• Mammastankar

När började jollret? (Bababa, Dadada osv)

Det här är något som gnager inom mig och jag behöver verkligen er hjälp så jag hoppas att ni tar en sekund och röstar och eventuellt skriver ner några rader om ni hinner och vill.

Ni anar inte vilken hjälp det skulle innebära för mig.

Jag skulle inte fundera på det här om det inte vore för nyhetsbrev jag får på mailen om mitt barns utveckling. Inte stannar det där utan överallt man läser (growingpeople, babycenter, böcker, guider) så hittar jag ungefär samma information.

Det sägs att jollret med upprepningar och stavelser kommer runt 6 månader. Min lilla har definitivt inte börjat med det än och då är lillan 8 månader om ett par dagar. Det som kommer ur lillans mun är vokaler som Eeeee Oooo Aaaa Öööö. Ofta lite tysta och mysiga. Ibland har jag hört ett "Ga" eller "Ba" men det är väldigt sällan. Annars så blåser lillan med munnen, tror att det heter att blåsa bubblor och så glädjetjut!

Som idag. Vaknade av att lillan var vaken och snackade lite tyst och mysigt bredvid mig, Aaaa Eeee Oooo. Jag pratade och försökte med "Ja kan du säga DA DA?" men fick vokalerna som respons. Under dagen har det mest varit Eeee Eeee Eeee, glädjetjut och blåsande. Nu på kvällen vid nattningen så blev lillan på myshumör och låg och snackade sådär med mig igen med vokaler och blåsande med munnen innan det var dags att sova.

Det är så frustrerande för man läser om vad de ska och vad man ska vara uppmärksam på och det här med jollret/babblandet är en sådan öm punkt för mig för någonstans läste jag att man ska ta upp det om det inte sker innan sjunde månadens slut. På andra ställen läser jag åtta månader och på andra ställen är det nio månader eller tio månader som gäller.

Jag blir verkligen GALEN och jag har legat sömnlös på grund av det här för att jag bara legat och tänkt och mått dåligt. Ska prata med BVC på 8 mån kontrollen så det rådet behöver jag inte. Jag behöver era erfarenheter och stöd. Från verkliga fall. Vill se hur det verkligen är, inte vad böcker och BVC säger.

Så snälla ni, lägg någon sekund på mig.. Om ni kan. Berätta gärna för mig om hur det var/är för er. Behöver allt stöd och pepp jag kan få!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 22:51
    Ni är mer än gärna välkomna att skicka mig ett privat meddelande om ni hellre vill det. Vill komma i kontakt med andra som varit eller är i samma situation och som förhoppningsvis kan ge mig ett lugn så att jag kommer på andra tankar.

Fortsätter det såhär så hamnar jag i depression. Har haft flera, så jag behöver verkligen försöka hålla mig borta från ännu en, för mitt barns skull om inget annat.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började jollret? (Bababa, Dadada osv)
  • Tigerrr

Min dotter blir 9 månader på lördag,
    de senaste veckorna har hon börjat med gaga och dada osv,
    Innan dess var det mest aouuu och pruttljud med munnen.

Jag får också dessa nyhetsbrev och visst,
    ibland blir jag också lite orolig..men försöker att inte
    tänka på det så mkt.
    Det kommer när det kommer helt enkelt!

• yes79

Min dotter är 7 månader och säger då inget sådant ännu, mest ähhhh och tjut-lud. Dock frågade läkaren på 6-månaderskontrollen på BVC bara om hon pratade, då sade jag att hon pratar en massa men använder inga konsonater, då sade doktorn att det är då igen brådska och inget att oroa sig för alls för det är så olika för olika barn när det kommer, men att det är bra att hon använder rösten! Jag är inte det minsta orolig även om jag försöker säga åt henne att säga mamma ofta!Glad

• Mammastankar
    {#emotions_dlg.flower} Blommor till var och en av er här inne! Tusen tack för att ni hjälper mig att sansa mig lite. Ni anar inte vad det betyder för mig!
  • zanna80

Närmre 8 månader var dottern när hon började med papapa, några dagar senare blev det mamama och nu när hon snart är 10 månader är det nog alla  kombinationer
    Det kommer när det kommer!

♥ Lovisa ♥
  • Kattamaja

Jo, nu kom jag ihåg en sak!!!  Nojade lite med äldsta sonen och när läkaren på 6-månaderskollen frågade om han jollarde sa jag som det var att han bara jollarde vokaler och inga konsonanter, läkaren tittade på mig, skrattade lite och sa- Ja men det där med vokaler och konsonanter brukar man väl lära sig i skolan!!!

Haha, det var det som lugnade mig då!!!

• Ulaninen

Hej!!

Läs det här! Jag har inte läst övriga svar så jag hoppas du redan fått lugnande besked!

Jag funderade också mycket på det där med joller, tror det var just pga något nyhetsbrev där det stod hur barnets tal utvecklas... Vår son höll ALDRIG på med dada, baba, gägä osv som de "ska" göra. Han gjorde andra ljud och samspelade med oss ändå :) Sen framåt ettårsåldern kom några "riktiga" ord och nu vid 2½ snackar han för fullt. Så jag tror inte ett dugg på de där mallarna som barn ska följa - visst, de flesta gör kanske det, men INTE alla.

Jag hoppas verkligen du kan släppa detta så att du inte mår dåligt över det mera. Jag vet hur man kan noja och oroa sig till bristningsgränsen, men just detta ska du inte behöva må dåligt över! Hon snackar ju med dig

• HelenaH

Där ser man va alla härliga ungar är olikaFlört
    Min tjej började samma dag som hon fått din 5-mån-vaccination, spottade ut sin napp när hon satt i babysittern o babblade: "bababaaba..." Jag och min man bara tittade på varandra, för vi hade INTE räknat med att det redan skulle komma! Vi trodde att det skulle komma kanske runt 7-8 månader liksom, så vi tänkte tvärtom jämfört med dig T.SGlad
    Men jag tror att vi alla har något vi oroar oss över när det gäller våra barns utveckling (särskilt vi 1-gångsmorsor). Jag har t.ex nojjat över att lillan inte ha visat minsta intresse för att börja gå (förän helt nyligen) men tror absolut att min nojja berott på yttre påverkan, alltså att man läst i tidningar, nyhetsbrev, att folk har tjatat ("har hon inte börjat gå ÄN?!") så jag har släppt det nu!
    Din bebis är JÄTTENORMAL i utvecklingen, precis som min{#emotions_dlg.flower}

• Mammastankar

Tack återigen för att ni hjälper mig! Det har känts bättre idag!

Ännu inga baba osv men ett "ajaj" och en massa "Eeeeeh" som vanligt. Plus skrik, glädjetjut och blåsande med munnen :) 

• Butterscotch
    Kattamaja skrev 2010-11-09 13:21:09 följande:
    läkaren tittade på mig, skrattade lite och sa- Ja men det där med vokaler och konsonanter brukar man väl lära sig i skolan!!!
  • Mammastankar

Tack tack :) Hoppas fler vill svara! Det är så skönt att se variationen!

• anlito77

Min dotter som nu är 7 1/2 månad började skrika ut bababa, dadadada igår faktiskt, hade inte ens tänkt tanken att hon skulle vara sen, hon pratar ju hela tiden och gör ljud. Detta är mitt andra barn och de har varit helt olika i utvecklingen men nuförtiden babblar 4 åringen så man blir trött i öronenSkrattande

• Mammastankar

Åh 40 röster! Det rullar in :) Tack för att ni delar med er.

Ännu inget sådant joller från min lilla men jag hoppas att det kommer.

När jag pratar till lillan så ser jag hur munnen formas som att lillan försöker härma mina munrörelser. Men inget ljud! Inget försök till samma ljud som jag.

Fortfarande Eeee Eee Eee när lillan kommunicerar. Aaa, glädjetjut, Aaa, Eee Eee osv. 

• Leiasmamma10

Hej TS,

Leia började lite innan 6 månader, men hon har precis börjat ställa sig i krypställning och sätta sig upp själv, hon blir 10 månader den 21, alla små koncentrerar sig på olika saker vissa är mera med grovmotoriska, kryper tidigt, sitter tidigt mm.
    Andra "pratar" o pillar som våran lilla....men för att lugna dig lite pratade jag med min svägerska, och den äldsta började ljuda baba osv vid 5 månader medans lillen runt 9-10 månader! 1an kröp aldrig men det gjorde 2an, så otroligt olika. Men idag pratar dom för fullt och är helt normala underbara kids!
    Det enda man ska tänka på är att dom hör, och det gör ju din lilla hon ljudar ju! Vänta bara snart är det ett evigt tjatter!

KRAM

• LillaFlingan

innan 6mån med 1a och nu vid 6mån med 2a.

alla barn är olika.

• SretnaJa

Så skönt att se att det faktiskt finns en liten variation.

• millchan

Min dotter blir 8 månader den 21/11 och hon har inte börjat jollra ännu.
    Det är som du berättar att det kommer eeeeh, oohh, iehhh, iiiih, och nåt enstaka gah.
    Däremot när hon blir riktigt arg så skriker hon NÄ Nää.

Men hon är förvisso sen i hela hennes utveckling både motoriskt och talet men talet tänker jag inte så mycket på men blir galen på hennes motoriska utv .
    Det kan ju vara så att din bebbe är tidig i det motoriska och det tar mycket av energin där och sen kommer talet!

• SretnaJa

Flyttar gärna upp denna så fler ser :)

• SretnaJa

Puffar upp den här tråden för jag själv tänker så mycket på det här. Min son på snart 9 mån har inte börjat ännu.

• janniahlholm

hon tjej på snart 13 månader säger inga klara konsonanter än, lite nääää och mamamaamamam vid enstaka tillfällen, men inte alls så att hon pekar och säger "dä!" och sånt. låter mest som hon "råkar" säga konsonanter ibland :P

Svar på tråden När började jollret? (Bababa, Dadada osv)