• Skogsstjärna

Present till alla barn eller bara ett?

Tänk dig att du en helt vanlig dag är i en affär utan dina barn. Du får syn på ett föremål på rea som du vet skulle göra ett av dina barn jätteglad, kanske något barnet samlar på. Syskonen samlar inte på samma sak. Köper du saken till bara det barnet, eller köper du något till de andra barnen också för att det ska bli rättvist, även om du inte hittar något som passar dem så bra?

Om du bara har ett barn får du tänka dig in i hur du skulle ha gjort. Försök ta det alternativ som är mest likt hur du tänker om de inte passar precis.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Present till alla barn eller bara ett?
  • Coursell

Röstade på det översta alternativet då det är så jag oftast gör Men köper  jag ett nytt nummer av en barntidning till lilltjejen så köper jag även en tonårstidning till äldre tjejen

• Kina79

Röstade på det första alternativet. mina barn är vaa vid och accepterar att ibland får den ena inbland den andra.
    inga problem här - de är lika älskade o upppskattade för det

• cicci85

Jag brukar oftast köpa nån grej till 5-åringen men inte till 2-åringen. Minsta har ju aldrig brytt sig förut men nu börjar han vilja ha saker när han är med och handlar. Men om jag är själv och handlar så kan jag köpa en grej till bara ena barnet. Men om båda är med så får båda nån grej, om de får något alls den gången...
    5-åringen vill gärna ha en tidning och med tanke på att jag är "tidningsnarkoman" så känns det dumt att neka honom men köpa flera till mig själv Men jag tycker att det är så dyrt med barntidningar, 20-25 kr vore lagom men de flesta kostar ju runt 50 kr!

• Helene OSV
    Kina79 skrev 2010-11-09 18:49:47 följande:
    Röstade på det första alternativet. mina barn är vaa vid och accepterar att ibland får den ena inbland den andra.
    inga problem här - de är lika älskade o upppskattade för det
    Samma här!

(skulle ju aldrig kunna spontanköpa något annars om jag måste köpa tre saker till!)
  • Halkatla

Jag köper saken till barnet, men väntar kanske med att låta barnet få den tills någon gång när jag har hittat något annat åt syrran. Fast det beror på vad det är. Mina barn är som tur är inga rättvisefascister, utan brukar acceptera att bara den ena får något, om det är rimligt att det blev så just den gången.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Skottan

Jag har bara ett barn men jag brukar köpa saker till andra barn, mina gudbarn och syskon barn. Hittar jag något som passar till de så köper jag de, även fast min son är med.
    Så har vi haft de när jag bodde hemma också och så är det fortfarande.
    Jag kan gå på stan med mamma och mina systrar och mamma köper en tröja eller liknande till en av mina systrar /deras barn men inte till mig /mitt barn. Inget konstigt alls så har de alltid varit och därför kör jag de samma med min son!

• Finesse

Annat:

Köper saken men sparar det för att ev. ge på födelsedag/jul eller ge när man hittar nånting annat till syskonet så båda får en present.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • ploten
    Finesse skrev 2010-11-13 11:32:13 följande:
    Annat:

Köper saken men sparar det för att ev. ge på födelsedag/jul eller ge när man hittar nånting annat till syskonet så båda får en present.
    precis så jag tänkte
  • Helene OSV

Varför måste det vara sån millimeterrättvisa jämt?
    Det jämnar nog ut sig i längden!

Huvudsaken är väl att alla barn känner sig lika älskade och jag visar då inte kärlek genom att ge barnen grejer. 

• Diao

jag skulle köpa saken till det barnet och inte till dom andra..de får något en annan gång istället.

Young and blonde - what else can go wrong?
  • Equal

Jag köper saken till barnet.

Försöker lära mina barn att rättvisa betyder inte milimetersystem. Det går aldrig att vara 100% rättvis hela tiden. Men att det jämnar ut sig i längden, nästa gång får någon annan av barnet något.

Svar på tråden Present till alla barn eller bara ett?