• Luddan

Hur rättvis måste man vara?

Jag har en dotter som snart är 4 och en son som nyss fyllt 2. Dottern är extremt inriktad på ALLT som lillebror får och inte får göra, och kommenterar högljutt och missnöjt. Hon ser inte allt hon själv får, eller får göra, utan ALLTING är orättvist i hennes värld. Jag vet inte hur vi ska komma till rätta med problemet. Härom morgonen fick hon ett bryt för att lillebrorsan hade svarta vinterstövlar och inte hon. Det var ju orättvist. Att hon själv också har ett par vinterstövlar räknas liksom inte. Vi tycker att vi behandlar barnen så lika och rättvist vi kan. Utan att gå till överdrift. Det skiljer ju två år på dom så det krävs ju lite olika insatser här och där.
    Hon kan få följa med en av oss till badhuset tre ggr, och sen när det är lillebrorsans tur att få åka med en förälder en gång, så blir hon galen för det. För då är det ju orättvist! Det spelar ingen roll hur mycket vi försöker förklara att det är hans tur nu, att hon redan har fått åka till badhuset flera gånger. Hon kan sura en lååång stund för det.

Hur gör man?! Livet kommer ju inte att vara rättvist. Det kommer alltid att vara nån som får mer, bättre, större, roligare saker/upplevelser. Inte bara mellan syskonen alltså, utan sen med kompisar och allt möjligt. Vill att hon ska förstå att det är okej ändå, att man ska vara nöjd med vad man får och vara tacksam för det.

Tips? Nån som känner igen sig? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Hur rättvis måste man vara?
  • ploten

Jag är också intresserad av detta. Inga tendenser än så länge, vår son är snart 3,5 år och dottern 15 månader. Men jag gissar att det dyker upp snart...

• Flickan och kråkan

Jag har en snart 3-åring och en 1½-åring. Det är inte något jätteproblem ännu....men det börjar dyka upp lite smått. Jag tror man får prata med dem och ta det för vad det är.....att barn är väldigt här och nu. Storebror är jättenöjd med sin blåa boll men när lillbror fick en gul  så ville han ju ha det också....just då....VRÅÅÅÅÅL!. I just det ögonblicket är det ju "orättvist" ur barnets synvinkel . Efter nyhetens behag så är det inga problem alls....den blåa är självklart storebrors och den gula självklart lillebrors. De bråkar inte om dem och kan låna av varandra.

• Ppetra

Den här typen av svartsjuka mellan syskon (äldsta barnet brukar vara mest drabbat!) tycker jag är oundviklig. Jag har mest accepterat att de känner som de känner utan att därför ge efter. Bara lugnt hålla fast vid att "nu är det lillebrors tur, förra gången var det din tur och snart blir det din tur igen".
    Om man undviker att bli provocerad mildras det, likaså undviker mutor etc (t ex att ge efter för kraven på "rättvisa") men i vis mån får man nog leva med det här bevakandet.

• Luddan

Ja, I guess det är så man får göra. Gilla läget. Dock svårt att hålla tand för tunga när hela dagen gått ut på att hon tjatat om var lillebor har/gör. Jag tror ju inte att det är något unikt alls, men det skulle vara kul att få lite tips om vad andra gör och säger i såna lägen.

Svar på tråden Hur rättvis måste man vara?