• Lovismamma

Vad kan man kalla extra farmor/farfar?

Hej!

Vi har som många familjer bonus föräldrar, och nu undrar jag vad Liten ska kalla alla dessa när den kommer ut?

Vi har en extra farmor och en extra farfar. Dvs att det är min sambos föräldrars respektive.
    De är båda viktiga för oss och det skulle kännas konstigt att bara kalla dem vad förnamn, finns det inga gulliga smeknamn eller liknande?

Mvh lisen

• Svar på tråden Vad kan man kalla extra farmor/farfar?
  • Hertha

Mina söners extrafarmor är från Karelen. Där kallas de Mommi (uttalas måmmi) så det fick hon heta . Inte farmor och tillräckligt långt från mormor för att det ska funka!

• gladare

Mina barn säger farfar helge till sin extra farfar. Det är gubben glad o stolt för

• far

På danska säger kan man säga "bästemor och bästefar" till alla på båda sidor, det är ju "nimt"...

• lightfish

Jag skulle nog köra på Farfar namn till den som är extra. Särskilt om det är små barn och ni har ett barn gemensamt.

• windyesgirl

Jag är själv skilsmässobarn och har aldrig kallat min styvpappa för pappa trots att han kom in i mitt liv när jag var strax över året. Däremot har hans mamma och pappa alltid varit farmor och farfar för mig liksom min "riktiga" farmor pch gammelfarmor varit. Känns det ok för er och o ok för din sambos föräldrar så tycker jag att det kan funka. Vi kallar förresten min styvpappa för morfar nu när vi pratar om honom med vår son även om min pappa förstås är morfar oxå.

• Lovismamma

Tack för alla svar!

Men det borde finnas fler alternativ? kanske får kolla in var det heter på andra språk och ta det... ;)

• Sofia Johanna

va har dubbel uppsättning av alla varianter i vår familj och de kallas lite olika, min låtsaspappa har alltid varit som en pappa för mig och kallas därför morfar, så vår son har helt enkelt två morfar, han är 2 år o  tycker inte att det är något konstigt alls. han själv skiljer på dom genom att kalla den ena för morfar och den andra för moffa. Däremot kallas varken min eller sambons låtsasmamma för mormor/farmor för att vi själva inte haft en sådan relation till dem att det skulle kännas helt naturligt, oftast kallar vi dom helt enkelt för namn.

• Oreos

Jag går i samma tankar då sonens farfar har en ny tjej som fungerar mer som en farmor än den riktiga farmor... Vet inte vad jag ska kalla henne då jag tycker att förnamnet är lite tråkigt, men farmor lite för mycket...

• sahara sahara

Här är alla mormor/morfar/farfar/farmor + förnamn oavsett om de är "äkta" eller bonus eller rentav en generation äldre (alltså mina och sambons mor- och farföräldrar). Funkar bra. Ibland, när bara en är närvarande, utelämnas namnet, men oftast är det med.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Vad kan man kalla extra farmor/farfar?