• Niveaa

När klassas det som missfall?

När jag fick min son i v 33 så ringde jag in.
    sköterskan sa att jag vet inte om du har magsjuka eller om du håller på att få missfall, bäst du kommer in.
    Får man verkligen missfall i v 33?
    För mitt barn följde med mig hem några veckor senare och såg inte ut att klassas som ett missfall.
    vet inte riktigt vars den här tråden hör hemma.

• Svar på tråden När klassas det som missfall?
  • Ejin

ehh.. det räknas ju inte som missfall i v 33... den sköterskan kan inte varit vid sina sinnes fulla...

• April barn

Nja jag vet inte vad sjuksjöterskorna säger, men missfall är väl upp till 12:e veckan sen är det MA (missed abortion) till vecka 22 tror jag, eftersom barnen kan överleva sen efter v.22. Så om de dör efter vecka 22 heter det väl att barnet dör bara....

• Pleco

Sa du vilken vecka du var i eller sa du bara att du var gravid, hon kanske helt enkelt bara missuppfattade dig på något sätt.

• Melnics mamma

MF kan man väl få ganska sent i en graviditet. MA är ju när fostret dör och kroppen inte reagerar och fostret stannar kvar. Blödningar kan komma flera veckor efter fostret dött

• Mariohn
    Zeplien skrev 2010-11-09 15:40:14 följande:
    Nja jag vet inte vad sjuksjöterskorna säger, men missfall är väl upp till 12:e veckan sen är det MA (missed abortion) till vecka 22 tror jag, eftersom barnen kan överleva sen efter v.22. Så om de dör efter vecka 22 heter det väl att barnet dör bara....
    Va? Vad har MA med vilken vecka du är i att göra? 
  • Ejin
    Melnics mamma skrev 2010-11-09 15:44:11 följande:
    MF kan man väl få ganska sent i en graviditet. MA är ju när fostret dör och kroppen inte reagerar och fostret stannar kvar. Blödningar kan komma flera veckor efter fostret dött
    man kan iaf inte få mf i v 33. Då får man ett barn som dör/dog innan förlossningen bara....
  • Avelyn
    Zeplien skrev 2010-11-09 15:40:14 följande:
    MA ska inte blandas i hop med MF. Efter vecka 12 heter det inte per automatik MA. Missed abortion är ju när fostret dör i magen och inte stöts ut oavsett det hände före vecka 12 eller ett tag efter. Jag har haft både mf och MA.

Vet ej när gränsen för mf och prematur födsel går. Numera kan man ju rädda foster mycket tidigare än förr.
  • Niveaa
    Pleco skrev 2010-11-09 15:41:52 följande:
    Sa du vilken vecka du var i eller sa du bara att du var gravid, hon kanske helt enkelt bara missuppfattade dig på något sätt.
    Jodå hon visste vilken vecka jag var i.
    Det var väl inte det bästa sättet att lugna en förstföderska med värkar i v 33 precis.
    Var mest inne på heter det verkligen missfall om nu min son dött?
    (dvs nu var det ingen fara med honom så utan enbart prematur födsel)
    Men om det hade slutat illa?
    heter det verkligen missfall fastän man gått så långt.
  • Niveaa
    Avelyn skrev 2010-11-09 15:47:04 följande:
    MA ska inte blandas i hop med MF. Efter vecka 12 heter det inte per automatik MA. Missed abortion är ju när fostret dör i magen och inte stöts ut oavsett det hände före vecka 12 eller ett tag efter. Jag har haft både mf och MA.

Vet ej när gränsen för mf och prematur födsel går. Numera kan man ju rädda foster mycket tidigare än förr.
    Man räddar/försöker rädda barn som nått v22,
    Efter v22 räknars det även som barn och man kan begrava barnet.
    Men rent medicinskt. kallas det verkligen missfall?
  • April barn
    Melnics mamma skrev 2010-11-09 15:44:11 följande:
    Mariohn skrev 2010-11-09 15:45:40 följande:
    Va? Vad har MA med vilken vecka du är i att göra? 
    Kom på mig själv också, det heter inte MA syftade på något annat, men jag vet att det går gränser vid v.12 och v.22 iaf. exakt vad de heter är jag inte säker på...
  • April barn
    Niveaa skrev 2010-11-09 15:55:41 följande:
    Jodå hon visste vilken vecka jag var i.
    Det var väl inte det bästa sättet att lugna en förstföderska med värkar i v 33 precis.
    Var mest inne på heter det verkligen missfall om nu min son dött?
    (dvs nu var det ingen fara med honom så utan enbart prematur födsel)
    Men om det hade slutat illa?
    heter det verkligen missfall fastän man gått så långt.
    Nää inte missfall i vecka 33, då är det ju ett barn som dör under/innan förlossning....
  • VirrigaVerna

Innan vecka 22 räknas det som ett missfall därefter som intrauterin fosterdöd.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • LillaMammis

Jag fick min son i vecka 32 och han är verkligen inget missfall

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • Lilla pyret

Jag kom in med värkar o blödde i v 22. Läkaren sa då att det var ett väldigt sent missfall. Men de lyckades behålla barnet i magen 16 dagar till. Så hon lever men hade en tuff start i livet.
    Man kan rädda barn från v 23 så skulle nog inte kalla det missfall i v 33... Nu vet jag inte vad du hade för symtom men annars verkar det märkligt att kalla det missfall i v 33. Vissa får ju bara helt enkelt barn tidigare.

Svar på tråden När klassas det som missfall?