadada osv)
Det här är något som gnager inom mig och jag behöver verkligen er hjälp så jag hoppas att ni tar en sekund och röstar och eventuellt skriver ner några rader om ni hinner och vill.
Ni anar inte vilken hjälp det skulle innebära för mig.
Jag skulle inte fundera på det här om det inte vore för nyhetsbrev jag får på mailen om mitt barns utveckling. Inte stannar det där utan överallt man läser (growingpeople, babycenter, böcker, guider) så hittar jag ungefär samma information.
Det sägs att jollret med upprepningar och stavelser kommer runt 6 månader. Min lilla har definitivt inte börjat med det än och då är lillan 8 månader om ett par dagar. Det som kommer ur lillans mun är vokaler som Eeeee Oooo Aaaa Öööö. Ofta lite tysta och mysiga. Ibland har jag hört ett "Ga" eller "Ba" men det är väldigt sällan. Annars så blåser lillan med munnen, tror att det heter att blåsa bubblor och så glädjetjut!
Som idag. Vaknade av att lillan var vaken och snackade lite tyst och mysigt bredvid mig, Aaaa Eeee Oooo. Jag pratade och försökte med "Ja kan du säga DA DA?" men fick vokalerna som respons. Under dagen har det mest varit Eeee Eeee Eeee, glädjetjut och blåsande. Nu på kvällen vid nattningen så blev lillan på myshumör och låg och snackade sådär med mig igen med vokaler och blåsande med munnen innan det var dags att sova.
Det är så frustrerande för man läser om vad de ska och vad man ska vara uppmärksam på och det här med jollret/babblandet är en sådan öm punkt för mig för någonstans läste jag att man ska ta upp det om det inte sker innan sjunde månadens slut. På andra ställen läser jag åtta månader och på andra ställen är det nio månader eller tio månader som gäller.
Jag blir verkligen GALEN och jag har legat sömnlös på grund av det här för att jag bara legat och tänkt och mått dåligt. Ska prata med BVC på 8 mån kontrollen så det rådet behöver jag inte. Jag behöver era erfarenheter och stöd. Från verkliga fall. Vill se hur det verkligen är, inte vad böcker och BVC säger.
Så snälla ni, lägg någon sekund på mig.. Om ni kan. Berätta gärna för mig om hur det var/är för er. Behöver allt stöd och pepp jag kan få!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 22:51
Ni är mer än gärna välkomna att skicka mig ett privat meddelande om ni hellre vill det. Vill komma i kontakt med andra som varit eller är i samma situation och som förhoppningsvis kan ge mig ett lugn så att jag kommer på andra tankar.
Fortsätter det såhär så hamnar jag i depression. Har haft flera, så jag behöver verkligen försöka hålla mig borta från ännu en, för mitt barns skull om inget annat.