• Sassa A

Behöver hjälp med dop och musik

Ska ha dop för våran lilla son om en månad.
    Jag har ingen aning vad jag ska göra.
    Vi fick en cdskiva från våran församling med
    olika psalmer på.

Är det meningen att vi själva ska välja vilka psalmer som vi ska sjunga
    på dopet? Hur många psalmer brukar man sjunga?

Till er som har har valt andra låtar på dopet.
    Är det låtar som någon sjunger och spelar på erat dop
    eller spelar ni från någon cdspelare??

Har hittat en sådan vacker låt.. men jag har ingen som ska sjunga..
    När brukar man sjunga/spela sin egna musik.. alltså inte psalmerna..

Ge mig tips :)

• Svar på tråden Behöver hjälp med dop och musik
  • älskarlivet81

Man måste ha minst 2 psalmer, men man kan ha 3.
    Vi hade 2 psalmer och en solosång (som jag själv sjöng). Ni kan nog ha förslag på psalmer, men annars så kan ni säkert överlåta det till präst/organist också.

• Fija m 2 pojkar

De flesta kyrkomusiker uppskattar inte att man spelar cd-musik utan vill hellre höra musiken live. Säkert har kyrkomusikern förslag på solister.

Ni ska välja psalmer, om det inte finns fler familjer som ska döpa sina barn samtidigt. Som sagt ovan, psalmerna i början och slutet är obligatoriska, den i mitten kan man ta bort eller låta bli solo eller dikt...

Förutom i mitten kan man givetvis ha fler solon, men det brukar prästen hjälpa er med. Själv tycker jag också det kan vara fint med solo precis efter dopet och välkomnandet, innan förbönen.

Så ta kontakt med präste för dopsamtal,så får du svar på många av dina frågor!

Lycka till!

/ Skånepräst

• älskarlivet81
    Fija m 2 pojkar skrev 2010-11-09 18:59:55 följande:
    De flesta kyrkomusiker uppskattar inte att man spelar cd-musik utan vill hellre höra musiken live. Säkert har kyrkomusikern förslag på solister.

Ni ska välja psalmer, om det inte finns fler familjer som ska döpa sina barn samtidigt. Som sagt ovan, psalmerna i början och slutet är obligatoriska, den i mitten kan man ta bort eller låta bli solo eller dikt...

Förutom i mitten kan man givetvis ha fler solon, men det brukar prästen hjälpa er med. Själv tycker jag också det kan vara fint med solo precis efter dopet och välkomnandet, innan förbönen.

Så ta kontakt med präste för dopsamtal,så får du svar på många av dina frågor!

Lycka till!

/ Skånepräst
    Handlar väl också om att det oftast inte blir bra med inspelad musik?
  • videung01

Kolla på dopguiden.se där finns det musiker/sångare som annonserar om att de kan sjunga på dop.
    Allra finast blir det förstås om någon av föräldrarna sjunger själv, tycker i alla fall jag .
    På vår dotters dop sjöng min man "Vid din sida" av Linda Andersson Burström. Det var hur fint som helst.
    Kantorn kompade på piano.

lindaanderssonburstrom.se/wordpress/

• saxa

Ibland kan också kantorn sjunga solosång, kolla upp det vid dopsamtalet!

• Fija m 2 pojkar
    älskarlivet81 skrev 2010-11-09 19:15:35 följande:
    Handlar väl också om att det oftast inte blir bra med inspelad musik?
    Kyrkorummet är ju i allmänhet inte dimensionerat för att man ska ställa en ljudanläggning i ett hörn... I moderna kyrkor, där ljudanläggningen är gjord till rummet kan det funka.
  • älskarlivet81
    Fija m 2 pojkar skrev 2010-11-14 12:18:42 följande:
    Kyrkorummet är ju i allmänhet inte dimensionerat för att man ska ställa en ljudanläggning i ett hörn... I moderna kyrkor, där ljudanläggningen är gjord till rummet kan det funka.
    Jo, det håller jag också med om. Jag tycker bara själv det är lite tråkigt med inspelad musik.
Svar på tråden Behöver hjälp med dop och musik